Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как да се намалят рисковете от професионално прегаряне при учителите

Снимка: архив

Професионалното прегаряне, известно и със заетия термин "бърнаут", привлича вниманието на специалистите, които започват да го изследват системно и последователно през 70-те години на ХХ век. То е особено често срещано при хора, упражняващи така наречените "помагащи" професии, една от които е и учителската.

Наясно ли са бъдещите и практикуващите учители с признаците за професионално прегаряне, кои са рисковите фактори, които могат да го отключат, как те могат да бъдат ограничени, в чии ръце е възможността и отговорността за това. С тези въпроси в рубриката "Всичко за образованието" се обръщаме към проф. Йоана Янкулова, преподавателка в катедрата "Социална, организационна, клинична и педагогическа психология" на Софийския университет и член на Дружеството на психолозите в България.

проф. Йоана ЯнкуловаУчителите са "изключително уязвима професионална група. Специфика в работата с една целева група, каквато са учениците, която от своя страна има своите специфични характеристики – бурно физическо развитие, хормонални проблеми, малък житейски опит… също така има високи очаквания и изисквания не само от страна на родителите, но и на обществото…", отбелязва проф. Янкулова.

Проявите на професионално прегаряне са на емоционално, интелектуално, поведенческо и физическо равнище. Един от признаците на състоянието е "дехуманизация" – гняв, негативно отношение към хората, за които се грижиш, в случая – учениците. Дали обаче някои прояви на агресивно поведение от страна на отделни учители, които стават публично достояние, могат да се обяснят с ефекта на професионалното прегаряне.

"За да кажем подобно нещо категорично, в психологията прилагаме различни научни методи, с помощта на които можем да правим и скрининг, и прецизна психодиагностика. Благодарение на това ние можем да проучим по-добре причините за поведенческите прояви на съответния учител и оттам вече да се набележат конкретни мерки, с помощта на които да му се помогне. А така да говорим общо – някой е гневен, чувства се емоционално изтощен, той професионално прегаря и видиш ли това е причината за затруднената му комуникация и работа с учениците и да се извиняваме с проявите на този феномен – нали, звучи добре, но все пак това трябва да бъде и доказано с помощта на научни методи и работа на терен, с конкретни факти."

Чуйте цялото интервю в звуковия файл.

Снимка – rhetoric.bg и архив


По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Татяна фон Педерсен: Сицилия е пример как се прави историко-културен туризъм

Много от слушателите на "Покана за пътуване" със сигурност са ходили до Сицилия, единият от двата италиански острова с автономен статут. Първата ни асоциация от там, естествено е вулкана Етна и природни красоти, а втората – мафия. Но едва ли в съзнанието ни ще изникне кинофестивал. А точно на такъв, при това за документални филми   с..

публикувано на 24.11.24 в 13:05

Сериозни образователни игри разработват учени от БАН

Институтът по математика и информатика - БАН, учредител на Регионалния академичен център на БАН - Бургас, стартира нов проект BG-RRP-2.011-0004 "Иновативна софтуерна платформа за сериозни образователни игри с креативна визуализация за изграждане на компетентност и отговорно управление на природните ресурси" (ProNature). Ръководител на проекта е доц...

публикувано на 22.11.24 в 10:20

Обичат ли учениците училището?

Даниъл Т. Уилингам е когнитивен психолог, посветил живота си на нелеката задача да "превежда" достиженията на науката на езика на класната стая. Всички съвети на експерта са събрани в книгата "Защо учениците не обичат училището?", издадена на български език.  Като тръгва от тезата, че има девет принципа за работата на ума, които не биха се променили..

публикувано на 21.11.24 в 16:30

Изложбата "70 години ЦЕРН" може да се види във Физическия факултет на Софийския университет до края на ноември

Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството на образованието и науката, Софийският университет "Св. Кл. Охридски" и Институтът за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН организират изложба, която е посветена на настоящето и бъдещето..

обновено на 21.11.24 в 15:49

18.XI.1989: Първа глътка свобода

На 18 ноември 1989 г. преди 35 години пред Храм-паметника "Св. Александър Невски" се проведе първият митинг на българската опозиция, възвестил необратимостта на политическите и обществени промени в страната. Тогава видяхме лицата на т.нар. "неформали" – косясали, брадясали, рошави и донякъде неугледни, но в същото време всички с плам в очите,..

публикувано на 21.11.24 в 12:25