Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Венета Андрова и Петер Одинзов с различна изложба в Гьоте-институт

| обновено на 20.08.21 в 15:25
Снимка: Гьоте-институт

„1+1: Артсцена Германия“ е поредица, в която български артисти представят актуални имена от Германия. На 20 август в Гьоте-институт се открива изложбата „Да влезеш в роля“. 

Венета Андрова е българска художничка, живееща в Германия, достатъчно популярна както в България, така и в международен план. През 2020 г. неин филм беше номиниран за най-престижната германска награда за късометражно кино German Short Film Award, а преди броени дни филмът ѝ „АЙВА“ спечели Prix Ars Electronica 2021 за компютърна анимация, както и „Златен конник – анимационен филм, международен конкурс“ и LUCA Gender Diversity Award на 33-тия Международен фестивал за късометражно кино в Дрезден.

Сега тя е в България по покана на Гьоте-институт България не само за изложбата, но и за да постави в светлината на прожекторите още един автор – Петер Одинзов. Това се случва в рамките на дългогодишната програма „1+1: Артсцена Германия“ на Гьоте-институт, в която художници представят други автори, но и сами избират как да презентират собствената си работа.

За изложбата Венета Андрова се обръща към Петер Одинзов – млад автор от узбекски произход, живеещ в Берлин, в чиято работа водеща е куиър перспективата.

На 20 август двамата автори, живеещи в Берлин, ще открият в София изложбата „Да влезеш в роля“, специално за която създават нови произведения, резултат на задълбочен обмен и разговори в последната година.

"Изложбата се занимава с различните „роли“, в които влизаме заради предразсъдъците и очакванията на околните въз основа на стереотипите, свързани с пол, мигрантски произход, социален статус или сексуалност. Венета Андрова и Петер Одинзов разглеждат живота като вариететна сцена, на която всички влизаме в роля, определена от някой друг, неудобна, непасваща, неавтентична. Особено внимание обаче те обръщат на аутсайдерите – образа, от който най-трудно се излиза. 

За двамата автори работата по проекта е повод да се вгледат и в самите себе си, в категориите и етикетите, които им биват приписвани. За Андрова това са „мигрантка“, „чужденка“, „жена“ и във видеоинсталацията си „Разтегни и отпусни“ тя се занимава с предизвикателствата в професионален и личен план.

Петер Одинзов пък разглежда социалния статус и как той предопределя живота, кариерата, творческото развитие, но и вътрешното усещане за непринадлежност и срам. В работата си той комбинира както карикатурни образи на клишираните в сферата на културата персонажи, така и лични архивни материали, които посетителите ще могат да разгледат и чрез приложение за добавена реалност."

Изложбата може да бъде разгледана всеки делничен ден от 14.00 до 20.00 ч. до 10 септември в Гьоте-институт България.

Чуйте повече подробности от звуковия файл.

Снимки – Гьоте-институт България

Венета Андрова (р. 1985 г. в София) завършва история на изкуството и философия в Хумболтовия университет, както и се дипломира в специалност скулптура в Академията Вайсензее в Берлин. Със своя опит в областта на експериментален документален филм и фотография в настоящата си артистична практика тя съчетава различни медии и източници като архивни и документални материали с живопис, всички свързани чрез 3D-анимация и компютърно симулирани среди. Участва в множество изложби в Германия и България, както и в Австрия, Аржентина, Бразилия, Испания, Полша, Чехия и в Израел, където през 2016-2017 г. завършва част от обучението си в Bezalel Academy of Arts and Design в Йерусалим. Андрова е носител и на няколко стипендии, като Elsa-Neumann-Scholarship, Artist Scholarship Cusanuswerk, Mart Stam и през 2020 г. е номинирана с творбата си "From My Desert" за German Short Film Award. Последният ѝ филм „АЙВА“ е носител на Prix Ars Electronica 2021 в категория "Компютърна анимация", както и Golden Horseman и LUCA Gender Diversity Award в международния конкурс на Filmfest Dresden. Филмите ѝ са селектирани и представени на множество международни филмови фестивали, включително: International Leipzig Festival for Documentary and Animated Film, Germany, Go Short International Short Film Festival Nijmegen, Netherlands, FILE Electronic Language International Festival, Brazil, European Media Art Festival (EMAF), Germany.

Петер Одинзов (р. 1987 г. във Фергана, Узбекистан) завършва специалност „Свободно изкуство / скулптура“ в Академията Вайсензее в Берлин в средата на 2018 г. Живее и работи в Берлин. Работата му е показвана в разнообразни регионални и международни изложби, най-вече независими. Първата му самостоятелна изложба е през 2017 г. в проектното пространство „MeinBlau“ в Берлин заедно с художника Джеферсън Д‘андраде, последвана от втора през 2019 г. в „Shoe Frog“ във Виена. Често си сътрудничи с различни художници и колективи, включително е бил и в проектни групи към институции като ZKM Карлсруе, Schwules Museum* Берлин и Casa Franca Brazil в Рио де Жанейро.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За скандалната пиеса на Иван Теофилов – 60 години по-късно

Скандалната навремето пиеса на Иван Теофилов "Поетът и планината" (1963) излиза за първи път като текст 60 години по-късно, като в книгата освен пиесата е отразена и нейната история.  Публикувани са отзиви, рецензии и цялата съпътстваща разгромяваща театралнокритическа рецепция, както и спомени на създателите на спектакъла с режисьор Леон Даниел...

публикувано на 25.04.24 в 17:55

Серия от лекции за тялото в киното с водещ Николай Колев

Движенческата лаборатория "Ход" е пространство, ръководено от Цвета Дойчева. В нея се провеждат работилници, посветени на танца и движението. Сега там тече цикъл лекции на Николай Колев, които преминават по-скоро като разговори на тема "Тялото в киното".  "Еросът и порастването – филми с инициация" беше темата на първата лекция. Сега предстои втората..

публикувано на 25.04.24 в 17:29

Офорти на варненски ученици по рисунки на Владимир Димитров-Майстора

Как изглеждат рисунки на Владимир Димитров-Майстора през очите на ученици от специалност "Изящни изкуства" в Националното училище по изкуства "Добри Христов" в град Варна? За това разказват художникът Георги Кенаров и неговите ученици – Виктория Стоянова, Клементина Савова и Мария Бузева. В Градската художествена галерия "Борис Георгиев" в..

публикувано на 25.04.24 в 17:15

Весела Ножарова: Българският артпазар все още не е регулиран

В сянката на пандемията един лозунг започна да се издига сред хората – "Купувайте изкуство от живи художници, на класиците пари не им трябват". Тази фраза, която бързо придоби популярност, отразява желанието на обществото да подкрепи съвременните творци, да им осигури възможност за развитие и признание. Но как да разпознаем съвременен талант, който..

обновено на 25.04.24 в 12:50

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53