Предаването е посветено на изтъкнатия италиански баритон, актьор и оперен режисьор Ренато Капеки (6 ноември 1923 г., Кайро, Египет – 30 юни 1998 г., Милано, Италия). С архивни и студийни записи си спомняме за една малка част от творческото му присъствие в музикалната култура на европейския ХХ век.
Репертоарът на Капеки е огромен, включващ стотици роли; с годините той все повече се концентрира върху буфо-партиите и в крайна сметка поема режисьорски задачи, което от своя страна му позволява да споделя театралния си опит с други певци.
След обучението си в Лозана и Милано (където учи при Убалдо Кароци), Ренато Капеки дебютира като Амонасро в "Аида“ на Джузепе Верди в Реджо Емилия през 1949 г. Още на следващата година започва сътрудничество с "Ла Скала“, а скоро след това е ангажиран от "Метрополитън опера“ и дебютира в Ню Йорк на 24 ноември 1951 г. в ролята на Жермон в "Травиата“ от Верди. Там пее в главните роли до 1954 г., след което продължава кариерата си в европейските оперни театри.
Завръща се в Ню Йорк през 1975 г. като певец и режисьор. Междувременно си пробива път на концертната сцена с "La passione di Christo“ от Лоренцо Пероси, заедно с Виенската певческа академия, в рамките на Майските музикални тържества във Флоренция (1 октомври 1953 г.). Капеки пее в множество съвременни опери, осъществява премиерите на "La donna è mobile“ на Джан Франческо Малипиеро и "Били Бъд“ и "Lord Inferno“ на Гедини. През 1988 г. изпълнява ролята на Маестро ди Капела в “Вдъхновение“ на Силвано Бусоти на премиерата във Флоренция. Участва и в италианските премиери на две руски опери от ХХ век: "Война и мир“ на Прокофиев (изпълнена през 1953 – годината на смъртта на композитора) и "Нос“ на Шостакович (1964 г.) – една от онези бодливи, сатирични творби, които причиняват на композитора толкова затруднения.
Образът на Фра Мелитоне от "Силата на съдбата“ на Верди в интерпретацията на Капеки е историческа ценност, запазена в ранния си вид на запис на EMI от 1954 г. с Мария Калас и Ричард Тъкър – а това е дебютната роля на Капеки в "Ковънт Гардън“ през 1962! В същата година той пее Фигаро от Моцарт в Чикагската лирична опера. Капеки се справя еднакво добре с Дулкамара, Джани Скики и Бартоло, а неговият Фалстаф е истински хит на фестивала в Глайндборн през 1977 и 1980 г.
Постепенно преподавателската дейност заема все по-голямо място сред заниманията на Капеки много преди да намалеят сценичните му изяви. Многобройни консерватории и студия в Америка и Европа го привличат за майсторски класове и семинари, а той успешно продуцира програми за телевизията. Сред най-успешните му режисьорски постановки са "Дъщерята на полка“ на Гаетано Доницети в Метрополитън опера – Ню Йорк през 1985 г., "Така правят всички“ на Моцарт през 1978 г. в оперния театър на Суза, Италия и американската премиера на операта на Джузепе Гацанига "Дон Джовани Теорио или Каменният гост“ в операта на Сан Франциско, Калифорния през 1977 г..
Слушаме пълен запис на операта "Севилският бръснар“ от Джоакино Росини.
Изпълнителски състав:
Граф Алмавива, местен благородник, с псевдоним Линдор – Никола Монти (тенор)
Доктор Бартоло – Джорджо Тадео (бас)
Розина, възпитаница на доктор Бартоло – Джана д’Анджело (сопран)
Фигаро, Севилски бръснар – Ренато Капеки (баритон)
Фиорелло, слуга на графа – Джорджо Джорджети (бас)
Базилио, съучастник на Бартоло, учител по музика – Карло Кава (бас)
Берта, прислужница на доктор Бартоло – Габриела Картуран (мецосопран)
Хор на Италианската национална опера
Симфоничен оркестър на Баварското радио
Диригент – Бруно Бартолети
Концертът "Петолиния и вдъхновения" е проект на композитора Костадин Генчев. Той преплита класическата музика и фолклора, като се смесват тембрите на инструментите. Генчев коментира, че когато звучи класически щрайх квартет и квинтет с контрабас, смесвайки тембъра на виола или цигулка с гъдулка, на кларинет с кавал, класическа китара и тамбура, се..
Група Sage се сформира в Амстердамската консерватория и обединява четирима млади музиканти, събрали се в забележителния нидерландски град. Тромпетистът Рома Гашо и пианистът Грегоар Кифер са от Франция, басистът Дуорт Фернандеш е от Португалия, а Александър Иванов – барабани е от България. Техният произход, експериментаторски стремеж и дух на..
"Той е гений и живото доказателство, че блусът идва от Мали" , споделя легендарният американски блусмен Тадж Махал за своя колега и приятел Басеку Куяте . Тя пък – Ами Сако – има един от най-мощните и запомнящи се гласове в цяла Западна Африка. А платформата за традиционна и нова африканска музика "АфроВизия" и концертната серия..
На днешния ден се навършват 66 години от гибелта на рок легендите Бъди Холи, Биг Бопър и Ричи Валенсуела . Самолетът им се разбива в Айова, по време на турне. На мястото на катастрофата и в родните им градове всяка година се организират възпоменателни събития. Този ден е наречен от феновете на рокендрола "Денят, в който музиката умря". Бъди Холи,..
Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..
В епизод 575 "Трамвай по желание" прави дълбок поклон пред една от най-значимите фигури на българската популярна музика. Легендата за краля на..
Античният керамичен център край Павликени е едно от значимите археологически открития в България. Историята на неговото разкриване започва през 1971..
В днешното издание на предаването "Време за наука" разгледахме темата за "данък наследство" и семейните фантоми. Обсъдихме как от родителите си..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg