Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Забележителен спектакъл на "Така правят всички жени" от Моцарт в Мюнхен

Снимка: staatsoper.de

Последната опера-буфа на Волфганг Амадеус Моцарт и либретиста Лоренцо да Понте "Така правят всички жени" доказва своята непреходност. И в момента на написването си и сега тя предизвиква странно чувство в зрителите – все едно, че се виждат директно в насочено срещу тях огледало. Под маската на непознати двама млади мъже ухажват приятелките си кръстосано, като небрежно ги принизяват до изпитателни обекти. Любовта се превръща в експеримент и в крайна сметка отношенията на четиримата млади хора се разпадат. Всяка от жените казва "да" на гаджето на сестра си. Моцарт хвърля безпощаден поглед в дълбините на човешката душа и не иска да създаде никаква яснота с музиката си – напротив. Никога не знаеш дали говориш или пееш искрено или неискрено. Лъжата и истината се размиват, проникват една в друга.

"Това е пиеса за измама. И като зрител също си измамен. Започва като комедия, но не завършва като комедия", казва диригентът Владимир Юровски. "Проблематично е, защото се занимава с тема, която засяга всички нас по един или друг начин ... темата за човешките взаимоотношения и вярност, спазване на обещания и човешка изменчивост", допълва Юровски.

Баритонът Кристиан Герхаер, като своя герой Алфонсо, създава и ръководи експеримента. Той намира произведението за изключително вълнуващо, "защото тази опера представлява такава странна смесица от изкуственост и естественост". "Изкуственото е очевидно", обяснява Герхаер. "Много неща са много малко вероятни, особено, че двете сестри не разпознават любовниците си. Няма истински победители и губещи".

Австралийският режисьор Бенедикт Андрюс дебютира с постановката на Моцарт в Баварската държавна опера. За него "Така правят всички жени" е твърде човешки процес на учене. Той обвива историята в болезнена естетика, позната от филмите на Дейвид Линч. Андрюс превръща Дон Алфонсо в човек, който се отнася към любовниците като към натъпкани с хормони лабораторни плъхове. Андрюс приема подзаглавието на операта "Училище за любов" буквално: "Чрез тези игри те (певците) изведнъж опознаха съвсем различни страни от себе си, изиграха нови роли, но така да се каже в реалния живот. И изпробваха много нови неща с него!"

Чудесен певчески секстет се събира на сцената в Мюнхен. Германският бас-баритон Кристиан Герхаер е звездата в ансамбъла, изявен камерен и оперен певец, който се превъплъщава ролята на Дон Алфонсо. Младата британска певица Луиз Oлдър перфектно се преобразява в ролята на Фиордилиджи. Партнира ѝ мецосопраното Ейвъри Аморо, като нейната сестра Дорабела. Сандрин Пио е Деспина, камериерката на младите дами. Двамата млади офицери, годеници на дамите, са Константин Кримел като Гулиелмо и Себастиан Колхеп като Ферандо.

Бъдете с нас на 1 април от 20 часа, когато излъчваме запис от спектакъла, състоял се в Националния театър в Мюнхен на 26 октомври 2022 г. с участието на солисти, хора и оркестъра на Баварската държавна опера с диригент Владимир Юровски.

Либрето: Лоренцо да Понте (по действителна случка, разказана на композитора от император Йозеф ІІ)
Първо изпълнение: 26 януари 1790 г., Виена
Първо изпълнение в България: 26 април 1960 г., Варна

Действието се развива в Неапол в края на XVIII в.

Действащи лица и изпълнители:
• Фиордилиджи, млада дама от Ферара (сопран) – Луиз Олдър
• Дорабела, нейна сестра (мецосопран) – Ейвъри Аморо
• Гулиелмо, офицер, годеник на Фиордилиджи (баритон) – Константин Кримел
• Ферандо, офицер, годеник на Дорабела (тенор) – Себастиан Колхеп
• Деспина, камериерка на младите дами (сопран) – Сандрин Пио
• Дон Алфонсо, стар философ (бас) – Кристиан Герхаер
• Офицери, войници, слуги, негри, народ
Хор и оркестър на Баварската държавна опера.
Диригент: Владимир Юровски.

По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Торд Густавсен

Торд Густавсен за най-хубавите неща в живота

В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис на разговора ни минути след саундчека:

публикувано на 01.01.25 в 18:50

Светлина Стоянова и Виви Василева са солистки на тазгодишния празничен Новогодишен концерт в НДК

Традиционният и чакан от публиката Празничен новогодишен концерт отново ще се проведе в първия ден от новата година в зала 1 на НДК, от 19.30 часа. На сцената със солистките застава Фестивалният симфоничен оркестър с диригент Емил Табаков в партньорство със Coфийcĸaта филхармония. Маестро Емил Табаков споделя, че не търси прилики с празничния..

публикувано на 01.01.25 в 08:05

Новогодишният концерт на Виенската филхармония – директно от Златната зала на Музикферайн

По традиция програмата за култура и образование на БНР излъчва директно Новогодишния концерт на Виенската филхармония – едно от най-популярните музикални събития в света. В първия ден на 2025 г. това ще се случи за 38-и път. На пулта на Виенската филхармония застава един от най-големите музиканти на съвремието - диригентът Рикардо Мути, който до този..

публикувано на 31.12.24 в 17:00

Готик парти за Новата 2025 година в София

Вещери, вампири и върколаци... Абе какви са тези думи, дето висят обесени уж празнично върху платформата в първата четвърт на динамичния лингвистичен 21-ви век? Друго си е да кажа даркуейвъри, готици и фенове на индъстриъла, та да ме разберете. Хора с определена мисловна нагласа – уейв готик предразположение, комбиниращо музика, която е (или..

публикувано на 30.12.24 в 14:47