Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Още истории за кино, вино и вина с Виктор Божинов

В ефира на БНТ започна вторият сезон на сериала "Вина". Историята продължава пет дни след като лозята на "Маркова изба" изгарят. Познатата вече развръзка се превръща в завръзка, а причината е интересът на зрителите към сериала.

"Основният залог ще бъде свързан с това какво правим с природата около нас и дали, ако допуснем тя да бъде уязвена, наранена, това всъщност няма да се превърне в много голям проблем. И на базата на това – дали сме способни заедно да го направим, или трябва всеки поотделно да се бори", каза в ефира на "Кино с думи" режисьорът на "Вина" Виктор Божинов.

Във втория сезон на сериала екипът се опитва да заложи на израстването на героите и на идеята за миналото като почва на бъдещето.

"Малко по-нататък ще предложим на зрителите една импровизация, която е свързана с машината на времето. Ние ще отидем сто години назад, за да разкажем началото на "Маркова изба". Началото на Марко и Катина, какво се е случило с тях. Това беше: първо, изключително интересно, и второ – изключително провокативно, защото ние в един момент реално ще обърнем историята. Ще започнем да разказваме съвсем друга история, със съвсем различни персонажи, които обаче смислово обръщат историята в съвременната ѝ част", допълни Божинов.

Според него е добре хората, които се занимават с творчество, да си поставят задачи, които да провокират интереса им. Това отваря широко прозорците и им позволява да поемат въздух и да осмислят драматургията и възможните начини за разказва на една история, както и самото съществуване на героите.

"Мисля, че това, което всъщност определя развитието на едно общество, е една съвкупност от личното преживяване. Усещането ни за съвремие може би се формулира и се дефинира от индивидуалното усещане на всеки един от нас в момента" – казва режисьорът по повод личното житейско удовлетворение, което е водещо за успеха на обществото. – "Аз затова винаги твърдя, че ние в настоящето сме на един мост. Съпротивлявам се върху опитите да се наложи принципът на живеене сега, в момента и никой и нищо не ни интересува, не ни интересува какво е било и какво ще бъде. За мен е по-интересно, че ние наистина сме на един мост, на който сме тръгнали от едната страна, а задачата ни е да отидем от другата. Не просто да останем на моста и да гледаме отражението на реката. Така че е много важно, познавайки миналото, да си мислим за бъдещето. Неслучайно във втори сезон избрахме една мисъл на Спиноза, в която се казва, че ако искаш бъдещето да е различно от миналото, не забравяй миналото. Отново казвам, без да се закотвяме в носталгичната нотка и в илюзията, че защото сме били по-млади, е било по-добре."

Това, което привлича Виктор Божинов към идеята за сериал като "Вина", са смисловите връзки, които изгражда една такава история, свързана конкретно с виното, защото то се създава от лоза, чиято много малка част е над земята в етапа на обработка. В това се крие и смисълът на човека, който трябва да познава корените си. Тъкмо това познание може да го доведе и до създаването. В същността на този процес е развитието – личното и колективното. Всичко опира до това дали ще създаваш сам, или ще го правиш с другите."

А колкото до самото чувство за вина – то според Божинов е присъщо на отговорния човек.

Повече за това защо живеем в интересни времена с интересна перспектива и защото българското кино има шанса да се научи как не просто да привлича, но и да задържа вниманието на публиката – чуйте от Виктор Божинов в звуковия файл.

Режисьорът е на мнение, че за родното ни кино категорично се говори повече, отколкото преди десет години, а филмите, които се произведоха през периода 2022-2023 година, се равняват по количество на тези, създадени преди 1989-та.

Снимка – БНТ 1
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40

Фестивалът Aerowaves и 20 години сцена "Дерида"

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..

публикувано на 23.11.24 в 09:35

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50