Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Транспорт, инфраструктура и логистика – трите стълба, за да бъде България транспортен хъб

Железопътният транспорт ще стане ключов за Европа в близките години

Снимка: @pixabay

ЕС отпуска 1.61 млрд. евро България по инфраструктурната програма "Транспортна свързаност". Предвидените инвестиции ще насърчат използването на екологосъобразни видове транспорт и алтернативни горива, ще подобрят качеството на пътната, железопътната и морската инфраструктура и ще допринесат за намаляване на вредното въздействие на транспорта върху околната среда. Една от основните задачи, определени в програмата, е навременното завършване на TEN-T мрежата и цифровата трансформация.

В същото време пандемията, войната и намаляването на процеса на производството доведоха до скъсяване  на веригите на доставки и позиционираха България като място, което при разумна и целенасочена политика може да се превърне в истински транспортен хъб в региона. 

"Трите основни стълба, които изграждат България като транспортен хъб – това са транспорт, инфраструктура и логистика. Транспортът, това са наличните транспортни средства. А организацията на инфраструктурата – това са железопътни пътища, пристанища и най-важното, което се пропуска, е логистиката или това са хората, които свързват товарите с инфраструктурата, с превозните средства и да осъществяват необходимите превози във все по-късите вериги на доставки, което касае нов вид логистика“, посочва в "Нашият ден" проф. д-р Симеон Ананиев, експерт в областта на транспорта и транспортната логистика, председател на Клъстер "Зелен транспорт" и член на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт.

В транспортния сектор е важно не само да се чертаят стратегии, а да се работи по конкретни стъпки. Трябва да има програма, план за изпълнение, срокове и отговорници със съответните имена. Нужно е да има и мониторинг, обратната връзка, за да може обществото да бъде информирано, допълва експертът.

"Необходимо е да има публично-частно партньорство с ясни правила, включително и за Плана за възстановяване и развитие, за да се използва потенциалът на браншовите организации и на експертите“, посочва проф. д-р Симеон Ананиев.

Скъсяването на веригите на доставки в Европа и изискванията за зелена енергия означават, че железопътният транспорт ще се превърне ключов за Европа в близките години. 

"През 2021 г. и 2022 г. в рамките на ЕС се наблюдава  намаляване на реализираните обеми стокообороти с около 1%. В България намалява обемът на превозените стоки с 4%, което е четири пъти над средното за ЕС. Този факт ни нарежда в топ 10 на Европа“, заявява инж. Мартин Янев, зам.-председател на Клъстер "Зелен транспорт".

Българската инфраструктура не е готова да поеме тези обеми. Необходима е оптимизация на дигитализацията и администрацията на тесните места, т.е. граничните пунктове. Основните проблеми са свързани с оптимизиране на граничните преходи, защото преминаване на товарни автомобили и вагони се чака с дни, което означава, че липсва товарооборот, че тези превозни средства са заети. Инвестиция в подновяване и дигитализация на тази инфраструктура е крайно необходима, категоричен е експертът. 

Български и гръцки експерти са разработили дигитална система за оптимизация на празните товарни пространства, които са в автомобилните превози. В момента се работи това да се имплементира и в комбинираните превози и в железопътния транспорт.

Целия разговор с проф. д-р Симеон Ананиев и Мартин Янев можете да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Тодор Кантарджиев

Коклюш: Ваксинираните преди 10 години могат да се разкашлят, но няма да е тежко

Загрижеността сред обществото нараства с нарастващия брой случаи на коклюш, като служебният министър на здравеопазването, Галя Кондева, сподели, че регистрираните заболели са около 400. Това обаче е далеч от очаквания пик, заяви тя в интервю за БНТ. Министерството на здравеопазването очаква пикът да бъде достигнат до края на май. Ще обяви ли..

обновено на 24.04.24 в 11:26
Тихомир Безлов

Има ли скок в нивата на корупция, или е само усещане?

В студиото на "Нашият ден" гост беше Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията. В разговора, фокусиран върху неполитическите сфери на сложната политическа манипулация, Безлов коментира темата за актуалното състояние на корупцията у нас и усещането за нея.  "Политическата криза и появата на нови партии на сцената, както и дългият..

обновено на 24.04.24 в 10:23

Виртуални игри: Наистина ли са вредни?

В рубриката "Време за наука“ на предаването "Нашият ден" Никола Кереков подчерта някои неочаквани ползи от компютърните игри, като постави в центъра на вниманието си широкия спектър от аспекти, които обхваща тази индустрия. Подчертавайки, че гейминг индустрията е истински мастодонт, Кереков изтъква значителните печалби, които тя генерира...

обновено на 23.04.24 в 13:24

Стоян Ставру: Близостта до човека формира мнението за правата на даден вид животно

Нашият вид Homo sapiens има невероятно влияние върху биомасата на планетата. При това, докато човешката популация съставлява само 0,01% от общата биомаса на Земята, е впечатляващо как той е оказал толкова голямо влияние върху екосистемата. Според последните изследвания, водени от международни научни екипи, човешкият вид е причинил значително..

обновено на 23.04.24 в 12:27
Александър Кашъмов

Свободата на словото и достъпът до информация – какво е новото?

Световният ден на книгата и авторското право е повод за сериозно размисляне за свободата на словото и достъпа до информация . В ефира на "Нашият ден" гостува адв. Александър Кашъмов, чийто ангажимент по отношение на правата на човека и свободата на изразяване е безспорен. Кашъмов подчертава значението на свободния достъп до информация за..

обновено на 23.04.24 в 11:08