Под палката на маестро Пламен Джуров на 21 октомври в зала "България" от 19.00 ч. Радиосимфониците ще представят цветна и вълнуваща програма, която включва "Поема-ноктюрно" на малко познатия български композитор Хераклит Несторов.
Неслучайно проф. Джуров споделя, че това е "едно българско произведение от преди 100 години от българин, който е живял преобладаващо в чужбина, заради това произведението е много различно от това, което имаме по това време в България, и е много поетично – "Поема-ноктюрно". Зрително, като че ли можеш да си прибавиш филм към него, толкова изразително. Усеща се отгласът на Дебюси, на Скрябин. Естетско произведение и доста сложно, като фрактура. Написано е толкова прецизно, което рядко се случва в нашите партитури“.
По време на концерта ще прозвучи един от най-красивите шедьоври на Пиацола "Adios Nonino". "Това е най-прочувственото танго, пише го в деня, в който баща му умира. Това е много личен, интимен изказ с езика на музиката", споделя проф. Джуров. Солист е Стоян Караиванов – първият български бандонеонист, който свири на класическата аржентинска система.
Радиосимфониците ще представят Сюити №1 и №2 от музиката към драмата "Арлезианка" на Жорж Бизе, които влизат в златния фонд на световната симфонична литература. "Ако Бизе не беше написал "Арлезианка", след това шедьовърът му, операта "Кармен", нямаше да бъде такъв. Защото проекциите намират още повече разцвет в операта "Кармен", споделя проф. Джуров.
Посланието на маестро Джуров съм публиката е: "Животът продължава, търсете вътрешната хармония, търсете красотата. Не се задоволявайте само с новините за кризи, за поскъпвания, за война, за жертви".
И допълва, че "една война може да срине всичките ти надежди, че работиш за по-хармоничен, по-красив свят, като видиш тези работи, защото, като видиш за разлика от войните в другите континенти, които много пъти гледаме като статистика или като съревнования на две страни. Този път, близостта, изненадата, грубостта разтърсват всеки човек".
Музикалната сцена в България спрямо другите музикални сцени, погледната през призмата на Covid-19 пандемията, е различна и по-специфична.
"Първото, което трябва да уточним, е, че има известна разлика между музикалната сцена на столицата и музикалните сцени в страната. В столицата музикалният живот е много интензивен – големи състави, малки, операта. Всеки ден има по нещо. Колегите работят много интензивно, даже на моменти пресищаме публиката. Не е така в страната, много от градовете са със силно намалено население. Това, разбира се, се отразява на залите, но има едно добродетелно нещо, което правят съставите в страната, започнаха да пътуват. Опитват се да запълнят тези бели петна в музикалната карта на България", посочва маестрото.
След пандемията има отдръпване на публиката, но може би с една по-добра политика може да се направи нещо. При сегашната икономическа ситуация на много голяма пропаст между високи и ниски доходи трябва да се помисли за цените на билетите в София, твърди проф. Джуров.В продължение на 35 години проф. Пламен Джуров е на диригентския пулт на Камерен ансамбъл "Софийски солисти". В тази музикална формация винаги са свирили само мъже, които винаги свирят прави. Може би в това се крие чарът на всяко едно изпълнение, защото звукът и поведението са по-различни.
Според маестрото София има крещяща нужда от още една акустична зала, но "нека първо купим изтребителите". И припомня как са построени Софийската опера и зала "България".
Посланието
"Да бъде по-светло на душата ни. Да сме настроени по-приятелски. Да се радваме на хубавите работи. Да не се вживяваме в тези трагедии, които ни показват, защото изказваш състрадание, но не бива да бъде като травма, защото се лишаване от сила и енергия за живот", казва проф. Джуров.
Завърши деветото издание на международния фестивал "Българска душа на Святата земя" , който се провежда в израелския град Бат Ям. Тази година фестивалът беше в онлайн формат заради драматичните военни действия в Израел – организаторите не пожелаха да рискуват сигурността на участниците, които досега пристигаха от цял свят, за да присъстват на..
В програмата на фестивала Plovdiv Jazz Fest за 10-ата му годишнина това лято и през есента ще гостуват световни артисти – съобщава в "Артефир“ Мирослава Кацарова – директор на фестивала, радиоводещ и джаз певица. Тя изброи имената на Авишай Коен трио, Тил Брьонер, Майкъл Лийг, Бил Лорънс, Джо Ловано трио и Майк Стърн като част от гостите на Plovdiv..
За културните политики в извънградските райони в "Нашият ден" говори проф. д-р Лидия Върбанова , ръководител на магистърската програма "Мениджмънт в сценичните изкуства и индустрии" в НАТФИЗ. Проф. Върбанова разказва, че идеята за международно изследване и подпомагане на културните и творчески дейности, които се намират извън големите градове,..
Изложба "Тухлата" ще представи резултатите и произведенията от мащабната акция "Тухлата / 2023", която за първи път се представя в столицата. Проектът има за цел да възстанови стара акция на изкуствоведа Димитър Грозданов, но и да инициира диалог в обществото за същността, разбирането и популяризирането на съвременното изкуство изобщо. Публичното..
"Mузикална магия" е програма, посветена на 70-годишнината от създаването на Плевенската филхармония. Ценителите на музиката ще слушат шедьоври от класиката и романтизма под диригентската палка на маестро Йордан Камджалов. Турнето ще започне на 1 юли от Плевен, в зала “Катя Попова”, където заедно с Плевенска филхармония ще свири гост-солист..
Режисьорът и актьор Антон Угринов за първи път ще бъде художествен ръководител на клас по актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ. "Над 20..
Айндховен е един от най-високотехнологичните градове в Нидерландия, където диаспората на българите се разраства стремително. За Българския културен хъб..
Заглавието на настоящата ни ефирна среща вероятно ще бъде прието от кардиолозите, но едва ли с него ще се съгласят офталмолозите и други представители на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg