Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Излезе неиздаван досега роман на Слав Хр. Караславов

"Бунтът на Белгуните" предхожда трилогията "И се възвисиха Асеневци"

"Бунтът на Белгуните" е исторически роман на Слав Христо Караславов. Това е непознатата и неиздавана досега част на тетралогията "И се възвисиха Асеневци". Текстът е писан последен – между 1984-та и 1986 г., но по идея е въведение към знаменитата историческа поредица. Този роман ни връща в онези великолепни времена, в които разказването облагородява читателя заради леката, красноречива и богата лексика и заради дълбочината на размислите. 

Романът "Бунтът на Белгуните" разглежда времето около въстанието на Асен и Петър и запълва празнината за събитията преди тези в "И се възвисиха Асеневци". През есента на 1185 г. двамата братя от рода на Белгуните (Асеновци/Асеневци) – Асен и Теодор (Петър), се завръщат оскърбени от посещението си при новия византийски император Исак ІІ Ангел. Обидата ги кара да потърсят съмишленици, с които да тръгнат на директен, макар и рискован сблъсък с наглед непоклатимата империя на ромеите. Гневът се отприщва при освещаването на църквата "Свети Димитър" и прераства във въстание, което по-късно води до мира, сключен под стените на Ловешката крепост през пролетта на 1187 г.

Изказът е спокоен, без гръмки описания на победни изведнъж решаващи се ситуации, а става дума за целия генезис на един бунт, в най-обикновените му човешки измерения, проследена е психологията на бунта. За автора не гладът е двигател на бунта, а унизеното човешко достойнство във всичките му смисли. Има интересни размисли за властта, които звучат много актуално.

Слав Хр. Караславов е наричан неслучайно "сърцеведът на историята ни". "Бунтът на Белгуните" е от романите, които потвърждават това определение.

Ръкописът е подготвен и редактиран от сина на автора Христо Караславов – поет, белетрист и музикант. Ето какво споделя той в "Артефир":

"Бунтът на Белгуните" е самостоятелен роман, чиято идея е да въведе читателя към всичко, което се случва нататък в "И се възвисиха Асеневци". Той е малко особен – де факто е написан най-последен и не присъства в предишните издания на трилогията. 

Истинският смисъл историческите романи на баща ми да видят бял свят отново е в това, че е настъпил моментът едно красиво, интересно и дълбоко разказване на историята да се появи пак. Стилът на баща ми е особен – от една страна, той наистина е майстор на сюжета, майстор на разказването. Но това е разказване на поет. Романите се появяват в един по-зрял етап на творчеството му. Интересна е комбинацията между езика на поета и в същото време изключително зоркото око на чудесния разказвач, на човека, който умее да държи сюжета здраво в ръцете си.

Баща ми никога не е гледал на историята като на нещо минало, което просто трябва да бъде разказано. За него връщането към историята беше някакъв опит да разкаже това, което е и което ще бъде. Той смяташе, че в историята се крие абсолютно всеки отговор на всичко, което ни интересува. Той не вярваше, че човешката същност се е променила особено."

Да не забравяме, че Слав Хр. Караславов е автор на много стихосбирки, повече от неговите исторически романи. Този език на поета, тази точност, без обаче да разчита само на поетичната метафора, за да предаде характера на героя или за да изгради фабулата. Вече има носталгия по този начин на разказване... Интересна е също и психологията на византийските дворцови отношения в романа.

Чуйте целия разговор с Христо Караславов в звуковия файл.

Слав Христов Караславов, български писател, е роден на 27.03.1932 е в село Дебър, сега квартал на Първомай. Племенник на писателя Георги Караславов. Завършва гимназия в Първомай (1952). В продължение на седем години е пътуващ журналист. Редактор на многотиражка в градовете Исперих и Попово (1957-1958). Работи във в. „Народна младеж” (1959), „Септемврийче” (1960-1962), в Радио София (1962-1965), в издателство „Български писател”(1966). Главен редактор (1966-1968) и директор (1972-1979) на издателство „Народна младеж”, както и директор на Издателството на Отечествения фронт. Главен секретар на Съюза на българските писатели (1972 - 1979). Поетични книги: „Ехо от кавалите” (1959), „На бял камък” (1961), „Корава пръст” (1962), „Сенките пътуват с нас” (1964), „Насаме със сина” (1965), „След време” (1966), „Приемете ме такъв” (1967), „Когато се роди момче” (1969), „И никога да не си отивам…” (1970), „Стихотворения” (1971), „Предсказания” (1972), „Поеми” (1973), „Гост на себе си” (1974), „Ракетен век” (1974), „Априлски пространства” (поеми, 1976) „Полуостров” (1977) „Безводни реки” (1979), “Дуел” (1980), „Крепост от любов” (1987), „Под сянката на слънцето” (1989), „Години”, „Време” (2002). Проза: „Приятел със смъртта” (новели, 1967), „Двамата” (новела, 1966), „Късче мрамор от Акропола” (пътепис, в съавт. с А. Германов и М. Недялков, 1966), „Хроника за Хаджи Димитър” (роман, 1968), „И се възвисиха Асеневци” (тетралогия): „Деспот Слав” (1970), „Залезът на Иванко” (1972), „Когато Калоян премина Хем” (1974), „И много пътеки изходих…” (1976); „Житие на капитан дядо Никола” (роман, 1971), „Оръжие за живите” (новели, 1974), „И името ти хубаво…” (разкази, 1976), „Солунските братя” (трилогия, 1978 -1979), „В дните на цар Ивайло, на хан Ногай, на Георги Тертер и Теодор Светослав” (1984), „Детрониране на величията” (1986), „Без корона сред хората” (1988), „И следователите грешат” (разкази, 1989). Пиеси: „Братята от Солун” (1968), „Когато светлините се раждат”. Произведения за деца: „Жълтият пират” (1964), „Приказка за житното зрънце и малкото момче” (1964), „Счупената луна” (1969), „Приказка за враната” и др. Заслужил деятел на културата (1974). Негови произведения са превеждани на руски, белоруски, украински, френски, испански, италиански, немски, полски, румънски, чешки, словашки и други езици. Умира на 31.03. 2002 г. в София.

Снимки – изд. Персей

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Адвент" от Гюнар Гюнарсон – шедьовър отвъд времето

"Адвент – повест за добрия пастир" е една от най-известните книги на исландския писател Гюнар Гюнарсон, която продължава да вълнува читателите и до днес. Като истинско съкровище на световната литература книгата завладява със своя поетичен и проникновен разказ, който се отличава с внушителни природни картини и човешки проникновения. Той свети с онзи..

публикувано на 20.02.25 в 15:31

"Есента на ловеца" – филм за привидно изчезналата емпатия

Актьорът Александър Алексиев гостува в "Нашият ден" след премиерата на новия филм "Есента на ловеца " на 19 февруари. "Есента на ловеца" е нежен и човеколюбив филм за изконните ценности, които ни събират, но понякога ни убягват. Стъпвайки върху истински истории на нелегални мигранти, прекосяващи българската граница , белгийският режисьор..

публикувано на 20.02.25 в 13:05
Паулина Мичева

"Песента на стрелеца" на Ирене Вайехо и изкуството да се разказват вечни истории

За романа "Песента на стрелеца" на Ирене Вайехо  в "Нашият ден" разговаряме с Паулина Мичева , представител на едно от водещите български издателства. С ерудицията на класик и с ярка белетристична дарба Вайехо преосмисля сюжета на античната поема, преплита история и митология, придавайки приключенски характер и съвременно звучене на своя..

публикувано на 20.02.25 в 10:15
Творба на К. Калъчева

"Полилеят на подпалвача" – обща изложба живопис на Калия Калъчева и Стоян Илев

В столичната галерия "Ракурси" под мотото "Полилеят на подпалвача" се откри съвместна експозиция живопис на Калия Калъчева и Стоян Илев. Авторите "разпалват искрата на гения или просто наливат твърде много масло в огъня – вероятно само времето ще може да потвърди със сигурност", казва кураторът на изложбата Теодосий Георгиев . Чуваме и как..

публикувано на 20.02.25 в 09:15

Изложба "Една от три: субективни гледни точки за аборта и безплодието"

"Една от три: субективни гледни точки за аборта и безплодието".  Под това заглавие от 26 февруари до 8 март в галерия Doza се открива изложба, чиито инициатори са Мария Станишева и Руксандра Губернат (Румъния). В реализацията са включени още кураторите Сузана Дан и Милена Едвиг (България). Като част от проекта в края на 2024 година, с подкрепата на..

публикувано на 20.02.25 в 09:10