Цветелина Василева отбелязва своята 30-а годишнина на оперната сцена със спектакъла на Старозагорската опера на операта „Тоска” от Джакомо Пучини на сцената на Античния форум „Августа Траяна” на 16 юли 2021 година. В ролята на барон Скарпия гостува звездата на Метрополитън опера баритонът Желко Лучич. Тенорът Ивайло Михайлов ще бъде в ролята на Марио Каварадоси. Спектакъла ще дирижира маестро Ивайло Кринчев, режисьор Огнян Драганов. Сценографията е на Венцислав Петров и Иван Господинов, костюмите са на Денис Иванов, хормайстор Младен Станев. Участват и Александър Марулев, Иван Кабамитов, Ивайло Йовчев, оркестър и хор, Детско-юношеска студия за опера и балет на Държавна опера-Стара Загора, представители на Прабългарската школа за оцеляване „Бага-Тур”.В ролята на Тоска Цветелина Василева дебютира на сцената на Мадисън опера в САЩ, а след това гостува и в Уичита опера, Канзас. Певицата споделя, че много харесва своята героиня и в много аспекти се отъждествява с Флория Тоска. В България Цветелина Василева е гостувала в ролята на Тоска в Русенската опера.
Ето и няколко отзива за Цветелина Василева.
„Madison Journal“ за „Тоска“ в Опера Мадисън.
„Цветелина Василева, Тоска, в продукцията на Мадисън Опера поставена в Увертюрната зала, изцяла разкри интерпретативните й възможности в една сложна героиня – емоционално лабилна, ревнива и подозрителна, страстна, накрая отчаяна и в крайна сметка смела в действията си... Тази продукция на една от най-популярните опери в репертоара беше безспорен успех. Василева е лиричен спинтов сопран. Тя демонстрира умение да извае дълго легато и да го изпълни с вибрации от емоции. Тя е красива жена и представи ролята с много енергия и убедителност, с физическо присъствие. Бруталната и среща със Скарпия във второ действие беше великолепна.“
„East Wichita News“
„Трогателната драма на „Тоска“ се нуждае от мощно, красиво сопрано. Цветелина Василева изпълни своята роля като Тоска без усилие и със страст… Може да се каже, че най-големият успех в операта беше арията на Тоска във второ действие „Аз живях за изкуството“. Суровата емоция и ранимост, с които Василева изпълни тази ария беше трансцедентална и можеше да доведе до сълзи и най-безпристрастния зрител.”
След дипломирането си по оперно пеене в Музикалната академия в София, Цветелина Василева дебютира на сцената на Софийската опера и балет в ролята на Амелия в „Бал с маски“. Паметни са нейните дебютни роли на Елизабет в „Дон Карлос“, Дездемона в „Отело“, Леонора в „Трубадур“ през следващите сезони.
Междувременно печели награди от международните конкурси в Италия „Тито Скипа“ и „Франческо Чилеа“ и специализира при известния тенор Карло Бергонци в Миланската Скала.
Цветелина Василева дебютира в ролята на Леонора в „Трубадур“ в Операта на Сан Франциско, а през следващия сезон пее на премиерата на „Руслан и Людмила“ от Глинка и в „Коронацията на Попея“ на Монтеверди.
В същото време тя получава изключително високо признание от критиците и публиката за изпълнението на „Шарка“ на Сметана на престижния международен фестивал в Уексфорд:
„Цветелина Василева е разтърсващо драматично сопрано и по това време следващата година името ѝ трябва да бъде изричано от всеки оперен импресарио“, а един критик от „Таймс“ написа за нея: „…красив, точен като меч сопранов глас в съюз с неподправена музикална чувствителност“.
„Opera“, London – „Цветелина Василева, от Софийската опера, беше блестяща млада героиня, ту нежна, ту огнена, стабилна и красива през целия вокален диапазон, издигайки се през дългите фрази без напрежение и с чистота.“
„The Sunday Telegraph“ – „Човек излиза омагьосан от завладяващо красивото пеене на Цветелина Василева като Шарка, изпълнена от тази бързо изгряваща звезда, което не се забравя и остава да се таи в душата“.
„The Daily Telegraph“ – „Моята лична „Златна палма“ е за Цветелина Василева, българско сопрано, която пресъздаде главната роля с безстрашна точност и пълна отдаденост.“
„Opera Canada“ – „Електризиращият глас и изпълнение на сопраното Цветелина Василева изправи фестивала на нокти“.
„The Spectator“ – „Цветелина Василева – българското сопрано, която пя главната роля, е едно от големите оперни находки на фестивала. Слушайки я, си мисля, че може да направи всичко, което си поиска.“
Следват веднага гостувания в Кралския театър „Ковънт Гардън“ в ролите на Дездемона в „Отело“ и Марженка в „Продадена невеста“. Участва също и в оперната гала „Нощ на звездите“ в Кралския „Албърт Хол“ с Агнес Балтса, Джузепе Джакомини, Даниела Деси, Хосе Кура и Фабио Армилиато.
За ролята на Дездемона в Ковънт Гардън, Лондон критиките също са ласкави:
„Opera“ – „Най-ярките музикални моменти на вечерта бяха изцяло поднесени от прекрасния глас на Цветелина Василева, глас с ярка чистота и завладяващи внушения, които лесно се съчетаваха с ансамблите. Нейното превъплъщение като унижената Дездемона беше почти непоносимо със страданието си… освободено от ненужна сантименталност.“
Следващите ангажименти на Цветелина Василева са в Канадската оперна компания в Торонто в спектаклите на „Турандот“ (Лиу), „Травиата“ (Виолета), „Отело“ (Дездемона), „Бал с маски“ (Амелия) и Жана д’Арк от едноименната опера на Верди.
„The Globe and Mail“ – за „Травиата“: „Василева има прекрасен богат сопранов глас, а изграждането на образа ѝ ставаше все по-силно с всяка сцена“.
„Opera“ – „Дездемона на Цветелина Василева беше красива, грациозна, ранима интерпретирана от сочен лиричен сопранов глас, който можа да се съчетае с ансамбъла в трето действие… Василева беше великолепна в изпълнението си на невероятно трогателната Песен на Върбата и Молитвата на Дездемона“.
В Метрополитън опера в Ню Йорк, Цветелина Василева пее Виолета в „Травиата“, Леонора в „Трубадур“ и Мюзета в „Бохеми“ – всичките роли в премиерни постановки.
Освен това тя гостува в театрите в Балтимор, Детройт, Синсинати, Уест Палм Бийч, Опера Пасифик, Кентъки и други. Тя играе Амелия, Леонора, Мими, Тоска, Татяна и Аида.
В Grand Opera-Хюстън Цветелина пее Ярославна в „Княз Игор“, Татяна от „Евгений Онегин” и Аида.
Много са и диригенти, с които сопраното Цветелина Василена е работила, сред които са: Антонио Гуаданьо, Маурицио Арена, Даниел Орен, Бернард Хайтинк, Карло Рици, Марко Армилиато, Никола Луизоти, Лорин Маазел, Ренато Палумбо, Филипе Джордан, Юн Меркл, Адам Фишер, Фредерик Шаслин, Жак Делакот, Ричард Армстронг, Стивън Меркурио, Едуардо Мюлер, Андреа Ликата, Франческо Куатроки, Джон Адамс, Патрик Съммърс и други. И с много световно признати режисьори като Франко Дзефирели, Уили Декер, Aлберто Фасини, Eлия Mошински, Кристофър Алден, Джон Кокс, Сър Питър Хол, сър Греъм Вик, Лофти Мансури, Франческа Замбело и други.
Цветелина Василева има редица концертни изпълнения в Италия, Франция, Нидерландия и други държави.
В звуковия файл чуйте разговора на Светлана Димитрова с Цветелина Василева.
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..
Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..
1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
В утрото преди гласът на музиканта и актьор Игор Дамянов да озвучи събитието "Emotion Wave" , той сподели своите мисли за пътя на музиката към душите ни. В ефира на "Нашият ден" Дамянов разказа за своето откритие на музикалния талант и за пътя, който го е довел до сцената. "Аз обичам да пея, но никога не съм учил професионално, освен в..
Белодробният карцином остава една от водещите причини за онкологична смъртност в световен мащаб, въпреки напредъка в медицината и разнообразието от..
Нова научнопопулярна книга открива поразителни прилики между имперския Рим и индустриалния Запад. "Защо се разпадат империите" от Питър Хедър и Джон Рапли..
Световноизвестният певец, композитор и продуцент Пласидо Доминго - младши, син на прочутия испански тенор, представя през март за първи път в България..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg