Първият концерт от цикъла "Гостуващи диригенти" на Камерния ансамбъл "Софийски солисти" е на 24-ти ноември в столичния Военен клуб. В програмата са включени изпълнения по Моцарт – Дивертименто, както и Серенада на Чайковски и Дворжак. Класическото Дивертименто на Моцарт, почеркът на Чайковски и в Серенадата се открива може би характерността му да бъде най-добър в балетите и симфоничните стихотворения, Дворжак има два периода – елементите, произведени от фолк и танци и консервативната музика. А покана за концерта от „Артефир“ отправя младият и получил редица признания диригент – маестро Димитър Косев:
„Да бъда поканен да бъда диригент на "Софийски солисти" за мен е огромен успех, мечтая за тази програма от много време и досега не съм я направил, защото това са трудни изпълнения и не са за всеки ансамбъл. Мисля, че сега е подходящият момент. Дори да имат около 250 години разлика, „Дивертименто“ Моцарт го пише на 15-16 години, за сметка на това около 1880 година Чайковски пише „Серенадата“ си, първата част с мисъл за Моцарт, за Дворжак от Виена са му платили да напише няколко неща, както Петата симфония и „Серенадата“, и се усеща валсът и виенското, което на мен ми е много близко до сърцето, защото съм учил във Виена. Шегуваме се, че малките деца избягват да свирят Моцарт, защото е твърде лесен, а възрастните, защото е твърде сложен. Радвам се, че имам време и за репетиции.“
Наскоро тази година Димитър Косев, съвместно с Русенската филхармония, реконструира част от Симфония №10 от Бетовен. Едно противоречиво заглавие, за което обаче маестро Косев дълго мечтае да концентрира:
„Аз много дълго време го пазих в ръкава си това произведения и се надявах никой да не ме изпревари, това е голям патрон, изсвирвайки първата част на 10-ата симфония. Казах си, че това Русе трябва да представи на софийска сцена. Над 150 такта са реални от Бетовен, всичко е дописвано, според това както Бетовен би искал може би да я довърши. Но това не е компютърната версия, която става популярна, версията е на Бари Купър, музиковед, който е още жив и дори противоречива, тази симфония е хубаво да се чуе. Противоречиво е колко обаче един изкуствен интелект би помогнал да се възстанови нещо, създадено с човешка ръка. Компютърните технологии помагат на музиканти, но има такива, които отказват да пишат музика на компютър и го правят на ръка, но технологиите трябва да ни помагат, не да ни пречат.“
Димитър Косев прави и фюжън кросоувър проекти – събирането на популярна музика – поп, рок и метъл със симфоничен оркестър. С усмивка казва, че уважава всички стилове и тайната му цел е хора, които не са влизали в опера, но са рок фенове, когато чуят любимите си песни и видят симфоничния оркестър, виждат една мелодична красива линя в песните, това е начин да се привлече и задържи публика, за която класическата музика не е интересна.
Маестро Косев е носител на отличието „Млад музикант на годината 2020“ в националната анкета на предаването „Алегро виваче“ в нейното 30-о издание. Завършил е Консерваторията във Виена през 2014 г. с пълно отличие. Той е най-младият главен диригент на оперен театър в България. Печели наградата за „Най-изявените млади личности на България“ в категория „Културно постижение“ и е номиниран от Junior Chamber International (JCI) за световния формат – TOYP – „10-те най-изявени млади личности в света“. Акустичният му рок проект „Kristal Bardess‘‘ е избран от продуцента на групата The Rolling Stones в топ 20 на световния конкурс за авторска музика на Shure – Call for Legends, а през месец май 2015г. печели конкурса за авторска музика БГ-Таланти.
Повече за предстоящия концерт чуйте от разговора на Ангелина Грозева с маестро Димитър Косев.
На 27 септември в Открита сцена "Сълза и смях" е премиерата на спектакъла "Не бях аз" от Владо Даверов . Режисьор на постановката е Лиза Шопова, музиката е дело на Кирил Маричков, а сценографията на Анелия Райкова. Мултимедийният спектакъл е продължение на българския филм "Вчера" от 1987 г. с режисьор Иван Андонов и автор Владо Даверов...
В редакция "Хумор и сатира" не сме безразлични за настроението на нашите слушатели и затова правим по силите си то да е подходящо поне по време на нашите предавания. Тази неделя веднага след новините в 18 часа усилията ни ще изкристализират в този вид: Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от от..
За концерт-спектакъла "Бог Рок" в "Артефир" говорим с пеещият актьор Филип Аврамов и с музиканта Калин Вельов . Един спектакъл, който в неделната вечер ще зарадва публиката на Sofia Summer fest Underground. Много неща са се променили в рок представлението за неговата дългогодишна история. Промените са за добро – вече участват и авторски..
Вглеждане и дисекция на неизбежната баналност заедно с художничката Румяна Карастамова , която гостува в "Артефир", за да представи новата си изложба "Неонови цветя". Карастамова е преподавател в НХА, график, но в последния си проект се отдава на живописта. "Неонови цветя" е своеобразно продължение на графичния цикъл "Бетонни цветя", в който..
Днес от габровския квартал "Нова махала" потегли 23-тият възпоменателен поход "По пътя на четата на Цанко Дюстабанов" . В "Нашият ден" чуваме думи за събитието, както и за личността на големия габровец, участник в Априлското въстание, Цанко Дюстабанов, от Милка Караджова , организатор и планински водач. Цанко Дюстабанов несъмнено е един от..
"Битката за бъдещето" коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Илиян Василев, бивш дипломат, създател и водещ на предаването "Алтернативата"..
Познават ли съвременната българска литература българите в Сиатъл? Разговорът с Даниела Найберг дава отговор и той е положителен. Тя е eтнохореолог и..
Кунцю операта е сред най-обичаните китайски традиционни опери, които продължават да вълнуват зрителите и до днес. От 2003 година древната музикална драма е..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg