В своята родина Сен-Санс принадлежи към неголемия кръг представители на идеите на прогреса в музиката – казва Чайковски. И наистина – трудно могат да бъдат определени точните граници на универсалния талант на Сен-Санс. Композитор, пианист, педагог, диригент... той е автор също и на книги по философия, литература, живопис, театър, съчинява стихове и пиеси, пише критически есета, дори рисува карикатури. Заради познанията си в областта на физиката, астрономията, археологията и историята, с които не отстъпва на професионалните учени, композиторът е избран за член на Френското астрономическо общество. В своите полемични статии Сен-Санс се изказва против ограничеността на творческите интереси и догматизма, ратува за всестранно изучаване на художествените вкусове на широката публика. Вкусът на публиката – подчертава Сен-Санс – добър или лош – без значение – е безгранично ценен пътеводител за един художник. Ако той е гений или талант, достатъчно е да следва своя вкус, за да създаде добри произведения.
Изкуството на Сен-Санс се характеризира със светла лирика и съзерцателност, но освен това в него откриваме и благородна патетика и радост. Интелектуалното, логическо начало нерядко преобладава над емоционалното. Композиторът широко използва в произведенията си фолклорни и битови интонации. Песенно-декламационният мелос, подвижната ритмика, изяществото и разнообразието на фактурата, яснотата на оркестровия колорит, синтезът на класически и поемно-романтични принципи на формообразуването – всички тези черти намират отражение в най-хубавите творби на Сен-Санс, вписали една от ярките страници в историята на световната музикална култура.
Камий Сен-Санс има дълъг и пълноценен живот. До края на дните си той живее пълнокръвно: пише без умора, концертира и пътешества, записва на грамофонни плочи. Последните си концерти 85-годишният музикант изнася през август 1921 година, малко преди смъртта си. По време на целия си творчески път композиторът особено плодотворно работи в областта на инструменталните жанрове, отделяйки първо място на виртуозните концертни произведения. Широка известност получават неговите „Интродукция и рондо-капричиозо“ за цигулка и оркестър и Третият цигулков концерт (посветени на известния цигулар и композитор Пабло Сарасате), Концертът за виолончело. Заедно с Третата му симфония и програмните симфонични поеми, както и петте му клавирни концерти, те му донасят славата на един от най-изтъкнатите френски композитори. Сен-Санс създава и 12 опери, най-известна от които е написаната по библейски сюжет „Самсон и Далила“. Умира в Алжир на 16 декември 1921 година. Тялото му е пренесено в Париж и след тържествена погребална церемония в Мадлената композиторът е погребан в Гробището в Монпарнас.
Музиката на Камий Сен-Санс едва ли се нуждае от особено популяризиране – тя винаги се е радвала на голям успех и признание, още от времето, когато самият й автор я е изпълнявал – та чак до наши дни. Заредена с изключителна емоционалност, и пленяваща със своята мелодичност и лирика, тази музика е отражение на богатия и пълноценен живот на една забележителна личност – неслучайно заедно с Цезар Франк, Камий Сен-Санс се смята за един от създателите на френската национална музикална школа, изиграла решителна роля за изграждането на френския национален музикален стил.
В неделната ни музикална вечер ще ви припомним някои от най-популярните инструментални творби на Сен-Санс. Ще слушаме Трантела за флейта, кларинет и оркестър опус 6, Интродукция и Рондо капричиозо за цигулка и оркестър, Втория клавирен концерт – опус 22, сол минор, „Карнавал на животните“, Концерт за виолончело и оркестър № 1 в ла минор, опус 33 и Симфония № 3 в до минор, опус 78 „С орган“.
25 октомври, 19.30 часа
Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..
Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..
Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..
Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..