През изминалите векове след Разпятието и Възкресението на Исус Христос различни творци са преживявали и претворявали тези събития. Художествените произведения, посветени на Разпятието, забележимо преобладават спрямо тези посветени на Възкресението на Христос.
"Малцина знаят, че православният кръст, трябва да бъде равнораменен, гръцки тип кръст на който няма Разпятие, няма Христос. А в Римокатолическия свят се носи латинският тип кръст със самото Разпятие“.
Това казва в интервю за БНР проф. д-р Зарко Ждраков е изкуствовед, преподавател по история на старото българско изкуство в катедра "Изкуствознание“ в Националната художествена академия.
Той допълва, че до XI век по еднакъв начин се изобразява Христос на кръста на Голгота , като от дясната му страна е Богородица. Може да има другите жени - мироносици. Докато от лявата му страна е Йоан Богослов. Там може да бъде войнът Лонгин, който удостоверява , че действително от раната на Христос при реброто му е протекла кръв и вода. Често пъти от дясната страна на Исус се изобразява слънцето, докато от лявата му страна е луната, т.е Новия и Старият завет.
Любопитен факт, който не се среща никъде другаде в иконографията, е че зографите са пояснявали, онова, което за изобразявали. Такъв е примерът със сцената на Разпятието в Боянската църква, както и Остромировото евангелие. В Четвероевангелието на поп Добрейшо от XIIIвек, отново има подробно обяснение на всяко нещо, което е нарисувал.
След XI век настъпва промяна, защото католическата църква смята, че Светият Дух произхожда от Отца и Сина, а православната – че той произхожда само от Отца. Именно тогава католиците започват да изобразяват Исус прикован на кръста с три гвоздея.
"Исус е човек на земята и е разпънат като всеки обикновен човек с гвоздея на всеки крайник. Докато римокатолиците символично събират нозете един върху друг и така ги приковават с третия гвоздей. Така, че този тип разпятие противоречи на византийската иконографска традиция“, посочва проф. Ждраков.
Според християнската религия, Кръстът е символ на изкуплението чрез смъртта на Спасителя. Голготският кръст е осемконечно изображение – вертикално разтегнат кръст, пресечен с две малки хоризонтални летви в горната му и долна част. Това не е случайно – именно така е изглеждало позорното оръдие за умъртвяване преди повече от две хиляди години.
През V век кръстът се поставя в голям реликварий, като този златен обков със скъпоценни камъни и от този момент върху византийските монети императорите се изобразяват с новия Голготски кръст обсипан със скъпоценни камъни.
Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.
Можем да наречем тази изложба и юбилейна за навършилия през 2024 г. 70 години Димитър Рашков. Основният и непоказван досега цикъл в нея е именно "Зодиакът", който е продължение на темите, занимаващи скулптора през целият му път. Сред тях са: Трифон Зарезан (Опиянението на боговете); Еротикон (Изящните дебелани); Адам и Ева след изгонването от Рая;..
2000 художници, фотографи, архитекти, скулптори и гравьори от цял свят ще представят най-новите си произведения. Събитието се провежда под стъкления купол на "Гран Пале" във френската столица. Панаирът за съвременно изкуство "Арт Капитал" се открива с грандиозно шоу и дефиле на бижутери, които представят най-новата си продукция. В рамките на трите..
Драматичният театър "Стоян Бъчваров" във Варна обяви създаването на нов театрален фестивал в морската столица. Първото издание на Черноморския театрален фестивал ще се проведе от 24 до 28 септември 2025 година. Идеята на организаторите е да предложат в ранната есен едно голямо културно събитие на варненци и на гостите на града и така да се удължи..
Видеопоредицата "Сградите разказват" е нова инициатива на Регионалния исторически музей - София. Археолозите Йордана Николова и Валентин Витанов, които създават епизодите, разкриват събития и истории, свързани с построяването, архитектите и обитателите на ценните сгради в Стара София. "Идеята за поредицата се роди на базата на две беседи, които..
Представлението "Не се обличай за вечеря" по пиесата на Марк Каполети "Пижама за шестима" е първият опит на режисьорката Максима Боева за ситком. Заедно със сценографа на представлението Киряна Аврониева те се впускат още повече в експеримент със сценичното пространство, като бягат от класическия модел на жанра, който е белязан от "диван по..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Глобалната среща за изкуствения интелект в Париж постави нови въпроси и предизвикателства пред света. Технологичните гиганти очертаха бъдещето на тази..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg