Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Частният случай на Тодор Църев от София

Защитени ли са в България правата на хората с увреждания?

| обновено на 05.07.24 в 15:13
Снимката е илюстративна
Снимка: Pixabay

Защитени ли са в България правата на хората с увреждания? Има ли достатъчно достъпни автобуси на Централна автогара за лица с увреждания? Какво е становището на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" чрез Министерство на транспорта и съобщенията. Казусът на Тодор Църев от София е казус на хиляди хора с увреждания и намалена подвижност. 

Юридическото предаване на БНР "Законът и Темида" отправя апел към държавата и институциите да има достъпни автобуси за лица с увреждания на Централна автогара София. 

Тодор Църев разказа своя случай в предаването "Законът и Темида":

"Миналата година след гостуване на мой приятел реших да го изпратя от Централна автогара София за Луковит. След като го изпратих, реших да вляза вътре в Автогарата, да мина през няколко каси на транспортните фирми и да попитам, ако пътувам с техните автобуси, дали има достъп на хората с увреждания. Оказа се, че тези автобуси, които пътуват от София до Бургас, не са достъпни за хората с увреждания. Оказа се, че това важи не само за за Бургас, а и за Пловдив и други градове. Няма как да стане – автобусите не са достъпни за хора с увреждания. Има автобуси с такъв достъп само в рамките на Столична община и град София. 

Поисках да разговарям с управителите на транспортните фирми, но касиерките казаха, че няма с кого да разговарям..."

Тодор Църев е сигнализирал, като е написал писмо до някои институции (Министерство на транспорта и съобщенията). Има отговор от ИА "Автомобилна администрация" – 30% от автобусите на тези транспортни фирми трябва да бъдат пригодени за хората с увреждания. Само че те не спазват това изискване.

"Директорът на Автогара София г-н Иван Мирославов беше много отзивчив, беше готов да ми помогне. Само че аз казах, че не съм чувал с картофи и не съм съгласен. Аз самият чувствам неудобство, че трябва тези хора да ме качват в автобуса. Аз му благодаря, но г-н Мирославов не може да има влияние на автобусите, които се намират на Централна автогара София."

Тодор Църев беше категоричен: "Институциите трябва да работят за хората с увреждания. Институциите трябва да натиснат тези фирми и да се обърне внимание на този сериозен проблем. Да се закупят по-скоро автобуси, които отговарят на изискванията за достъп на хора с увреждания, или да се отнемат лицензи на тези фирми, които не отговарят на изискванията."

Чуйте подробности в звуковия файл.

Бойко Рановски, тогавашен изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", дава своя отговор през юли 2023 г. на запитване на Тодор Църев.
Понастоящем г-н Рановски не заема тази длъжност. Цитираното в предаването "Законът и Темида" е писменият отговор.

"Съгласно разпоредбата на чл. 55, ал. 1, т. 3 от Наредба №33, от 03.11.1999 г., за обществен превоз на пътници и товари на територията на Р България в автогарата се осигурява визуална информация, включваща списък на обслужващите автобусни линии и курсовете по тях, обявени за изпълнение с автобуси, оборудвани за превоз на лица с увреждания и лица с намалена подвижност, цени на билетите и работно време на всяко билетно гише. 
От описаното в писмото Ви не става ясно от коя Централна автогара сте искали да пътувате до Луковит, за да може да бъде извършена проверка на съответната автогара – дали спазва разпоредбите на чл. 55, ал. 1, т. 3 от Наредба №33, от 03.11.1999 г."
И още: "Съгласно разпоредбата на чл. 16, ал. 5 от Наредба №2, Общинските съвети определят градските и междуселищните линии и курсове по тях, които ще бъдат обявени за изпълнение с автобуси за превози на лица с увреждания и лица с намалена подвижност, при спазване на нормативно относителен дял на тези курсове, както следва: за превози по градски линии – 35% от общия брой курсове, за превози по междуселищни линии – 35% от общия брой курсове по линии от общинската, областната, междуобластната и републиканската транспортна схема от квотата на Общината.

Чуйте пълния текст на писмото от звуковия файл.  

Директорът на Автогара София Иван Мирославов беше изключително отзивчив и прояви разбиране. Той предложи вариант, при който хора от охранителна фирма, обучени да качват инвалиди, могат да качат Тодор Църев в автобуса. 

Ето какво каза той в разговор с редактора Таня Любенова – чуйте от звуковия файл.

Снимка – Pixabay

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Как "Дивата София" ни учи да забелязваме природата в града

Д-р Атанас Грозданов от Биологическия факултет на Софийския университет сподели в ефира на "Нашият ден" вдъхновяващи мисли за градското биоразнообразие и инициативата "Дивата София". Основната цел на този проект е да разкрие на широката публика богатството на дивата природа, която съществува дори в рамките на големия град. Според д-р Грозданов много..

обновено на 03.12.24 в 13:14

Как общините могат да създават енергийни общности: ново обучение

В предаването "Време за наука" Христо Панчев, координатор на инициативата за "зелено възстановяване" в "Грийнпийс" за Централна и Източна Европа, разказва за новия проект на организацията – специализирания курс "Енергийно еспресо". "Енергийно еспресо" е безплатен онлайн курс, насочен към общински специалисти, ангажирани в сферата на градското..

обновено на 03.12.24 в 12:33

Жени и деца бежанци – пътят към успешната интеграция

В рамките на рубриката "Темата на деня" в ефира на "Нашият ден" се проведе задълбочен разговор за интеграцията на жените и децата бежанци от Украйна. Участие взеха Бистра Иванова, председател на "Мулти култи колектив", украинската поетеса Ана Багряна и Виктория Петрова, мениджър програми и оценка на проекти към "Българския фонд на жените"...

обновено на 03.12.24 в 10:22

Персонализирано здравословно хранене: Как работи платформата NutriWell?

В рубриката "Епизоди от живота" обсъдихме как иновативните технологии могат да подкрепят здравословния начин на живот. Владислав Живков, управител на "Инова Ливинг", представи проекта NutriWell – платформа, разработена с помощта на изкуствен интелект , която има за цел да подпомага здравословното хранене и социалното включване. "NutriWell е..

публикувано на 03.12.24 в 09:00

Запомнете: мендокусай!

В "Голямата къща на смешните хора" на редакция "Хумор и сатира" най-кратка и ясна е рубриката "Кратко и ясно".  Този път в нея насочваме вниманието си към далечна Япония – древна страна, населена с японци, които умеят кратко и ясно да назоват неща, процеси и явления, които ние няма и да се сетим да назовем.  Японците например имат термина..

публикувано на 02.12.24 в 18:10