Размер на шрифта
Българско национално радио © 2023 Всички права са запазени

Физика на климатичните промени

"Аз не съм климатолог. Може би се питате защо един космолог и физик на елементарните частици би нагазил в темата за климатичните промени. Причината е, че други, чието бъдеще зависи от правителствените политики, както и онези, които трябва да са способни да преценяват неиздържаните твърдения на политици и медии, също не са климатолози.

Подробностите около мащабните климатични модели , които правят прогнози за бъдещето, може да са сложни и объркващи, но затова пък физиката в основата на глобалното затопляне е напълно ясна и достъпна", пише в книгата си "Науката за климатичните промени" Лорънс Краус.

Лорънс КраусИ въпреки, че в книгата има таблици и диаграми, тя наистина е написана достъпно и разяснява как човешката дейност е отговорна за глобалното затопляне и проследява връзката между затоплянето и тежките последици, които то ще има върху прехраната и подслона на стотици милиони хора, върху икономиката, здравните и социални системи, мигрантските кризи.

На прочутата метафора за светлината в края на тунела, която идва от бързо приближаващия влак, проф. Краус противопоставя друга: "Бъдещето се е устремило към нас като товарен влак, но това става по релси, които самите ние трябва да изградим. Може би все още имаме време да отклоним този влак или да построим мост, по който той да мине безопасно край нас. Никога няма да узнаем, ако не опитаме."

Чуйте Димитър Николов, отговорен редактор на книгата, който разказва повече за проф. Краус и книгата му.

Лорънс Краус е канадско-американски теоретичен физик, професор по физика и автор на няколко бестселъра, включително "Физиката на Стар Трек" и "Вселена от нищото".

Той е привърженик на научния скептицизъм, научното образование и науката за морала. Краус е един от малкото живи физици, посочени от Scientific American като „обществени интелектуалци". Той е единственият физик, получил награди и от трите големи физически дружества в САЩ: Американското физично общество, Американската асоциация на учителите по физика и Американския институт по физика.

По публикацията работи: Росица Михова
ВИЖТЕ ОЩЕ

Словото като (почти) материя

В далечните времена, когато устното слово се сдобило с писмено изражение, могъщата магическа сила на заклинания, молитви, баяния, клетви и благословии започнала да се пренася върху достъпни материални носители. Амулети, муски, свитъци и пр. придружавали хората в опасни моменти, пътувания, важни начинания и житейски събития. Наивната представа за..

публикувано на 28.01.23 в 09:35

Енея Георгиева: Проверената информация рядко звучи примамливо и не обещава лесни решения

Ако преди години достъпът до информация беше оскъден, днес е точно обратното – всекидневно плуваме в същински информационен потоп, в който фактологично и измислено, вярно и фабрикувано, са смесени, а критичната ни способност е изложена на изпитание. Филолозите са запознати с теорията на странстващите сюжети – едни и същи митове или елементи от..

публикувано на 26.01.23 в 09:25

На Сейшелите има и бюджетни почивки

Сейшелите са целогодишна дестинация. Гостите могат да идват през всеки сезон. Няма урагани, дъждовен сезон или цунамита. През цялото време температурата на въздуха и водата е 27-28 градуса. Второ, формалностите са сведени до минимум. Не е необходима виза. Единственото, което ви трябва е валиден паспорт. Просто вземете самолета и не му мислете нито за PCR..

публикувано на 26.01.23 в 08:30
Сирак Скитник

Сирака – човекът, критикът, художникът, радиосъздателят

"В нашето общество пожелавам – да търсим талантливия човек, да покажем ценното у него, но да го освободим от терора на натрапените формули и личните предпочитания." – Сирак Скитник. Тази година е юбилейна за Панайот Тодоров Христов, наричан от близки и приятели Сирак Скитник: на 22 октомври се навършват 140 години от рождението му, на 5 март – 80..

публикувано на 25.01.23 в 16:55

Знаем ли какво искаме за децата си

Ако съдим по остротата на емоциите около сюжети, свързани с образованието на децата ни, явно сме много чувствителни към темата. Дали обаче знаем какво образование искаме, как си представяме целите му и очакваните резултати, какви хора бихме искали да изградим образовайки и възпитавайки децата си и за какъв свят ги подготвяме. Едва ли много от нас..

публикувано на 25.01.23 в 08:20