Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Цветелина Василева – 30 години на оперната сцена

Цветелина Василева в „Турандот“
Снимка: Старозагорската опера

Цветелина Василева отбелязва своята 30-а годишнина на оперната сцена със спектакъла на Старозагорската опера на операта „Тоска” от Джакомо Пучини на сцената на Античния форум „Августа Траяна” на 16 юли 2021 година. В ролята на барон Скарпия гостува звездата на Метрополитън опера баритонът Желко Лучич. Тенорът Ивайло Михайлов ще бъде в ролята на Марио Каварадоси. Спектакъла ще дирижира маестро Ивайло Кринчев, режисьор Огнян Драганов. Сценографията е на Венцислав Петров и Иван Господинов, костюмите са на Денис Иванов, хормайстор Младен Станев. Участват и Александър Марулев, Иван Кабамитов, Ивайло Йовчев, оркестър и хор, Детско-юношеска студия за опера и балет на Държавна опера-Стара Загора, представители на Прабългарската школа за оцеляване „Бага-Тур”.

Цветелина Василева, „Тоска“, Медисън Опера, САЩВ ролята на Тоска Цветелина Василева дебютира на сцената на Мадисън опера в САЩ, а след това гостува и в Уичита опера, Канзас. Певицата споделя, че много харесва своята героиня и в много аспекти се отъждествява с Флория Тоска. В България Цветелина Василева е гостувала в ролята на Тоска в Русенската опера.

Ето и няколко отзива за Цветелина Василева.
„Madison Journal“ за „Тоска“ в Опера Мадисън.
„Цветелина Василева, Тоска, в продукцията на Мадисън Опера поставена в Увертюрната зала, изцяла разкри интерпретативните й възможности в една сложна героиня – емоционално лабилна, ревнива и подозрителна, страстна, накрая отчаяна и в крайна сметка смела в действията си... Тази продукция на една от най-популярните опери в репертоара беше безспорен успех. Василева е лиричен спинтов сопран. Тя демонстрира умение да извае  дълго легато и да го изпълни с вибрации от емоции. Тя е красива жена и представи ролята с много енергия и убедителност, с физическо присъствие. Бруталната и среща със Скарпия във второ действие беше великолепна.“

„East Wichita News“
„Трогателната драма на „Тоска“ се нуждае от мощно, красиво сопрано. Цветелина Василева изпълни своята роля като Тоска без усилие и със страст… Може да се каже, че най-големият успех в операта беше арията на Тоска във второ действие „Аз живях за изкуството“. Суровата емоция и ранимост, с които Василева изпълни тази ария беше трансцедентална и можеше да доведе до сълзи и най-безпристрастния зрител.”

След дипломирането си по оперно пеене в Музикалната академия в София, Цветелина Василева дебютира на сцената на Софийската опера и балет в ролята на Амелия в „Бал с маски“. Паметни са нейните дебютни роли на Елизабет в „Дон Карлос“, Дездемона в „Отело“, Леонора в „Трубадур“ през следващите сезони.
Междувременно печели награди от международните конкурси в Италия „Тито Скипа“ и „Франческо Чилеа“ и специализира при известния тенор Карло Бергонци в Миланската Скала.

Цветелина Василева дебютира в ролята на Леонора в „Трубадур“ в Операта на Сан Франциско, а през следващия сезон пее на премиерата на „Руслан и Людмила“ от Глинка и в „Коронацията на Попея“ на Монтеверди.

В същото време тя получава изключително високо признание от критиците и публиката за изпълнението на „Шарка“ на Сметана на престижния международен фестивал в Уексфорд:
„Цветелина Василева е разтърсващо драматично сопрано и по това време следващата година името ѝ трябва да бъде изричано от всеки оперен импресарио“, а един критик от „Таймс“ написа за нея: „…красив, точен като меч сопранов глас в съюз с неподправена музикална чувствителност“.

„Opera“, London – „Цветелина Василева, от Софийската опера, беше блестяща млада героиня, ту нежна, ту огнена, стабилна и красива през целия вокален диапазон, издигайки се през дългите фрази без напрежение и с чистота.“

„The Sunday Telegraph“ – „Човек излиза омагьосан от завладяващо красивото пеене на Цветелина Василева като Шарка, изпълнена от тази бързо изгряваща звезда, което не се забравя и остава да се таи в душата“.

„The Daily Telegraph“ – „Моята лична „Златна палма“ е за Цветелина Василева, българско сопрано, която пресъздаде главната роля с безстрашна точност и пълна отдаденост.“

„Opera Canada“ – „Електризиращият глас и изпълнение на сопраното Цветелина Василева изправи фестивала на нокти“.

„The Spectator“ – „Цветелина Василева – българското сопрано, която пя главната роля, е едно от големите оперни находки на фестивала. Слушайки я, си мисля, че може да направи всичко, което си поиска.“

Следват веднага гостувания в Кралския театър „Ковънт Гардън“ в ролите на Дездемона в „Отело“ и Марженка в „Продадена невеста“. Участва също и в оперната гала „Нощ на звездите“ в Кралския „Албърт Хол“ с Агнес Балтса, Джузепе Джакомини, Даниела Деси, Хосе Кура и Фабио Армилиато.

За ролята на Дездемона в Ковънт Гардън, Лондон критиките също са ласкави:
„Opera“ – „Най-ярките музикални моменти на вечерта бяха изцяло поднесени от прекрасния глас на Цветелина Василева, глас с ярка чистота и завладяващи внушения, които лесно се съчетаваха с ансамблите. Нейното превъплъщение като унижената Дездемона беше почти непоносимо със страданието си… освободено от ненужна сантименталност.“

Следващите ангажименти на Цветелина Василева са в Канадската оперна компания в Торонто в спектаклите на „Турандот“ (Лиу), „Травиата“ (Виолета), „Отело“ (Дездемона), „Бал с маски“ (Амелия) и Жана д’Арк от едноименната опера на Верди.

„The Globe and Mail“ – за „Травиата“: „Василева има прекрасен богат сопранов глас, а изграждането на образа ѝ ставаше все по-силно с всяка сцена“.

„Opera“ – „Дездемона на Цветелина Василева беше красива, грациозна, ранима интерпретирана от сочен лиричен сопранов глас, който можа да се съчетае с ансамбъла в трето действие… Василева беше великолепна в изпълнението си на невероятно трогателната Песен на Върбата и Молитвата на Дездемона“.

В Метрополитън опера в Ню Йорк, Цветелина Василева пее Виолета в „Травиата“, Леонора в „Трубадур“ и Мюзета в „Бохеми“ – всичките роли в премиерни постановки.
Освен това тя гостува в театрите в Балтимор, Детройт, Синсинати, Уест Палм Бийч, Опера Пасифик, Кентъки и други. Тя играе Амелия, Леонора, Мими, Тоска, Татяна и Аида.
В Grand Opera-Хюстън Цветелина пее Ярославна в „Княз Игор“, Татяна от „Евгений Онегин” и Аида.

Много са и диригенти, с които сопраното Цветелина Василена е работила, сред които са: Антонио Гуаданьо, Маурицио Арена, Даниел Орен, Бернард  Хайтинк, Карло Рици, Марко Армилиато, Никола Луизоти,  Лорин Маазел, Ренато Палумбо, Филипе Джордан, Юн Меркл, Адам Фишер, Фредерик Шаслин, Жак Делакот, Ричард Армстронг, Стивън Меркурио, Едуардо Мюлер, Андреа Ликата, Франческо Куатроки, Джон Адамс, Патрик Съммърс и други. И с много световно признати режисьори като Франко Дзефирели, Уили Декер, Aлберто Фасини, Eлия Mошински, Кристофър Алден, Джон Кокс, Сър Питър Хол, сър Греъм Вик, Лофти Мансури, Франческа Замбело и други.
Цветелина Василева има редица концертни изпълнения в Италия, Франция, Нидерландия и други държави.
В звуковия файл чуйте разговора на Светлана Димитрова с Цветелина Василева.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Цигуларката Зефира Вълова, основател и артистичен директор на фестивала „Изкуството на барока“

Започва фестивалът „Изкуството на барока“

За петнадесети път с гала концерт на 26 септември във Военния клуб в София започва фестивалът , който ще събере певци и инструменталисти, майстори в изпълнението на барокова музика. Първият концерт е по проект на „Платформа за развитие и балканско сътрудничество в областта на старинната европейска музика“ и представя изпълнители от България,..

публикувано на 24.09.21 в 17:45
Катедралният площад в Мариенбург, 1 действие на „Литовците“ от Амилкаре Понкиели, 1874 г.

„Литовците“, опера в пролог и три действия от Амилкаре Понкиели

Музика: Амилкаре Понкиели Либрето: Антонио Гисланцони по историческата поема „Конрад Валенрод“ на Адам Мицкевич. Първо изпълнение: 7 март 1874 г. в Миланската Скала Място и време на действието: Литва, Мариенбург, XIV век Действащи лица: • Арнолдас или Арнолдо, литовски княз – баритон • Алдона, негова сестра – сопран • Валтерис или Валтер..

публикувано на 24.09.21 в 12:31
Красимира Стоянова, концерт от ММФ „Варненско лято“, диригент Георги Димитров

Концерт на Красимира Стоянова

На 20 август в рамките на международния музикален фестивал „Варненско лято“ се състоя концерт на Красимира Стоянова с участието на симфоничния оркестър на държавна опера Варна бяха изпълнени. В летния театър, под диригентството на Георги Димитров бяха изпълнени арии и оркестрови фрагменти от „Аида“, „Отело“, „Силата на съдбата“ на Верди, „Палячи“ на..

публикувано на 24.09.21 в 08:21

Музиката работи там, където думите не могат

Днес лечебните свойства на музиката са научно доказан факт с широко приложение не само в психотерапията, но и в редица други области на медицината и социалните дейности. „Всички ние обичаме музиката и ежедневно сме потопени в нея, но музиката е и научна дисциплина, терапия с целенасочено въздействие върху пациента, приложима от неговия..

публикувано на 21.09.21 в 08:25

„Музикамерон“ – нови пътища за камерната музика

Един нов и обещаващ проект изгрява на българския музикален небосклон. Това е сдружението за камерна музика „МузиКамерОн“ , основано от трима ярко изявени в своята област български изпълнители: виолистът Румен Цветков, виолончелистът Атанас Кръстев и пианистката Виктория Василенко. Основната идейна художествена концепция на тримата музиканти и..

публикувано на 18.09.21 в 12:15