Камерън Карпентър: Аз търся възторг!

БНР Новини
Снимка: БТА

Идеята, че класическата музика е спокойна и отпускаща е смешна. Аз търся възторг! Непостоянен съм, влияя се от това, което слушат хората, харесвам музика със силно политическо послание – казва Камерън Карпентър. Американският виртуоз изнесе своето шоу за първи път у нас снощи в зала 1 на НДК.

Камерън е пластичен като въжеиграч. Пръстите пробягват през клавиатурите, осеяните с кристали боти танцуват по педалите, величието на звуците, изтръгнати сякаш в състояние на унес, довеждат публиката до екстаз. Наричат го „лошото момче на органа”, ала пънкарската му прическа и екстравагантното му облекло не бива да подлъгват. Младият музикант е смятан за една от новите звезди в класическата музика не само заради виртуозните си изпълнения, но и защото успява да запали младите по инструмент, който по традиция звучи предимно в църквите. За първи път сяда пред органа едва четиригодишен. Разказва, че все още не е можел да говори, когато за първи път е изпитал емоцията на бунтар, а огромният инструмент ни най-малко не го е стреснал. Ето какво сподели той в интервю за Радио България:

Това е едно от нещата в нашето съвремие, което смятам за голяма грешка – страхът на органистите от собствения инструмент. А точно те би трябвало да бъдат отлично запознати с него, за да могат да го контролират. За мен органът е свързан с рационалността и в този смисъл връзката му с религията остава встрани. Това е инструмент, създаден от науката, затова нагласата за изпълнението на органовата музика би трябвало да произхожда от този факт.

И все пак органът в църквата винаги се е възприемал като посредник между Бог и вярващите. Дали Камерън Карпентър се чувства като богохулник, докато изпълнява музиката си и се облича като рок звезда? Отговорът му:

За да бъде богохулство, би трябвало да бъда религиозен, а аз не съм вярващ и това за мен е много лесен отговор. Но ако задълбочим разсъжденията си по въпроса, ролята на органа в църквата не е на посредник –той по-скоро служи за еднопосочен канал за комуникация от страна на Бог към вярващите. Освен това органът не е толкова тясно свързан с цъквата, колкото с военното дело. Той произхожда от Древна Гърция, където се е използвал като инструмент за сигнализация на дългия разстояния. Впоследствие произходът му се манипулира като църковен инструмент, но истината е, че води началото си от Елада и войните, които са се водили по онова време.


Камерън Карпентър завършва„Джулиърд скул” в Ню Йорк, но неспокойният му дух го кара да изрече думите: „Ако трябва да свиря на орган по начина, по който го преподават в консерваторията и в църквата, бих полудял.” И пояснява, че нито един органист от миналото или настоящето не е имал смелостта да разшири границите на този инструмент. А съществуват ли граници в изкуството, които не би прекрачил?

Определено има неща, които не бих направил. Всъщност аз съм доста консервативен по отношение на изкуството, макар че може би не личи от външния ми вид. Не харесвам особено много съвременната музика. Затова на моите концерти наблягам повече на мелодичността, отколкото на авангардни и съвременни техники.

Музикантът казва, че има „мъчителна любовна история” със своя инструмент. Лично подпомага и финансира конструирането на концертния си орган – дигитален и преносим, с високотехнологична звукова система. Възторжената публика в София се наслади именно на звуците на този инструмент – привилегирована от факта, че България е единствената източноевропейска страна, избрана от самобитния органист в тазгодишното му турне.


Една от причините е, че в България има много интересен фолклор. За съжаление народната музика отсъства от органовия репертоар, защото исторически инструментът е свързан с църквата. Самият аз черпя вдъхновение от фолклора, например от английския, който много е повлиял върху начина, по който композирам и интерпретирам музиката. България има един от най-интересните видове народна музика и може да се каже, че тя е уникална. Със сигурност съм чувал няколко български народни песни, но за съжаление не мога да си спомня техните имена и затова се притеснявам да ги запея в момента. Те обаче доста трайно се загнездиха в съзнанието ми и оставиха у мен дълбоко впечатление.

Снимка: Диана Цанкова




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петьо Костадинов: „Гайдата е непрекъсващ извор на идеи и на нови музикални открития“

Това също прилагам и в „Булгара“. В тази група се чувствам свободен когато свиря, заедно с колегите там много се забавляваме. Музиката на „Булгара“ е съчетание   на българския фолклор с рок, джаз и други стилове. Свирим предимно по клубове и на фестивали в България и Европа. През 2003-2004 г. имахме удоволствието да свирим заедно в зала..

публикувано на 13.12.18 в 11:36
Стойо Крушкин (вторият от ляво, седнал ) и неговият оркестър. Стилтън, Пенсилвания, САЩ, 1915 г.

Стойо Крушкин и неговият Bulgarian Balkan Band

Стойо Крушкин e сред първите български гвардейски музиканти след Освобождението. Известно е, че през 1878 г., скоро след възстановяването на Българската армия, е взето решение за създаване на военен духов оркестър. Правителството сключва договор с 20-ина чешки музиканти, които поставят началото. Крушкин е роден на 25 декември 1882 г. в село..

публикувано на 11.12.18 в 14:40

Да свириш с цигуларя Петър Делчев – неземно преживяване

Преди половин век българският цигулар Петър Делчев печели за втори път четвърта награда на престижния международен конкурс за цигулари „Николо Паганини“ в Генуа – Италия. Предишното отличие на същия конкурс е само година по-рано, когато Петър е на 17 г. и е необходимо специално разрешение, за да бъде допуснат до състезателните турове. Нека..

публикувано на 07.12.18 в 12:05

Много усмивки и празничен дух

За малките певци от Детски хор „Бодра песен“-Шумен декември е изпълнен със събития. Основан преди 55 години от проф. Венета Вичева, съставът е приел за своя рождена дата 5 декември. Тогава е първата репетиция, на която идват 110 деца. Денят винаги е повод за поклон пред делото на първия диригент, както и за весел детски празник. От 2011 г. на..

публикувано на 06.12.18 в 14:04
Награждаването на Майкъл Бътън, Йоан Димчовски и Самуел Соломон

Пъстра палитра от професионални срещи и конкурсни вълнения

Преди дни в Плевен завърши четвъртото издание на Международния фестивал на китарата. Основател и художествен директор е Николай Михайлов – млад преподавател по класическа китара, изпълнител, автор на филмова музика. Той е главният организатор, заедно със сдружение “Изкуството до мен” и читалище „ЛИК- 1959“. Събитието подкрепят и община Плевен,..

публикувано на 05.12.18 в 14:29

Богата история и многобройни изяви

Тази година женският народен хор „Елица“ отбелязва 30 години от основаването си. В своята богата история съставът е записал многобройни концерти и участия на различни фестивали. Има издадени два компактдиска, в процес на подготовка е следващият албум, който ще бъде записан през 2019 г. От две години диригент на „Елица“ е Димитър Стоянов,..

публикувано на 05.12.18 в 08:10

„Вайшнав Джан То“ обикаля света в почит към Махатма Ганди

Добър човек е този, който чувства болката на другите, помага на живеещите в бедност и не позволява гордостта да завладее съзнанието му… Езикът му никога няма да изрече лъжа… В неговото съзнание съжителстват всички религии… Това е част от българския текст на„Вайшнав Джан То“ – известен химн, написан през XV век от поета Нарсимха Мехта. В случая..

публикувано на 04.12.18 в 13:00