"Какво се случва", когато сме на масата? Когато споделяме времето си с други, говорим, разсъждаваме, вечеряме заедно? Когато сме в края на тежък, изтощителен ден и имаме нужда просто да сме безгрижни в добра компания? Или когато са се случили всички онези хубави неща, които биха били още по-хубави, ако ги разкажем на точните хора? Ами ако сме изправени пред критичен проблем и трябва да балансираме между риска и свободата си, между споделеното и личното? Отново на масата и отново в компанията на тези, с които съпреживяваме вечерята? Здраво стъпили на земята ли ще сме, или ще увиснем сами над критичната маса – необременеността от гравитацията няма да е свобода, а безполезност, опорната точка ще е липса, която ще имаме нужда да запълним, другите обаче ще са ни съмишленици в договарянето на необходимата съвместимост? Как наистина я договаряме и защо това е важно? Как всъщност можем да работим съвместно в името на една идея? И това превръща ли ни в общност?
Група от хора висят във въздуха, едновременно с това държат критичната си маса да не падне и вечерят от нея, но не толкова за да дадат отговор на тези въпроси, а за да ги зададат.
"Критична маса" е танцов пърформанс, който на 20 септември се играе на голяма сцена в "Топлоцентрала" от 19.30 часа. Той говори за поетичността на ежедневието, за съвместимостта и създаването на общност, за компромиса, който се появява тогава, когато осъзнаеш, че животът е, за да бъде споделен и не е нужно да постигаш пълна самодостатъчност, за критичността в мисленето, за архитектурата на пространството и движението в него и за танца като начин да изразиш себе си и вътрешния си свят, но и този, от който всички сме част.
Хореографката Силвия Чернева, Даниел Денев, с когото заедно са в летеж и безтегловност над "Критичната маса" и Яна Меламед, чието дело са сценографията и костюмите, бяха гости в "Какво се случва" и разказаха за идеята на пърформанса.
Като артисти с обща цел, те имат удоволствието да споделят както летенето, така и свободата от самия полет. Чрез телата си и през връзката им с другите те създават пространството, а критичната маса дава криле и на интерпретациите. Критичната маса са и самите изпълнители, които вървят в една посока и имат силата да доведат промяната със себе си, и предмета, около който се случва традицията на вечерята, и собствената маса на телата, които се движат във въздуха и търсят опорната си точка, тяхното тегло и гравитация.
Силвия Чернева е човекът, от когото тръгва идеята и хореографията. Тя е и в ролята на изпълнител, поне в премиерния спектакъл, и най-вече в ролята на режисьор, който оставя всеки замесен да влезе със собствения си живот в историята на "Критична маса". Основни изпълнители са Лу Кутон – французойката, която отскоро живее в България и има развито движенческо мислене, Николай Райчев, който се занимава с цирково изкуство и има опит със съвременния танц в последните години, Даниел Денев, който е от сферата на спортните танци, и Дани Кърнс, ирландският артист и танцьор, който се занимава с физически театър и контактна импровизация. Драматург е Ясен Василев, а музиката е на Тони Хаджииванов и Кристиан Василев. Цвета Дойчева също участва с консултации в хореографско отношение, а Желязко Мечков е специалистът, който прави увисването на въжетата възможно. Никола Гюлмезов и Александър Бенев отговарят за снимките и видеото, а визията и плакатът на "Критична маса" са на Андреа Попйорданова. Продуцент е сдружение "Стайна температура", копродуцент – самата "Топлоцентрала". Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на НФ "Култура", програма "Дебюти".
В звуковия файл можете да чуете повече за:
• удоволствието от споделеното летене;
• езика на движението, който често предхожда всичко онова, което човек може да си каже с думи;
• корените, които ни връщат към земята;
• връзката между архитектурата и танца;
• храната, която говори, че понякога именно малкото е много;
• усещането да си един от всички на масата, който допринася със себе си за единното цяло.
На 23 октомври "Критична маса" отново ще се игра в "Топлоцентрала" от 19.30 часа.
Спасяват ли ни природните закони? Да, отговаря в новата си стихосбирка Оля Стоянова, по техния начин. Единадесет години след "Улица "Щастие" тази книга отново потвърждава устойчивостта в писането ѝ, пристрастието към определена поетика и теми. "Как ни спасяват природните закони" е стихосбирка, в която животът пулсира, а енергията се предава и на..
Новият филм на Петър Вълчанов и Кристина Грозева триумфира с пет награди на 42-рия Фестивал на българското кино "Златна роза". "Триумф" получи голямата награда за най-добър филм заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността. Филмът взе и отличията за сценарий и най-добра женска..
60-ият юбилеен сезон на театър 199 "Валентин Стойчев" започва с премиера на спектакъла "Тортила флет", създаден по мотиви от едноименния роман на Джон Стайнбек на театър "Кредо". Спектакълът разказва "историята на Дани, приятелите на Дани и къщата на Дани и как тия три неща станаха едно" – история за група скитници и една къща на..
На 27 и 28 септември Габрово отново е домакин на 24-часовия театрален маратон, наречен "Театър 24". Първото му издание беше отличенo единодушно от публика и жури за най-доброто културно събитие в Габрово за 2023 година. Организатор на театралния празник е независимата театрална формация "Малка театрална компания" в партньорство с Драматичния..
Сръбско-българският сериал "Операция САБЯ", който имаше световна премиера на CanneSeries 2024 и получи наградата за най-добър актьорски състав, се срещна за първи път с българската публика на 42-рия Фестивал на българския игрален филм "Златна роза" във Варна. Историята, която се очаква догодина да тръгне в ефира на bTV, следва вече утвърдения..
Натура(та). Някои я боготворят. Други я отричат. Трети не са сигурни към коя група принадлежат. Но натурата е навсякъде. Около нас, във нас...
Международният поетичен фестивал "Софийските метафори 2024", чиято програма е богата и многообразна, тази година се провежда за шести път. Събитието..
Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg