Алфред Брендел на 85 години

БНР Новини
Снимка: ЕПА/БГНЕС





Ако принадлежа към някаква традиция, то това е традицията, при която творбата диктува на изпълнителя как трябва да изглежда, а не изпълнителят да решава как да изсвири дадено произведение или как да учи композитора да пише музика – казва Алфред Брендел, чието място сред най-големите музиканти на 20-то и 21-то столетие е гарантирано. Известен в цял свят с интерпретациите си на творби от Хайдн, Моцарт, Бетовен, Шуберт, Брамс и Лист, днес той е сред безспорните авторитети в музикалния живот и един от малцината изпълнители, чието име само по себе си е достатъчно, за да привлече вниманието на публиката. Роден е в Австрия, понастоящем е британски поданик и макар да е може би единственият от големите пианисти на 20-и век, който не е получил т.нар. „системно музикално образование“, свиренето му е еталон за върхови постижения в клавирното майсторство.

Началото на кариерата му е, меко казано, нетипично в сравнение с останалите музиканти. Той нито е бил дете-чудо, нито родителите му са били музиканти. Не е слушал музика в дома си, нито пък е бил добър на прима виста или надарен с феноменална памет. Потеклото му е смесено – германо-австрийско-италиано-славянско. Роден е в Визенберг, северна Моравия (градът днес е на територията на Чешката република) и детството му преминава в пътуване из Югославия и Австрия, тъй като баща му работи последователно като инжeнер-архитект, бизнесмен и управител на хотел на Адриатическото крайбрежие. Именно тук Алфред за първи път се среща с т.нар. „висока музика“. Имах грамофон и пусках на гостите на хотела плочи със записи на оперетна музика от 1930, изпълнявани от Ян Кипура. И пеех заедно с него, което ми доставяше голямо удоволствие – спомня си музикантът.
Започнал уроци по пиано в Загреб, на 6-годишна възраст, след началото на Втората световна война Алфред Брендел се премества с родителите си близо до Грац и постъпва в местната консерватория, в класа по пиано на Лудовика фон Каан, като същевременно взема и частни уроци по композиция при органиста Артур Михл. За съжаление това трае кратко и много скоро, на 16 годишна възраст, заниманията му с музика приключват. С изключение на няколкото майсторски класове, които е посещавал, Брендел няма повече учители. И до днес той смята, че липсата на традиционно музикално образование за него е по-скоро преимущество. Учителят може да окаже твърде силно влияние – смята той. – Бивайки самоук, аз се научих да бъда подозрителен и недоверчив към всичко, до което не съм достигнал по свой собствен път. Собствените постижения са по-ценни от онова, което можеш да чуеш от други пианисти, диригенти или певци. Слушайки грамофонни плочи на стария си, но все още действащ грамофон REVOX, Брендел научава от записите произведенията, които свири, и изгражда своя собствена интерпретация. Все още си мисля, че и до днес това е един много добър начин за младите хора да научават материала си и на практика обезмисля ролята на учителя, казва той.
Що за човек е този привидно суров и неприветлив интелектуалец-музикант, посветил живота си на крайъгълните камъни в клавирния репертоар? Всестранно развита личност – не само музикант, но и есеист, поет и художник – Брендел е от онези творци на изкуството, които оставят ярка, неизлечима следа в културата на своята епоха. Ето какво споделя диригентът сър Саймън Ратъл: Бях прав, когато в началото на кариерата си избрах да работя с него и впоследствие станахме близки приятели. Спомням си, че на първия ни концерт бях доста притеснен да мисля какво иска от мен и в един момент се почувствах отчаян, че няма да мога да отговоря на изискванията му. Днес онова, което той иска, вече не изглежда невъзможно, а само адски трудно; ние постигнахме толкова много заедно, че мисля, че се разбираме и работим в синхрон.
Необикновено висок за пианист (в миналото е страдал от проблеми с гърба си), с тежки очила с дебели рамки, които са негова „запазена марка“, и непокорна буйна коса, сресана назад, Брендел има едно от най-запомнящите се лица сред музикантите. Прочути са неговите гримаси по време на свирене и често превързани пръсти, но за сметка на това свиренето му е пословично със своите съвършенство, дълбочина, скромност и вярност към оригинала. При него няма нищо показно или случайно. Интерпретациите му пленяват слушателя със своята естественост и изисканост, с предаността към авторския текст и впечатляващата лекота, с която изпълнява дори и най-трудните пасажи. И на почти всяка негова снимка в очите му проблясва мистериозност или лукава присмехулност...
На 5 януари Алфред Брендел навърши 85. Притежаващ огромен репертоар, и до днес той се слави като един от най-добрите изпълнители на творбите на Хайдн, Моцарт, Шуберт, Шуман и Бетовен. Именно с тяхна музика ще го чуем в двата часа на неделната ни вечер. Ще му партнират Оркестърът при Академия „Сейнт Мартин ин дъ фийлдс“, дирижиран от сър Невил Маринър, и Виенската филхармония с диригент сър Саймън Ратъл.

неделя, 10 януари, от 19.30 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

"Милосърдието на Тит", опера сериа в две действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Музика: Волфганг Амадеус Моцарт. Либретото: Катерино Мадзола по Пиетро Метастазио. Премиера: 6 септември 1791 година в Държавния театър в Прага под диригентството на самия Моцарт. Действащи лица: • Тит – тенор • Вителия – сопран • Секст – мецосопран • Аний – мецосопран • Сервилия – сопран • Публий – бас Първо действие В покоите на..

публикувано на 28.03.24 в 10:25