Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Съдържание на:

„Мария ди Роан“, опера в 3 действия от Гаетано Доницети

Либрето: Салваторе Камарано.
Първо изпълнение: 5 юни 1843 г. в Кертнертор театър, Виена.

Действащи лица:
• Рикардо, граф дьо Шале – тенор;
• Енрико, Херцог ди Шеврьоз – баритон;
• Мария, графиня ди Роан – сопрано;
• Армандо ди Гонди – тенор;
• Фиеско – бас.


За операта
„Мария ди Роан“ е 64-тата опера на Доницети и една от най-зрелите творби на композитора, чиято премиера се е състояла на 5 юни 1843 в Кертнертор театър във Виена. Първоначалният план на Доницети да напише подобна творба датира от преди това, когато възлага на известния либретист Салваторе Камарано да напише текст за опера по една театрална пиеса върху същия сюжет. В крайна сметка Камарано написва текст за опера, който бива използван за опера не от Доницети, който междувременно е загубил интерес към тази тема, а от Джузепе Лило, чиято опера със заглавие „Граф де Шале“ нямала никакъв успех.
След 1840 Доницети се заема отново със сюжета и композира „Мария ди Роан“, която е посрещната благосклонно от виенската критика. След това операта е представена във всички прочути театри в Европа, преди да бъде, както изобщо и самото белканто – изместена от „модерните” опери, като тези на Верди, Гуно и Вагнер. Едва в края на ХХ век е преоткрита и многократно поставяна на сцена.

История
Действието на операта следва фабулата за живота на Мария де Роан, която оставайки вдовица на 21 години, през 1622 се омъжва за Клод де Лорен, херцог де Шеврьоз, който пък изиграва важна, понякога решителна роля в заговорите около двора на Луи ХIII. Интригите най-вече са целели свалянето на могъщия кардинал Ришельо – не успели, макар че в заговора ангажирали и граф де Шале, довереник на краля. Въпреки това Мария продължавала да има свое влияние в двореца и да участва в други конспирации срещу Кардинала, чийто абсолютистки режим заплашвал придворните с разорение. Прочута красавица, тя е имала многобройни любовни афери.

Първо действие
Париж по времето на крал Луи ХIII. В предверието на двореца Мария ди Роан изпитва страх за съдбата на съпруга си херцог де Шеврьоз, който е осъден на смърт от кардинал Ришельо заради участие в дуел (дуелите по онова време са били най-строго забранени). Тя ангажира своя някогашен любовник граф Шале, който все още я ухажва, да измоли помилването на съпруга ѝ, и той успява. В същото време Армандо ди Гонди, млад кавалер, се подиграва с любовните афери на Мария – обида на която Шале отговаря, предизвиквайки го на дуел. Съпругът на Мария – Шеврьоз е помилван от краля и за да се реваншира, се поставя в услуга на Шале за предстоящия дуел. От своя страна Мария отново е обзета от силни чувства към някогашния си любовник Шале.

Второ действие
В своя замък, Шале очаква часа на дуела. Той пише прощално писмо на Мария в случай, че бъде убит, и го поверява на своя слуга. Влиза Мария и го предупреждава, че един дуел би бил идеален случай за Ришельо да смаже Шале. Влиза Шеврьоз и Мария се скрива, за да не узнае за връзката ѝ с Шале. След уточняване на последните подробности Шеврьоз тръгва към мястото на дуела, през което време Мария отчаяно моли Шале да не отива на този дуел. Макар че опитът ѝ да го разубеди е неуспешен, тя и Шале междувременно научават, че Шеврьоз се е предложил за противник на мястото на Шале, поради това че той закъснява за дуела.

Трето действие
Дуелът приключва и Шеврьоз се прибира с лека рана в ръката. Мария и Шале го пресрещат пред неговия дворец, докато в същото време войниците на Ришельо търсят вече графа, за да го предадат на трибунала. Шеврьоз ги кани да заповядат, все още не подозиращ нищо, и дори окуражава Шале да бяга, което той и прави. Бягайки, успява да прошепне на Мария, че ще дойде да я вземе след час, за да умрат заедно, ако тя не успее да се измъкне. Миг след това един от войниците на Кардинала влиза и показва на херцог де Шеврьоз прощалното писмо на Шале до Мария, което е намерил в двореца му, докато го е преследвал. Чак тогава Шеврьоз разкрива любовната афера на граф Шале с жена му. Обзет от ревност, той разпитва Мария, която без заобикалки признава всичко. След час Шале се появява, за да бъде предизвикан на дуел от Шеврьоз. Двубоят между двамата се разиграва извън сцената и завършва с 2 изстрела. Влиза Шеврьоз и обявява на войниците, че Шале се е самоубил. След което той отправя тежки упреци към Мария и я обвинява, че е провалила всички със своето разпуснато поведение. Мария коленичи и дава израз на цялото си отчаяние.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Сатирата на Шостакович – „Райок“

„Райок“ е реплика на композитора на безумното ждановско Постановление за операта „Великата дружба“ от Мурадели от 1948 г. Постановлението дава нов тласък на развихрилата се с небивала мощ борба срещу формализма в съветската музика. Формализмът е, естествено, буржоазно, вражеско явление, което цели да съсипе съветския човек. Титаничната борба срещу..

публикувано на 29.07.21 в 08:05
Филип Филипов, Илина Илиева, Момчил Пандев и Михайл Стефанов квартет

Посолството на Швейцария с концерт, подкрепящ младите музиканти

На 6 юли в Националната музикална академия „Панчо Владигеров“ с подкрепата на Швейцарското посолство се състоя концерт, обвързан и с честванията по повод 100-годишнината на учебното заведение. „Много съм щастлива, че този концерт ще се състои, защото това е третият път, в който се опитваме да го организираме. Заради ситуацията с Covid ни се наложи да..

публикувано на 27.07.21 в 08:35
Васил Хаджигрудев като сайбър-пънк вожд

Васил Хаджигрудев в „Заедно след полунощ“

Поводът да поканим един от любимите ни контрабасисти от новата българска джаз вълна в последното издание на „Вавилонската фонотека“ (вторнишкото издание на „Заедно след полунощ“) преди едномесечната лятна ваканция, е минитурнето на триото ХАКО в София, Варна и Пловдив тази седмица (28-29-30 юли). ХАКО (България/Сърбия/Испания) е авангардна джаз..

публикувано на 26.07.21 в 17:24

Самобитният талант Патриция Копачинская

„Най-вълнуващият цигулар на нашето време“ е единодушното мнение на публиката след концерт на цигуларката Патриция Копачинская . Наричат я още „музикален екстремист“, заради неповторимото звучене на нейната цигулка и сценичното присъствие, което няма аналог. „Хората са съсредоточени върху съвършенството и глазурата. Те искат да видят една перфектна..

публикувано на 25.07.21 в 07:35

Джузепе ди Стефано като Каварадоси в „Тоска“ на Пучини

На днешния ден, 24 юли преди 100 години е роден Джузепе ди Стефано . Съдбата го бе дарила с неземно красив глас и неустоим сценичен чар, които довеждаха публиката до екстаз… Записът, който може да слушате на 24 юли от 20 часа , е продуциран от EMI през 1953 година – част от златната колекция регистрации на легендарното трио Мария Калас, Джузепе..

публикувано на 24.07.21 в 08:05