Навръх Бъдни вечер предаването за опера на програма "Христо Ботев" е посветено на празника. В първата част предлагаме един от най-хубавите концерти от Коледния музикален ден на Еврорадио, който се е състоял в Хамбург само преди седмица – на 17 декември. Солистка е звездата на съвременната оперна сцена Диана Дамрау.
Във втората част – великолепен запис на "Бохеми" от Джакомо Пучини. Ако има опера, подходяща за вечерта на 24 декември, това е тази. Просто действието ѝ започва точно в една вълшебна нощ на 24 декември, превърнала се в тържество на любовта. Е, финалът не е щастлив, затова пък отново се случва на 24 декември и е издържан в най-добрите драматични оперни традиции.
"Бохеми" на Пучини е ако не най-обичаната опера в целия свят, то със сигурност една от най-популярните, най-често поставяни и записвани. Написана е по романа "Сцени из живота на бохемите" на Анри дьо Мюрже, публикуван през 1851 г. Либретото е на прочутите партньори на Пучини - Луиджи Илика и Джузепе Джакоза. Световната премиера на операта се е състояла на 1 февруари 1896 г. в Театро Реджо - Торино под палката на младия Артуро Тосканини. Тогава Рудолф е бил изпълнен от Еван Горга – италиански тенор, дебютирал само година преди това – в Каляри, в партията на Вилхелм Майстер от "Миньон" на Тома. Кариерата на този тенор е много кратка, още през 1899 г. той изоставя сцената и става колекционер на музикални инструменти. Чезира Ферани – първата в историята Мими, е дебютирала през 1887 г. в Торино като Маргарита от "Фауст" на Гуно. Тя е първата изпълнителка на Манон Леско от едноименната опера на Пучини и участва в световните премиери на цяла серия опери от италиански автори като Маскани и Франкети. Чезира Ферани е и първата италианска изпълнителка на Мелизанда от "Пелеас и Мелизанда" на Дебюси – това се случва през 1908 г. в Миланската Скала. Година след това – през 1909, Ферани се оттегля от сцената.
Постановъчната съдба на Пучиниевите "Бохеми" е повече от убедителна. Сдържаният прием на премиерата (характерен за повечето новаторски творби), доста бързо прераства в огромен успех – не случаен и преходен, а безусловен и непоклатим. След тази премиера Пучини и младият диригент Тосканини ще бъдат верни приятели и творчески партньори за цял живот. Много скоро операта е поставена на почти всички италиански сцени: още през 1896 г.това са Театро ди Сан Карло, Театро Комунале ди Болоня и Театро Костанци, през 1897 - Скалата и Ла Фениче във Венеция, през 1898 – Театро Реджо ди Парма и Театро Доницети ди Бергамо.Първата постановка на "Бохеми" извън Италия пък е в Театро Колон - Буенос Айрес с премиера на 16 юни 1896 г., в началото на 1897 операта е представена в Александрия, Лисабон и Москва, а премиерата във Великобритания е на 22 април 1897 в Кралския театър в Манчестър (спектаклите са на английски език). През октомври същата година същата трупа – Оперната компания на Карл Роза, представя "Бохеми" и в Кралската опера Ковън Гардън в Лондон, а на 14 октомври е премиерата и в Лос Анджелис – отново със същия състав. "Бохеми" се появява в Ню Йорк на 16 май 1898 г., когато е представена в оперния театър Палмо с Джузепе Агостини в ролята на Рудолф. Първата собствена постановка на Ковънт Гардън е през 1899 г. с Нели Мелба в ролята на Мими и Фернандо Де Лучия – Рудолф. Първото изпълнение на "Бохеми" в България е било на 23 юни 1922 г. в София под диригентството на Маестро Георги Атанасов.
Вечерта на 24 декември 2022 за страстните оперомани ще звучи една от най-хубавите студийни регистрации на операта, осъществена през октомври 1972 г. в катедралата "Иисус Христос" в Берлин. Наричат този запис култов. Херберт фон Караян дирижира солистите, хора на Дойче опер - Берлин и Берлинската филхармония. В главните партии блестят млечните сестра и брат – Мирела Френи и Лучано Павароти. В ролята на Колин е великият българин Николай Гяуров. Останалите изпълнители също са добре известни на меломаните: Роландо Панераи като Марсел, Елизабет Харууд – Мюзета, Джани Мафео – Шонар, Мишел Сенешал като Беноа и Алсиндор. В малката партия на Парпиньол – Гернот Питч.
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
След два студийни албума и един концертен дуетът Димитър & Христо издава "Несломен". Новият албум включва осем песни, повечето от които са в колаборация с цигуларката Анна-Мария Тамахкярова, позната като ANIMA. "Несломен" се казва и първата песен от албума, която има кънтри-етно звучене. "Тази дума отговаря на много неща и по някакъв начин ще..
Прочутият мюзикъл "Криворазбраната цивилизация" по пиесата на Добри Войников оживя на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски". Режисьор на спектакъла е Николай Гундеров, познат на публиката с неподправения си почерк в жанра комедия. Той е и сценарист на новия текст по пиесата на Добри Войников, където героите са поставени в..
Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg