В края на миналата година при строги мерки в Линц се състояха няколко музикални събития, които привлякоха вниманието на кореспондента на БНР – Юлия Атцмансторфер.
„За първи път от 50 години насам, в музикалния театър в Линц беше поставена операта „Аида“ от Джузепе Верди. Броени дни, след като австрийското правителство въведе драконовски мерки срещу ковид-инфекциите, българин трябваше да „спаси“ премиерата поради заболяване на щатен колега. Петър Найденов, български бас с предстоящи участия в Болоня и Калиари, започнал творческата си кариера от град Враца и часовете по пеене в музикалната паралелка на СОУ „Отец Паисий“ в класа на Маргарита Малжданска, буквално беше „изтръгнат“ от семейната си почивка в Марибор, Словения, за да пътува в деня на премиерата за Линц и изиграе ролята на Рамфис, върховния жрец. Маркус Пошнер ръководи Брукнер-оркестъра Линц както в камерно-музикалните, интимните, така и в „триумфалните“ сцени умело, като доказан звуков майстор.
Хорът и извънредният хор на музикалния театър в Линц под ръководството на Елена Пиерини и Мартин Целер се наслаждават звуково на атрактивните си задачи в постановката на „Аида“. Солистите блестят с изключително красиви гласове. Елена Батукова-Керл е убедителна с високо-драматичното си мецо и се превъплъщава майсторски в ролята на Амнерис. Соня Шарич е една сигурна във височините и вълнуваща Аида. Сунг-Киу Парк е сдържан в ролята на Радамес, но компенсира с блестящия си тенор. Сигурни, вълнуващи и обиграни на сцената са Михаел Вагнер (фараон), Петър Найденов (Рамфис, върховен жрец) и особено Адам Ким (Амонарсо)“ – разказва Юлия, а повече подробности може да чуете в звуковия файл.
Вечерта на 31 декември беше запазена за „Виенска кръв“ на Йохан Щраус-син.
„Главната роля на Балдуин Граф Цедлау беше поверена на художествения ръководител на Брукнерхаус Дийтмар Кершбаум, който е признат и опитен тенор, пял по всички най-известни световни сцени. Той отлично се превъплъти с високото си сценично и певческо изкуство в драматичната си роля на гладния за любов и винаги готов за игри и нови авантюри Балдуин Граф Цедлау. Висококаратен беше целият певчески ансамбъл, подбран от Кершбаум: от Габриеле – съпруга на сцената (и в живота!), чаровната Ренате Пийчайдър (сопран), през Елизабет Бройер в ролята на чепатата, вироглава, но склонна на женитба танцьорка Франциска Калиари с нейния баща на сцената Герхард Ернст в ролята на Каглер, собственик на въртележка, до звънливото, забавно и весело сопрано на субретката Тереза Грабнер в ролята на Пепи.
Не по-малко интересни бяха и мъжките роли: баритона Ханс Грьонинг в ролята на княз и министър-председател, Михаел Хавличек в ролята на прислужник на Граф Цедлау, Ерих Йозеф Лангвийзнер в ролята на граф Битовски, както и Якоб Хофбауер в ролята на келнера. Художественият ръководител на постановката Михаел Фихтенбаум беше избрал за вечерта на Силвестър подходящ състав от Линц, оркестровия ансамбъл „Йохан Щраус“ с диригент Гуидо Манкузи, а майсторската режисура на Сузане Зомер беше отговорна за случващото се на сцената. Поканеният от Санкт Пьолтен „Европейски балет“ доукраси по един много елегантен начин постановката“.
Още за постановката в звуковия файл.
Първият ден на новата година донесе още вълнуващи изпълнения за публиката в Линц дошла в Брукнерхаус, където под диригентството на Маркус Пошнер свири оркестър „Брукнер“.
„И ако в последните години съзнателно е било избягвано наподобяването на Новогодишния концерт на Виенските филхармоници, като например традицията Новата година в Линц да се открива с 9-та симфония на Бетховен, както и с други смесени програми, то тази година Линц беше дори по-традиционен и от Виена. В задължителната програма на концерта бяха представени общо 15 произведения на фамилията Щраус, от творби на дядото Йохан до творби на внука Йохан, един почти неизвестен Щраус, син на Едуард. Осем от произведенията бяха премиерни за Брукнерхаус, което означава, че са били подбрани не само най-известните валсове и полки“.
Всичко за този концерт може да научите в репортажа на Юлия Атцмансторфер.
"Вие сте велики. Това е най-якото ни шоу от цялото турне. Започвам да чувствам страната ви като свой втори дом. Със сигурност ще се върнем", заяви вокалистът на "Годсмак" Съли Ерна на разпродадения концерт в препълнената зала "Арена Армеец" през октомври 2022 година. Дойде денят харизматичната банда да изпълни това свое обещание. Тя идва за..
Концертът "Майсторите на белкантото – Росини, Доницети и Белини" ще гостува в Самоков на 17 март в залата на Читалище-паметник "Отец Паисий" и в Ботевград на 18 март в залата на Народно читалище "Христо Ботев 1884". Оркестър "Митонисимо" заедно с четирима солисти – оперни певци, под диригентството на маестро Огнян Митонов, ще изпълнят оперни и..
На 23 март се навършват 100 години от рождението на любимия български тенор от втората половина на ХХ век – Никола Николов. В предаването на 15 март в негова чест ще прозвучат архивни записи на музика от Верди, Леонкавало и Росини. Ще чуете в цялост и прочутата опера "Турандот" от Джакомо Пучини в запис от 10 ноември 1965 г. със солистите, хора и..
Нов симфоничен оркестър представя музиката на барока в концерта "Вивалди & Бах". В своята близо 35-годишна инициатива "Дебюти" ще се изяви младата фаготистка Розалия Ангелова. Концертмайстор ще бъде Елена Ганова. Ще звучат Концерт за фагот и струнен оркестър в ми бемол мажор от Антонио Вивалди и прочутият Бранденбургски концерт №3 сол мажор от Йохан..
16 март Свири Филхармонията на Германското радио Саарбрюкен-Кайзерслаутерн с диригент Петари Инкинен. 3.00 часа – Бела Барток (1881-1945), Концерт за пиано № 2 в Сол мажор, Sz. 95. Солист: Олли Мустонен (пиано). 3.31 часа – Традиционна стара унгарска мелодия – Никога не съм крал през живота си из сборника на Бела Барток "За децата", BB 53. Изпълнява..
"И никой не пита защо" е колкото част от текста към песента "Месо" на Милена Славова, толкова е и филмова история, която проследява търсенията на рок..
"Мутациите" на люксембургския писател Франсис Кирпс обхваща седем разказа и една поема (написани предимно на немски), използващи като основа и..
Продължават протестите на работещите в психиатричните болници в страната, които настояват за увеличение на заплатите с 50%, както и промяна на условията..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg