Петър Райчев – първият български покорител на оперния Олимп

БНР Новини
Снимка: архив

В началото на миналия век един сънародник напуска наскоро освободеното Отечество, за да проправи пътя на големите български гласове и да покори елитните оперни сцени по света. Петър Райчев, блестящ тенор с белкантов глас и завладяващо сценично присъствие, е първият българин с международна кариера, пред когото се прекланя публиката в Ла Скала, Ковънт Гардън, Метрополитън, Щатсопер, Гран Опера, Болшой театър. Премиерата на автобиографичната му книга „Живот и песен” неотдавна ни припомни за този строител на съвременна България, положил първото от многото стъпала, по които до ден днешен се изкачват нашите оперни дарования.



СнимкаВнукът Петър Райчев, който не само носи името на дядо си, но се заема с мисията да допълни и преиздаде книгата му, разказва:

Неговата кариера стартира зашеметяващо през 1912 г. на сцената на Ковънт Гардън и до около 1944 г. дейно гастролира в големите оперни театри. В репертоара си той е имал над 80 роли и стотици песни. Говорим за едно далечно време, когато да си известен оперен певец е било нещо изключително. Затова и Петър Райчев си е партнирал с личности като Шаляпин, Карузо, Джили, дал Монте.

Роден е през 1887 г. във Варна. Първата музика, достигнала до него, са люлчините песни на майка му. В училищните си години той започва да разкрива дарбата си, постъпвайки в черковния хор на известния български композитор и педагог проф. Добри Христов.

Трябва да се знае, че Петър Райчев е всестранно надарена личност, продължава разказа си внукът на големия певец. Той е учил литература в Софийския университет и е завършил Рисувалното училище. Бил е съученик и близък приятел с Чудомир, с когото като студенти припечелвали от дописки и рисунки във вестник „Българан”. Така че не случайно на корицата на книгата има прекрасен автопортрет от студентските години на дядо ми. Той е искал да става писател, художник, но всъщност още от малък е жадувал да пее. И тъй като не е имало консерватория, заминал да учи в Москва с помощта на своята сестра. В министерството, отпускащо стипендиите, му казали, че за бездарници пари нямало. Петър Райчев завършил обучението си за три вместо за пет години. След което отказал да стане солист на Болшой театър, смятайки, че не е готов за сцената. Така със стипендия на театъра заминал да учи в Италия.



В Неапол Петър Райчев учи при прочутия педагог Фернандо де Лучия и изведнъж вратите на оперните театри се разтварят пред младия българин. Той започва да си партнира не само с най-големите гласове на епохата, но и да се движи сред европейския културен елит. Една вечер той се запознава със Стефан Цвайг с посредничеството на съпругата на германския външен министър.

Представяйки дядо ми, който участвал в бенефисен концерт, сред гостите – актьори, писатели, бил и Стефан Цвайг. При споменаването на Петър Райчев с уточнението, че е българин, Стефан Цвайг го погледнал с интерес, после прошепнал нещо на домакинята и се запътил към него. „Идва той при мене и ми казва – имам особена чест да се видя с вас”, разказал певецът, който поровил в паметта си и не открил спомен за позназнство. „Не се чудете, не сме се виждали досега, но ми е приятно да науча че сте българин. Какво можете да ми кажете за град Видин?”, попитал Стефан Цвайг. Оказало се, че прадядо му и прабаба му били българи, изселници от Видин и в кръвта на писателя течала малко българска кръв.

Иван Вазов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин и много други са културното обкръжение на Петър Райчев в родината.

Най-баналното е да кажа, че са се обогатявали един друг, казва Петър Райчев-внук. Просто са били съмишленици, хора с еднакви ценностни системи за хармония, изкуство – всеки в своята област. Петър Райчев е бил много близък с Константин Кисимов, Кръстьо Сарафов, с цяла генерация драматични актьори и певци, които са оставили дълбока диря в културния и музикалния ни живот. Той винаги по света е заявявал с гордост, че е българин. Дори веднъж, пристигайки на гастрол в Лондон, вижда афиш, на който е представен като италианец. Той веднага се обажда в театъра и заявява, че ако не поправят написаното, няма да излезе на сцената. И англичаните бързо оправили работата.

През 1936 г., на върха на оперната си кариера, Петър Райчев се завръща, за да утвърди оперното изкуство и у нас. От една страна това е саможертва пред Отечеството, от друга чест и привилегия за един родолюбив българин. Той основава театри, режисира, преподава. Често се сблъсква с „нечуващи уши” по върховете, но никога не се отказва. И продължава да изпепелява сърцето си до сетния си дъх.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петьо Костадинов: „Гайдата е непрекъсващ извор на идеи и на нови музикални открития“

Това също прилагам и в „Булгара“. В тази група се чувствам свободен когато свиря, заедно с колегите там много се забавляваме. Музиката на „Булгара“ е съчетание   на българския фолклор с рок, джаз и други стилове. Свирим предимно по клубове и на фестивали в България и Европа. През 2003-2004 г. имахме удоволствието да свирим заедно в зала..

публикувано на 13.12.18 в 11:36
Стойо Крушкин (вторият от ляво, седнал ) и неговият оркестър. Стилтън, Пенсилвания, САЩ, 1915 г.

Стойо Крушкин и неговият Bulgarian Balkan Band

Стойо Крушкин e сред първите български гвардейски музиканти след Освобождението. Известно е, че през 1878 г., скоро след възстановяването на Българската армия, е взето решение за създаване на военен духов оркестър. Правителството сключва договор с 20-ина чешки музиканти, които поставят началото. Крушкин е роден на 25 декември 1882 г. в село..

публикувано на 11.12.18 в 14:40

Да свириш с цигуларя Петър Делчев – неземно преживяване

Преди половин век българският цигулар Петър Делчев печели за втори път четвърта награда на престижния международен конкурс за цигулари „Николо Паганини“ в Генуа – Италия. Предишното отличие на същия конкурс е само година по-рано, когато Петър е на 17 г. и е необходимо специално разрешение, за да бъде допуснат до състезателните турове. Нека..

публикувано на 07.12.18 в 12:05

Много усмивки и празничен дух

За малките певци от Детски хор „Бодра песен“-Шумен декември е изпълнен със събития. Основан преди 55 години от проф. Венета Вичева, съставът е приел за своя рождена дата 5 декември. Тогава е първата репетиция, на която идват 110 деца. Денят винаги е повод за поклон пред делото на първия диригент, както и за весел детски празник. От 2011 г. на..

публикувано на 06.12.18 в 14:04
Награждаването на Майкъл Бътън, Йоан Димчовски и Самуел Соломон

Пъстра палитра от професионални срещи и конкурсни вълнения

Преди дни в Плевен завърши четвъртото издание на Международния фестивал на китарата. Основател и художествен директор е Николай Михайлов – млад преподавател по класическа китара, изпълнител, автор на филмова музика. Той е главният организатор, заедно със сдружение “Изкуството до мен” и читалище „ЛИК- 1959“. Събитието подкрепят и община Плевен,..

публикувано на 05.12.18 в 14:29

Богата история и многобройни изяви

Тази година женският народен хор „Елица“ отбелязва 30 години от основаването си. В своята богата история съставът е записал многобройни концерти и участия на различни фестивали. Има издадени два компактдиска, в процес на подготовка е следващият албум, който ще бъде записан през 2019 г. От две години диригент на „Елица“ е Димитър Стоянов,..

публикувано на 05.12.18 в 08:10

„Вайшнав Джан То“ обикаля света в почит към Махатма Ганди

Добър човек е този, който чувства болката на другите, помага на живеещите в бедност и не позволява гордостта да завладее съзнанието му… Езикът му никога няма да изрече лъжа… В неговото съзнание съжителстват всички религии… Това е част от българския текст на„Вайшнав Джан То“ – известен химн, написан през XV век от поета Нарсимха Мехта. В случая..

публикувано на 04.12.18 в 13:00