Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На опера в събота

100 години от рождението на Ренато Капеки

Предаването е посветено на изтъкнатия италиански баритон, актьор и оперен режисьор Ренато Капеки (6 ноември 1923 г., Кайро, Египет – 30 юни 1998 г., Милано, Италия). С архивни и студийни записи си спомняме за една малка част от творческото му присъствие в музикалната култура на европейския ХХ век. 

Репертоарът на Капеки е огромен, включващ стотици роли; с годините той все повече се концентрира върху буфо-партиите и в крайна сметка поема режисьорски задачи, което от своя страна му позволява да споделя театралния си опит с други певци.

След обучението си в Лозана и Милано (където учи при Убалдо Кароци), Ренато Капеки дебютира като Амонасро в "Аида“ на Джузепе Верди в Реджо Емилия през 1949 г. Още на следващата година започва сътрудничество с "Ла Скала“, а скоро след това е ангажиран от "Метрополитън опера“ и дебютира в Ню Йорк на 24 ноември 1951 г. в ролята на Жермон в "Травиата“ от Верди. Там пее в главните роли до 1954 г., след което продължава кариерата си в европейските оперни театри.

Завръща се в Ню Йорк през 1975 г. като певец и режисьор. Междувременно си пробива път на концертната сцена с "La passione di Christo“ от Лоренцо Пероси, заедно с Виенската певческа академия, в рамките на Майските музикални тържества във Флоренция (1 октомври 1953 г.). Капеки пее в множество съвременни опери, осъществява премиерите на "La donna è mobile“ на Джан Франческо Малипиеро и "Били Бъд“ и "Lord Inferno“ на Гедини. През 1988 г. изпълнява ролята на Маестро ди Капела в “Вдъхновение“ на Силвано Бусоти на премиерата във Флоренция. Участва и в италианските премиери на две руски опери от ХХ век: "Война и мир“ на Прокофиев (изпълнена през 1953 – годината на смъртта на композитора) и "Нос“ на Шостакович (1964 г.) – една от онези бодливи, сатирични творби, които причиняват на композитора толкова затруднения.

Образът на Фра Мелитоне от "Силата на съдбата“ на Верди в интерпретацията на Капеки е историческа ценност, запазена в ранния си вид на запис на EMI от 1954 г. с Мария Калас и Ричард Тъкър – а това е дебютната роля на Капеки в "Ковънт Гардън“ през 1962! В същата година той пее Фигаро от Моцарт в Чикагската лирична опера. Капеки се справя еднакво добре с Дулкамара, Джани Скики и Бартоло, а неговият Фалстаф е истински хит на фестивала в Глайндборн през 1977 и 1980 г. 

Постепенно преподавателската дейност заема все по-голямо място сред заниманията на Капеки много преди да намалеят сценичните му изяви. Многобройни консерватории и студия в Америка и Европа го привличат за майсторски класове и семинари, а той успешно продуцира програми за телевизията. Сред най-успешните му режисьорски постановки са "Дъщерята на полка“ на Гаетано Доницети в Метрополитън опера – Ню Йорк през 1985 г., "Така правят всички“ на Моцарт през 1978 г. в оперния театър на Суза, Италия и американската премиера на операта на Джузепе Гацанига "Дон Джовани Теорио или Каменният гост“ в операта на Сан Франциско, Калифорния през 1977 г..

Слушаме пълен запис на операта "Севилският бръснар“ от Джоакино Росини.

Изпълнителски състав:

Граф Алмавива, местен благородник, с псевдоним Линдор – Никола Монти (тенор)
Доктор Бартоло – Джорджо Тадео (бас)
Розина, възпитаница на доктор Бартоло – Джана д’Анджело (сопран)
Фигаро, Севилски бръснар – Ренато Капеки (баритон)
Фиорелло, слуга на графа – Джорджо Джорджети (бас)
Базилио, съучастник на Бартоло, учител по музика – Карло Кава (бас)
Берта, прислужница на доктор Бартоло – Габриела Картуран (мецосопран)
Хор на Италианската национална опера
Симфоничен оркестър на Баварското радио
Диригент – Бруно Бартолети

Бъдете с програма "Христо Ботев" тази събота, 11 ноември, от 20 часа!
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Виена Шьонбрун Оркестра" започва световно турне от Пловдив

С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември), Шумен (12 декември), Велико Търново (13 декември), Русе (14 декември)  и София (16 декември – зала "България") .  Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите..

публикувано на 26.11.24 в 17:35

Новият албум на Eagle Post

Новият албум на българската алтернативно група Eagle Post се нарича Dystopian Romance. Той е записан и миксиран през 2023 г. от Георги Малчев (екс-Млък!, Quicksand Surfer, Sativa), а мастърингът е дело на легендарния английски продуцент Pete Maher, работил по продукции на Rolling Stones, Jack White и U2. Автор на текстовете и музиката е..

публикувано на 26.11.24 в 14:50
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25