Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Прераждане с изпълненията на Соня Йончева

Соня Йончева
Снимка: Gregor Hohenberg / sonyayoncheva.com

„Ела отново, сладка любов, сега те каня“ е една от най-популярните песни на английския бароков майстор Джон Дауланд. Това е една от прелестните миниатюра, които Соня Йончева изпълнява в новия си диск. Освен това има няколко испански барокови образци, като „Не е нужно да му разкривате красотата“ от Томас де Торехон и Веласко. И заедно с пиесите от 17 в. ще откриете съвременен хит от репертоара на АББА „Като ангел, минаващ през моята стая“, който Соня интерпретира в прелестен аранжимент, без да изневерява на изискания си стил. Заедно с всички тези световноизвестни пиеси се чува и една българска песен, в която певицата вплита тъга и копнеж „Заблеяло ми агънце“.

„С този проект, който обмислям от около десет години, искаме да подчертаем непреходния звук на музиката, изграждайки мост между минало и настояще. Свързвайки света на Монтеверди със света на българската народна музика, испанските хакари с английските мадригали, ние искаме да покажем колко глобален може да бъде звукът на тази музика, дори ако по това време хората не са могли да общуват както ние“ казва Соня Йончева. С нея са музикантите от „Капела Медитеранеа“ с диригент Леонардо Гарсия Аларкон, които са записали и няколко инструментални пиеси от Франческо Кавали, Сантяго де Мурсия, Симон Диас, Клаудио Монтеверди.


Записи от албума можете да слушате в предаването „Музик мания“ на 8 септември от 14 часа.

Ансамбъл „Капела Медитеранеа“ е създаден през 2005 г. от родения в Аржентина, но живеещ в Швейцария Леонардо Гарсия Аларкон и основният интерес е насочен към музиката на страните от Средиземноморието. Те изпълняват и записват мазригали, мотети и опери. Много популярни са регистрациите им на сицилианска музика, както и опери на Клаудио Монтеверди. Интересни са и концертите представящи европейски и композитори от Латинска Америка. Сред творбите, които получават нов живот чрез техните интерпретации са „Великият потоп“ и „Набуко“ на Микеланджело Фелвети, „Елена“, „Хелиогабал“, „Язон“, „Ерисмена“ на Франческо Кавали, „Прометей“ на Антонио Драги, „Омагьосаният дворец“ на Луиджи Роси или „Мнимата луда“ от Франческо Сакрати. Всички тези творби са записани, тъй като от 2018 г. съставът е резидентен към Дижонската опера. Преди две години особена популярност доби постановката на „Галантните Индии“ на Жан Филип Рамо в Париж по случай юбилея на операта при Бастилията и честванията на 350-годишнината от създаването на Кралската музикална академия.

„Някои стилове в музикалните композиции изненадващо продължават да ни вълнуват и петстотин години по-късно, защото комбинират огромен емоционален заряд с величествена лекота, споделя Соня Йончева. Този проект е от изключително значение за мен. С него искам да подчертая вечността на тази музика и чувството на безкрайна свобода, което ни подарява. Това е апел към прераждане и възстановяване, от които нашият свят отчаяно се нуждае“, допълва Соня.

Проектът „Rebirth“ е записан в концертната зала „La Chaux-de-Fonds“ в Ньошател по време на първата карантина през 2020 г. За промоцията на албума има великолепен клип, заснет сред пролетни треви, потоци и гори на фона на „Сладка забрава“ – ария на Арналта от операта „Коронацията на Попея“ от Монтеверди.

В диска са включени и двама композитори ярки представители на венецианския барок – учител и ученик – Франческо Кавали и Барбара Строци – прочута певица и композиторка, а оперите са „Ксеркс“ и „Влюбеният Хераклит“.

Днес името на българката е добре познато по целия свят. Освен на най-големите сцени тя редовно пее на концерта за националния празник на Франция – 14 юли, слушахме я и на концерта за юбилея на Парижката опера. След като в последните години тя пресъздаде едни от най-трудните оперни партии сред които Дездемона, Тоска, Елизабет, Норма, Имоджене, Федора, Медея, с този диск Соня се завръща към началото на кариерата си, когато под ръководството на Уилям Кристи тя участва в барокови опери на Монтеверди, Пърсел, Рамо, Хендел. Гласът ѝ звучи ефектно и изискано, а интерпретациите ѝ са стилни. Ако слушаш диска от начало до край той преминава на един дъх, тъй като към всеки трак има встъпление, което променя атмосферата от предишния.

Истински барокови бисери са избрани в листата на творбите – ария на Саломе от „Св. Йоан Кръстител“ на Алесандро Страдела, арията на Аделанта от „Ксеркс“ на Франческо Кавали, „Сребърният лебед“ на Орландо Гибънс, „Очи, които ме презирате“ от Хосе Марин, арията на Минерва от операта „Прометей“ на Антонио Драги, „Чуй ме, Господи“ от Алфонсо Ферабоско-младши.

Това е четвъртият солов албум на певицата, след „Париж, моя любов“ от 2015, „Хендел“ – 2017, „Верди албум“ от 2018 година.

През тази година албумът „Прераждане“ получи наградата „Опус класик“  в категорията „Певец на годината“. Наградата ще бъде връчена на официалната церемония в „Концертхаус“, Берлин на 10 октомври

Снимки: sonyayoncheva.com

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Йонас Кауфман ролята на Радамес

„Аида“ със Сондра Радвановски и Йонас Кауфман от Париж

150-годишнината от първата премиера на операта „Аида“ от Верди трябваше да бъде увенчана с продукция на Парижката опера с Йонас Кауфман, Сондра Радвановски и Елина Гаранча (за първи път в ролята на Амнерис). Това трябваше да е и гвоздеят на сезон 2020/2021 година в Европа, според намеренията на новото ръководство на операта. Covid ситуацията обаче..

публикувано на 27.11.21 в 09:15
Сцена от 4 дейстие, 2 картина от операта „Аида“ на Джузепе Верди, в Palais Garnier, Париж, 1880 г.

„Аида” от Джузепе Верди, опера в четири действия

Либрето: Антонио Гисланцони Премиера: 24 декември 1871 година в Кайро Действащи лица: • Фараонът на Египет (бас) • Амнерис – негова дъщеря (мецосопрано) • Аида – етиопска принцеса, робиня (сопрано) • Радамес – египетски военачалник (тенор) • Рамфис – върховен жрец (бас) • Амонасро – цар на Етиопия (баритон) Действието се развива в Мемфис..

публикувано на 26.11.21 в 09:25
Гиорги Гигашвили

Диригентът Георги Димитров и пианистът Гиорги Гигашвили водят радиосимфониците от Моцарт към Шуберт

Изискана австрийска програма предлага този петък на своите почитатели Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Под диригентството на Георги Димитров, срещите с когото винаги са празник не само за публиката, но и за самите музиканти от радиооркестъра, ще прозвучат Концерт за пиано и оркестър №20 в ре минор, KV 466 от Волфганг Амадеус..

публикувано на 25.11.21 в 10:07

„Нека пеят народите“ на 60

В предаването имаме удоволствието за проследим запис от църквата „Св. Петър“ в Лондон от 5 ноември тази година, а събитието е повече от тържествено – 60 години от първия Международен хоров радиоконкурс „Нека пеят народите”, организиран от Европейския съюз по радиоразпръскване. Първото издание се състои в Лондон през 1961г., домакин и създател е радио..

публикувано на 22.11.21 в 08:55
Цветелина Василева в ролята на Дездемона, „Отело“, Ковънт Гардън

Честит рожден ден на Цветелина Василева

Цветелина Василева – този слънчев, топъл и великолепно овладян глас сигурно ще познае всеки ценител на операта. Над 30 години тя представя своето изкуство на сцените по света и у нас. През лятото Старозагорската опера отбеляза този юбилей с гала спектакъл на операта „Тоска“ на Джакомо Пучини на Античния форум „Августа Траяна“. Партньор ѝ беше..

публикувано на 20.11.21 в 08:35