Сър Томас Алън: Исках да разгадая кодираното в мен през призмата на гениалните творби, до които съм се докосвал

Събота, 27 септември, от 19.30 часа, по програма "Христо Ботев"

Познавачи твърдят, че е един от знаковите лирични баритони от втората половина на отминалото столетие. На 10 септември сър Томас Алън вдигна наздравица за 70-ия си рожден ден. „Повече от 40 години вдишвам с наслада аромата на оперната магия. Но затова се изискват и усилия. Операта не е само зрелище! Тя трябва да разбуди ума и да грабне сърцето!“, разпалено коментира английският певец в интервю за в. "Гардиан".
Ето още от публикацията в авторитетното издание: „От цялото същество на сър Томас се излъчва особен вид сърдечност. Топлота, примесена с любознателност, откритост, впечатляващ интелект и най-вече страст. Страст във всичко, с което се захваща. Не се забравя и характерният твърд акцент, присъщ за жителите на графство Дърам.“  
През 1964 Алън прекрачва прага на Кралския колеж за музика в Лондон. Дипломира се с отличие с две специалности: пеене и орган . Печели специалната награда на английската кралица. Така Томас Алън попада в полезрението на музикалния директор на Националната опера на Уелс в Кардиф. Джеймс Локхард вижда в младежа от Дърам качествата на бъдеща оперна звезда и без колебание му възлага първата сериозна задача - „Севилският бръснар“. Фигаро на Томас Алън го извисява далеч над нивото на талантливите и многообещаващи младежи на по 20-ина години. Английският баритон сякаш е роден за сцената. Самият той го съзнава по-добре от всеки: „Актьорството , не само в театъра, е в кръвта ми! Така ме е създала природата. Винаги със се стремял да разгадая кодираното в мен през призмата на гениалните творби, до които съм се докосвал. Та нали, животът ни е път към нас самите...“
След успеха като Фигаро в края на 60-те години в Кардиф, Томас Алън превзема от раз и Кралската опера в Лондон. В ролята на Доналд в „Били Бъд“ на Бритън. Става един от водещите солисти в трупата на Ковънт Гардън. Сър Томас влиза в историята като първият английски баритон превъплатил се в образа на Пелеас от операта на Дебюси „Пелеас и Мелизанда“. През 1978 година постановката в Ковънт Гардън има зашеметяващ успех. А след премиерата на „Д-р Фауст“ от Бузони в Английската национална опера през 1986 триумфът на Томас Алън е овенчан с наградата „ Лорънс Оливие“ за изключителни постижения! Самият певец определя тази роля като най-сериозното изпитание в десетилетната си кариера.  И все пак покоряването на световните сцени е свързано най-вече с шедьоврите на Моцарт. През 70-те години звездата на певеца грее ослепително на фестивала в Глайндборн. Като Папагено, Дон Жуан, Гулиелмо, а сетне и Дон Алфонсо в Cosi fan tutte и разбира се графа в „Сватбата на Фигаро“. Едва ли има опероман, който не познава емблематичния запис на Моцартовото творение от 1984 година за фирмата Дека. С него Томас Алън печели награда Грами.
През 1981 сър Томас дебютира с изключителен успех на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк отново в Моцартов шедьовър - „Вълшебната флейта“. А като Дон Алфонсо триумфира на фестивала в Залцбург. Тъкмо тази роля провокира печатните издания в Англия в началото на 2012 да излязат с гръмки заглавия от типа : „Завръщането на Томас Алън – мит или реалност!“ Повече от реално е завръщането на знаменития баритон в Cosi fan tutte на сцената на Ковънт Гардън. Неговият Дон Алфонсо удивлява със свежи идеи и находчивост, а сър Томас се обръща към феновете си многозначително: „Слушахте ме, когато бях на 27 и сега - 40 години по-късно! Открийте разликите сами ...“ Лондончани устройват грандиозно посрещане на Алън на бенефисните спектакли на Cosi fan tutte по повод четирите десетилетия прекарани в Ковънт Гардън. Певецът е представян като пример за подражание, който вдъхновява младите.
А на въпрос какво е пожертвал заради кариерата си, Томас Алън отговаря:
„На най-голямо изпитание без съмнение са подложени контактите с близките, с приятелите. Прибираш се късно. Все си на път през повечето време от годината. Затова съветвам, тези които са вперили поглед в сцената: Не гледайте само лъскавата страна на монетата. Бъдете готови за изпитанията, които ви очакват. Научете се правилно да пеете и отворете сетивата си за всичко ново...“

В съботната вече ще слушате сър Томас Алън в откъси из „Сватбата на Фигаро“ и  „Дон Жуан“ от Моцарт,  „Севилският бръснар“ на  Росини и „Евгений Онегин“ от Чайковски.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

"Милосърдието на Тит", опера сериа в две действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Музика: Волфганг Амадеус Моцарт. Либретото: Катерино Мадзола по Пиетро Метастазио. Премиера: 6 септември 1791 година в Държавния театър в Прага под диригентството на самия Моцарт. Действащи лица: • Тит – тенор • Вителия – сопран • Секст – мецосопран • Аний – мецосопран • Сервилия – сопран • Публий – бас Първо действие В покоите на..

публикувано на 28.03.24 в 10:25