Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Родопската теснолинейка - кръвоносният съд на планината

15
Родопската теснолинейка
Снимка: Божидар Чолаков БНР Кърджали



По време на Първата световна война България усеща огромната липса на бързи транспортни връзки към краищата на страната. Много български земи са почти откъснати, а това ги прави лесна мишена за воюващите държави, жадни за нови територии. Особено тежък е проблемът в Родопите, които тогава са почти непристъпни.

Затова през 1915 година правителството нарежда да се проучат долините на реките Яденица, Ели дере (днес Чепинска) и Въча, и да се избере откъде да се прокара железен път към Родопа планина.

През следващата 1916-а е решено! Ще се строи теснолинейка от гара Саранбей, през дефилето на река Ели дере, Чепинското корито, Аврамовата седловина и от там по долината на река Места към Разложко и Неврокоп. На 25 май 1920 година 19-тото Обикновено народно събрание гласува и приема закон за построяването на теснопътна 760-милиметрова жп линия от Саранбей за Лъджене, Якоруда, Разлог и Неврокоп.

С проектирането на линията се заема току-що дипломираният в Германия млад инженер Стоян Митов.

Работата стартирала още през същата 1920 година.

За 5 години - до лятото на 1926-а, линията пробила Чепинското дефиле и достигнала село Лъджене.

На 2-ри август 1926 година, точно в 11 часа, потегля първият влак в историята на теснолинейката. След гара Саранбей (днешен град Септември)  влакчето спира на гара Варвара и още 7 гари и спирки. През следващата 1927 година е открит участъкът между селата Лъджене и Чепино-баня, днес квартали на Велинград.

9 години по-късно е въведен в експлоатация следващият участък - от Чепино-баня до гара Якоруда. Той е най-трудният за изпълнение. Тук - между спирка Света Петка и гара Аврамово, жп линията се изкачва в 5 етажа, провирайки се под себе си посредством 16 тунела само за 9 километра. Тук влакчето прави така наречената „осморка” заради формата, която прави трасето. След гара Аврамово линията прави две спираловидни слизания, наречени още „шестици” - покрита и открита. Така достига до спирка Черна Места и оттам се спуска до Якоруда по долината на река Места. 

Уникално за участъка от Велинград до Аврамово е, че тук жп линията Септември - Добринище и до днес остава единствено транспортно средство за стотици местни от високопланинските села край гара Цветино. Тя обслужва над 1500 души от 6 села, като най-далечното село е на 7 км.  Голяма част от местното население там изкарва прехраната си благодарение на теснолинейката, която остава жизненоважна за района.

На 30-ти юли 1939 година се открива отсечката до гара Белица, като общата дължина на линията от днешен Септември вече е 101 километра. Тогава самият Цар Борис III кара празничния влак. Това събитие остава в съзнанието на местното население - двете чудеса: цар и влак - заедно.

Година по-рано през 1938 в началото на август се открива жп гара Якоруда, а в края на месеца далеч от това градче на 208 км в село Джуров се ражда Илия Миков на който живота му ще мине покрай железницата.

За следващите 4 години е построен участъкът Белица - Разлог - Банско.

На 9-ти декември преди 74 години е въведена в редовна експлоатация 6-километровата отсечка от Банско до гара Добринище. Тя остава последна и до ден днешен. 74 години по-късно линията не достига до Гоце Делчев.

През тези години железницата е дала работа на много хора и е чертала пътя на живота на Илия Миков, Димитър Божков и Мария Зайкова.

Затова поемам пътя към Якоруда и труднодостъпните родопски села, за да се срещна с тях.

На жп гара Септември - теснопътна се композира влака и потегляме към Родопите и долината на Места.

Илия Миков е от Правешкото село Джурово. Преди 61 години теснолинейката го води в Якоруда.

През 1958 година след завършването бях назначен на гара Аврамови колиби, постъпих на 15 юли, млад ръководител движение и изкарах осем месеца. След това ме преместиха във Велинград, там изкарах 11 години. Но работата тогава беше много. Влаковете бяха винаги пълни с хора, с товари, всичко беше на дековилката, разказва Илия Миков.

Преди 57 години трудовия си стаж в сферата на държавните железници започва и Димитър Божков.

Завърших жп института „Тодор Каблешков“ през 1962 година. Исках да постъпя на работа между Пловдив и Димитровград, понеже брат ми беше там, но ми казаха, че там местата са заети. Тогава ми казаха, че ще ме назначат на работа в теснолинейката. Тогава се освобождаваха две места и с един мой набор Крум Терзиев постъпихме тук на Черна места през юни месец 1962 година. Работеха още парните машини. Движехме доста влакове, особено нощно време. Междугарията бяха все заети, спомня си Димитър Божков.

Дълги години Мария Зайкова се е будила от тракането на колелетата и свирката на локомотива. Тъй като със семейството си е живяла на гарата.

Новите локомотиви, беше празник на гарата. Толкова много движение, товарни влакове, пътнически. Сега няма нищо общо с тогава. Мъжа ми беше ръководител движение. Като излизаше да посреща влака,  големия ми син винаги беше до него и той с диск и заедно с баща си посрещаха влака. Всички от Якоруда до Добринище и до Септември го познаваха, връща се в спомените си Мария Зайкова. 

Целия трудов живот на Димитър Божков, Илия Миков и семейството на Мария Зайкова е минал покрай теснолинейката и днес те чувайки свирката на влака щом пристигне на гарата в Якоруда и им става приятно, че посрещат поредната желязна машина.

Теснолинейката Септември - Добринище е чудо на инженерната мисъл за годините, в които е строена, а и за днес. В едно с подвижния състав и природните дадености по протежението ѝ, тя е уникат и национална гордост.За 125 километра, Родопската теснолинейката тръгва от низината на река Марица, минава през красивото скалисто дефиле на Чепинска река, достига най-голямата котловина в България - Чепинската и спира в СПА столицата на Балканите - Велинград. След нея с уникалната „осморка” достига на кота 1267 метра най-високата жп гара на Балканския полуостров - Аврамово, където среща Рила планина. Оттам се спуска в зелената долина на Места по стария римски път към Солун и достига Разложката котловина - най-висока в България. Преминава през ски столицата на Балканите - Банско и достига китното градче Добринище, сгушено в полите на Пирин планина.

Влакчето - последната действаща теснолинейка в България.  Кръвоносният съд на планината, който дава живот в региона, както каза един от събеседниците ми. 

Чуйте фийчъра в прикачения звуков файл. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Сийка Суркова, кмет на Момчиловци

Сийка Суркова: Момчиловци се радва на изключително силен летен туристически сезон

В интервюто за Радио Кърджали кметицата на Момчиловци Сийка Суркова сподели, че Момчиловци се радва на изключително силен летен туристически сезон. Причините за това са няколко. Едната е музеят на магията, който заработи от миналата година септември месец и е събрал уникални експонати, една колекция събирана в продължение на 30 г. от..

публикувано на 25.07.24 в 16:43

Кольо Парамов: Най-добрият вариант за страната е експертен кабинет начело с проф.Дуранкев

Редовен кабинет в рамките на 50-то Народно събрание може да бъде излъчен, каза финансовият експерт Кольо Парамов. Той е убеден, че връчването на третия мандат на на "Има Такъв Народ" ще доведе до правителство. Експертът смята, че кабинетът задължително трябва да е експертен.  Като   премиер бившият главен ревизор на БНБ  вижда проф. Боян Дуранкев...

публикувано на 19.07.24 в 18:36
Бойко Синапов

Бойко Синапов: Положението е бедствено, няма паша за животните

Бедствено е положение за стопаните в цялата страна, не само в Южна България. Това каза в ефира на Радио Кърджали председателят на Сдружение "Обединени български животновъди" Бойко Синапов. За животните почти няма паша и вода, защото заради горещините, тревата е изгоряла, а и водата е намаляла. "Не само при нас в Южна България,..

публикувано на 19.07.24 в 16:31

Кольо Парамов: Пеевски и неговите камикадзета много трябва да внимават

  Това на което сме свидетели в ДПС се очакваше. Само лидерът на парламентарната група днес и съпредседател на Движението Делян Пеевски не го очакваше, каза в специално интервю за Радио Кърджали финансовият експерт Кольо Парамов. Бившият главен ревизор на БНБ каза за Пеевски, че : “Той смяташе, че вече е овладял  издъно покоите на ДПС ,..

публикувано на 19.07.24 в 13:30
Мустафа Ахмед

Мустафа Ахмед: Да спрем езика на омразата

Отворено писмо до Министерски съвет, Президентството, Прокуратурата и медиите изпратиха от неправителствената организация "Джем Южна България".  С него се настоява компетентните органи да вземат отношение към опитите на местни сайтове заради прокарван в публикации език на омраза. Заявява се желание за бързо преодоляване на политическата криза в..

публикувано на 19.07.24 в 10:42
Вилизар Гичев (вляво) и Петър Терзиев на сцената на Кърджали джаз фест

Петър и Вилизар от "Уке дуо": Музиката дава свобода

Как звучи боса нова на български? Някой ще каже какъв е този странен въпрос? Няма нищо странно, ако чуете музиката на двама млади, талантливи и емоционално заредени музиканти - Петър Терзиев и Вилизар Гичев, или както са познати в музикалния свят - Пепи и Вили от "Уке дуо". Първият им самостоятелен албум "Виж" е вече записан и скоро ще бъде на пазара...

публикувано на 18.07.24 в 18:30
Данаил Хаджиев и Аделин Гочев

Панорамна вишка е новата туристическа атракция в Могилица

Нова атракция привлича от няколко дни туристи в смолянското село Могилица. 19-метрова метална панорамна вишка вече се извисява на връх Лиса гора, който е висок 1424 метра и се намира край селото. От площадката на вишката се разкрива неповторима и величествена гледка на 360 градуса към всички близки и далечни върхове в българската и гръцката..

публикувано на 17.07.24 в 16:39