"Какво се случва", когато сме на масата? Когато споделяме времето си с други, говорим, разсъждаваме, вечеряме заедно? Когато сме в края на тежък, изтощителен ден и имаме нужда просто да сме безгрижни в добра компания? Или когато са се случили всички онези хубави неща, които биха били още по-хубави, ако ги разкажем на точните хора? Ами ако сме изправени пред критичен проблем и трябва да балансираме между риска и свободата си, между споделеното и личното? Отново на масата и отново в компанията на тези, с които съпреживяваме вечерята? Здраво стъпили на земята ли ще сме, или ще увиснем сами над критичната маса – необременеността от гравитацията няма да е свобода, а безполезност, опорната точка ще е липса, която ще имаме нужда да запълним, другите обаче ще са ни съмишленици в договарянето на необходимата съвместимост? Как наистина я договаряме и защо това е важно? Как всъщност можем да работим съвместно в името на една идея? И това превръща ли ни в общност?
Група от хора висят във въздуха, едновременно с това държат критичната си маса да не падне и вечерят от нея, но не толкова за да дадат отговор на тези въпроси, а за да ги зададат.
"Критична маса" е танцов пърформанс, който на 20 септември се играе на голяма сцена в "Топлоцентрала" от 19.30 часа. Той говори за поетичността на ежедневието, за съвместимостта и създаването на общност, за компромиса, който се появява тогава, когато осъзнаеш, че животът е, за да бъде споделен и не е нужно да постигаш пълна самодостатъчност, за критичността в мисленето, за архитектурата на пространството и движението в него и за танца като начин да изразиш себе си и вътрешния си свят, но и този, от който всички сме част.
Хореографката Силвия Чернева, Даниел Денев, с когото заедно са в летеж и безтегловност над "Критичната маса" и Яна Меламед, чието дело са сценографията и костюмите, бяха гости в "Какво се случва" и разказаха за идеята на пърформанса.
Като артисти с обща цел, те имат удоволствието да споделят както летенето, така и свободата от самия полет. Чрез телата си и през връзката им с другите те създават пространството, а критичната маса дава криле и на интерпретациите. Критичната маса са и самите изпълнители, които вървят в една посока и имат силата да доведат промяната със себе си, и предмета, около който се случва традицията на вечерята, и собствената маса на телата, които се движат във въздуха и търсят опорната си точка, тяхното тегло и гравитация.
Силвия Чернева е човекът, от когото тръгва идеята и хореографията. Тя е и в ролята на изпълнител, поне в премиерния спектакъл, и най-вече в ролята на режисьор, който оставя всеки замесен да влезе със собствения си живот в историята на "Критична маса". Основни изпълнители са Лу Кутон – французойката, която отскоро живее в България и има развито движенческо мислене, Николай Райчев, който се занимава с цирково изкуство и има опит със съвременния танц в последните години, Даниел Денев, който е от сферата на спортните танци, и Дани Кърнс, ирландският артист и танцьор, който се занимава с физически театър и контактна импровизация. Драматург е Ясен Василев, а музиката е на Тони Хаджииванов и Кристиан Василев. Цвета Дойчева също участва с консултации в хореографско отношение, а Желязко Мечков е специалистът, който прави увисването на въжетата възможно. Никола Гюлмезов и Александър Бенев отговарят за снимките и видеото, а визията и плакатът на "Критична маса" са на Андреа Попйорданова. Продуцент е сдружение "Стайна температура", копродуцент – самата "Топлоцентрала". Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на НФ "Култура", програма "Дебюти".
В звуковия файл можете да чуете повече за:
• удоволствието от споделеното летене;
• езика на движението, който често предхожда всичко онова, което човек може да си каже с думи;
• корените, които ни връщат към земята;
• връзката между архитектурата и танца;
• храната, която говори, че понякога именно малкото е много;
• усещането да си един от всички на масата, който допринася със себе си за единното цяло.
На 23 октомври "Критична маса" отново ще се игра в "Топлоцентрала" от 19.30 часа.
Пламен Антов е писател, пътешественик, литературен теоретик и историк, който следи отблизо процесите в съвременната българска литература. Като писател, той работи в различни жанрове – проза, поезия, пътеписи. Новият му сборник с разкази се нарича "Нагоре по реката назад " . В рецензията си за книгата Антония Апостолова я определя така:..
"Писма до… Документален разказ за едно все още неразкрито престъпление" със сценарист и режисьор Николай Поляков ще се играе на сцената на галерия "Прегърни ме" в петък (21 февруари) и на следващия ден в събота (22 февруари) от 19 ч. Такъв е форматът на проекта "Осем театрални етюда", който се реализира с подкрепата на Национален фонд "Култура". В..
Румен Денев представя тази вечер (20 февруари) романа си "Бреговете на Бохемия" в клуб "Писмена", НБКМ. Редакторът на книгата Деян Енев определя книгата като шпионски роман, макар тя да се движи по-скоро формално по правилата на жанра, тъй като историческите събития и герои, свързани с сюжета, са съвсем реални, дори са с истинските си имена, като..
Изложбата "Академията в Княжество и Царство България", с куратор Милена Балчева-Божкова, представя ранната история на Художествената академия, изтъквайки ролята на българските владетели в нея. Тази роля - може би по инерция - дълго оставаше в сянка, затъмнена от приноса на общественици, художници и първи преподаватели в Рисувалното училище. И тях ги..
Kicked a building lately?* ("Архитектурна критика след дигиталната революция") се нарича книгата на доц. д-р арх. Анета Василева, събрала текстове писани за различни издания, включително и за блога на WhATA асоциацията. Заглавието е цитат – така се нарича и книгата на Ада Луис Хъстабъл, една от най-влиятелните архитектурни критички на 20в. В Книгата..
Видеопоредицата "Сградите разказват" е нова инициатива на Регионалния исторически музей - София. Археолозите Йордана Николова и Валентин Витанов, които..
Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да..
"Небе, голямо колкото земята. С перо и четка за Добруджа" – така е озаглавена антологията, която наскоро излезе от печат и предстои да бъде представена..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg