Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мадригали, убийства и вещици в живота и творчеството на Карло Джезуалдо

Първият автор, с който екипът на предаването "Музика хисторика" избира да ви запознае по-отблизо, е италианският композитор от края на XVI и началото на XVII век Карло Джезуалдо, принц на Веноза и граф на Конца. "Музикант и убиец" – така често описват композитора, който след двойното убийство на жена си и нейния любовник добива популярност и с пламенната си любов към музиката. С публикуването на Третата и Четвъртата книга с мадригали на Джезуалдо той се утвърждава в ролята на композитор, а по това време се и жени отново. Този път за племенницата на херцога на д’Есте – Леонора. Това отваря вратите на музикалния център Ферара за Джезуалдо, който се отдава на срещи с музиканти и композитори. Това общуване ще се окаже решаващо и за развитието на стила на принца в следващите му произведения.

За жалост, и вторият брак се оказва нещастен – запазени са свидетелства за трудния характер на композитора, за лошото му отношение към жена му, както и за меланхоличните му епизоди. През 1603 г. пренебрегната съпруга предприема действия срещу любовницата на принца, за която се смята, че е била виновна за влошаването на неговото здраве чрез вещерски ритуали. След съдебен процес, в който участва и църквата, две вещици биват изгорени на клада в замъка на Джезуалдо. В следващите 10 години психическото и физическото здраве на композитора продължава да се влошава, а наследствената линия на титлите му е прекъсната, след като синът му от първата му съпруга умира три седмици преди баща си през 1613. Въпреки това обаче Джезуалдо оставя на света истинското си наследство две години по-рано с публикуването на дълго отлаганите Пета и Шеста книга с мадригали за 5 гласа. В тези свои късни произведения композиторът демонстрира експресивност чрез дисонанси и хроматизми, които допълват традиционната за този жанр употреба на музикално-риторични фигури – мелодични формули, които илюстрират значението на текста и които до такава степен са характерни за жанра, че биват наричани "мадригализми".

Освен мадригали от тези книги в рамките на предаването този вторник (18 октомври) ще имате шанс да чуете и някои от сакралните произведения на композитора – мотети и респонзории за утринната служба за Велика събота в изпълнения на ансамблите – "Лез Ар Флорисан", Европейски вокален ансамбъл "Капела Роял", Оксфорд Камерата и Консорт за музика.

Снимки: Wikipedia
По публикацията работи: Росица Михова
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50