Как става така, че днес използваме по-икономични и енергоспестяващи уреди, а концентрацията на въглероден диоксид не намалява, напротив увеличава се, а технологичният напредък не ни изважда от въглеродната зависимост?
Има парадокс в това, че все по-ефективната употреба на даден ресурс не намалява общата му консумация. А парадоксът е известен отдавна и носи името на британският икономист Уилям Стенли Джевънс.
В зората на Индустриалната революция се смятало, че изобретяването на по-ефикасни парни машини ще спести въглища, оказва се обаче, че след подобренията в мощността и икономичността на парната машина, консумацията на въглища всъщност значително нараства. По-ефикасното горене първоначално води до спестяване на ресурс, от което цената на ресурса пада. Понижената цена и увеличената мощност обаче привличат нови потребители, а с това общата консумация се вдига до първоначалните размери и дори над тях.
С една дума, стигаме до колкото повече, толкова повече: по-икономичните самолети водят до повече самолети, по-енергоспестяващите електрически крушки водят до все по-осветени домове, публични сгради, фасади, витрини и каквото се сетите.
Парадоксът на Джевънс се наблюдава и в градското планиране – отварянето на повече място за автомобили води до все повече автомобили и съответно нужда от все повече място за тях.
Парадокса на Джевънс ще наблюдаваме, ако в София се построи завод за горене на отпадъци. За да се изплати инвестицията ще е нужно инсталацията да функционира на пълен капацитет. Това ще обезсмисли инвестициите в рециклирането, както и ограничаването на употребата на опаковки и стоки за еднократна употреба. Напротив, колкото повече боклук се произвежда, толкова по-печеливш ще е инсинераторът.
Добрата новина е, че парадоксът може да бъде обърнат и да действа и в положителна посока – колкото повече велоалеи, толкова повече велоалеи, колкото повече място за хората, толкова повече...
Чуйте Христо Панчев, доктор по информационни науки и семиотика на рекламата, комуникатор на науката и автор в Климатека.
Поетично начало на сериозен разговор, посветен на прозаични теми, свързани с детското здраве и в частност – със зрението. Нашият гост проф. Александър Оскар постави акценти върху вродените и придобитите очни проблеми, върху ролята на наследствения фактор и заостри вниманието на родителите какво да наблюдават и какви грижи да полагат за детското..
Произведението "Славеноболгарский предручний послателник за наставление на болгарските юноши" е част от учебно пособие (ученическа "енциклопедия") "Славяноболгарское детеводство", отпечатано през 1835 г. и включващо поредица от учебници по аритметика, граматика, география и нравственост. По това време двамата автори са учители в Свищов...
Дисциплината "Горска педагогика" е част от обучението на бъдещите лесовъди и курс за практикуващите професията, който се провежда от 10 години в Лесотехническия университет в София. "Горската педагогика е екологично образование за гората, като нейната цел е да повишим знанията и разбиранията на обществото за същността и богатството на горските..
Дислексията се определя като разстройство на ученето, при което се изпитва затруднения при четенето поради проблеми с идентифицирането на речевите звуци и асоциирането им с писмени знаци, свързването им в думи, тоест има неразбиране на кодирането на езика и декодирането на писмената реч. Тоест детето не осмисля, трудно запомня или не успява да започне..
Присвояването от генеративен изкуствен интелект на самоличност на популярни лица от телевизионния екран, артистичния свят и политическата сцена, както и на авторитети в медицинските и други науки е все по-често срещано и познато събитие в световен мащаб, но и от българската действителност. Зложелатели "превземат“ образи и гласове на артисти, политици,..
Кода на любовта търсим в архивите на БНР. На 21 март 1969 година е премиерата на българския игрален филм "Мъже в командировка" , режисиран е от Гриша..
Със солов рецитал на световноизвестния цигулар и почетен гражданин на Русе Светлин Русев на 17 март ще бъде официално открит 63-ият Международен фестивал..
На българската музикална сцена се качва нова група, готова да поднесе на слушателите завладяваща смесица от стиловете на българската народна музика и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg