Историята на Празниците на изкуствата "Аполония" е изпълнена с уникални моменти, които са оставили траен отпечатък в културната памет на страната. Един от тях е първото участие на Рашко Младенов, заедно с Веселин Ранков и Иван Петрушинов, в уличното изкуство на фестивала през 1987 година. Това събитие бележи началото на нова традиция, която не само че придава оживеност и празничност на улиците на Созопол, но и въвежда нови форми на артистично изразяване в публичното пространство.
В ефира на "Нашият ден" Рашко Младенов разказва, че през 1987 година, в началото на август, получава обаждане от проф. Димо Димов, основателят на фестивала "Аполония". Димов му предлага да намери двама колеги и да се присъединят към събитието в Созопол, за да създават настроение на улицата и да внасят празничност. По това време уличните артистични прояви в България са били забранени, така че идеята е била новаторска и различна.
Младенов споделя, че било предизвикателство да намери колеги в средата на лятото, извън сезона. Все пак се сеща за Веселин Ранков и Иван Петрушинов, които се присъединяват към него. Тримата нямат ясна представа какво точно ще правят, тъй като уличното изкуство им е било чуждо. В началото дори се чудят дали да не разказват вицове по улицата. Тъй като Рашко е ръководител на групата, ги наричат "Рашковците".
Те започват да импровизират по улиците, като всеки ден им хрумва нещо ново. Хората в Созопол – както местните, така и гостите на града, проявяват голям интерес, което вдъхновява групата да продължи. Рашко споменава един особен момент, когато Иван Петрушинов застава на възвишение до църквата с дъска, тесла и пирон. Той започва да забива пирона в дъската и след това го изважда, повтаряйки това действие, докато около него се събира голяма тълпа от хора, които очакват нещо повече. Накрая, Иван просто се покланя и си отива, оставяйки публиката впечатлена.
Следващата година групата се разраства и към тях се присъединява музикална трупа. Те започват да представят нови идеи, показват творби на Даниил Хармс и организират уличен джаз концерт.
В края на разговора Рашко Младенов разказа как е била презентирана срещата със самата Елисавета Багряна, която посетителите са имали възможността лично да видят в рамките на Празниците на изкуствата "Аполония".
Чуйте разговора в звуковия файл.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg