„От смъртта към живота, от земята към небето“

Христос Воскресе! Пасха Господня е!

БНР Новини
Снимка: личен архив

Радостта от Възкресение не бива да остава само в храма. Трябва да се стремим да я запазим и в най-трудните моменти, през целия си живот. И да я предаваме на другите хора, доколкото ни е възможно. Това е смисълът на Възкресението – думи на Никола Антонов, с когото ви срещаме в деня на най-светлия православен празник. Повече от десет години Никола работи в сферата на информационните технологии като IT специалист, но както сам казва, църковната музика е постоянно „исо“ на живота му. Професионалният му път преминава и през БНТ и БНР, където води предавания, посветени на православни теми. Преди това е завършил Духовната семинария в София. Благодарение на певческата си дарба, подкрепян и насочван от преподавателите си, той участва в сериозни църковно-музикални проекти като част от професионални състави. След Семинарията е хорист и клиросен певец в различни столични храмове, паралелно учи класическо пеене при маестро Георги Кузманов. За приятелите на Радио България нашият събеседник подбра възкресни песнопения в изпълнение на основаната от него формация „Трисàгион“. Всички те са във византийски стил.

„Трисагион“
Името на формацията идва от гръцкото название на молитвата Трисвятое Свети Боже, свети крепки, свети безсмъртни, помилуй ни.




„Трисагион“ е солова формация, мисля, че е първата от този вид – разказва Никола. Член съм също на „Свети Йоан Кукузел – Ангелогасният“, където съм и солист. Репертоарът на този камерен хор е разнообразен, включва и многогласни композиции, и монодии. Но форматът, който е популярен в България, поне през последните 50 години, е основно в хоров. В съседна Гърция, например, практиката е да се интерпретира преди всичко солово. Византийската църковна едногласна музика е тръгнала от соловата интерпретация. Водещ е текстът, песнопенията са едногласни и смисълът се предава чрез украшенията и различната посока на движение. Освен това има едно исо, което дава основата на лада, в който се развива мелодията. Създадох „Трисагион“, за да представям тази музика. Това беше смела постъпка от моя страна, подтикната от Светослав Цанков – мой близък приятел, оперен певец и педагог. Съставът е от един солист и няколко исократи – певците, които пеят исото. Аз и Светльо сме константната част.

Никола разказва и за песнопенията, изпълнявани на Възкресение, чиито записи той предостави на Радио България.




В самата вечер на Пасха основен мотив е „Христос Воскресе“, песнопението, представляващо в сбита форма съдържанието на самия празник. То е в основата на целия химнографски цикъл, който върви 40 дни – до Възнесение всеки ден пеем „Христос Воскресе“ под една или друга форма. Това е начин хората да се държат съпричастни и да участват активно в тези евангелски събития.




Сред песнопенията, които подбрах, e „Воскресения день“ на Жеко Павлов – музикоучител от края на 19 век, от Варна. Учил при гръцки майстори, той ни е завещал богато наследство, предаващо стила на Цариградската певческа школа. Когато кажем „византийска музика“ обикновено разбираме нещо гръцко, но Византия е имала много различни влияния. Самите автори на църковната музика са били от различни националности. Езикът е гръцки, но самата култура е конгломерат от влияния, от народи и етноси. Има и български автори, творили по законите и правилата на тази музика столетия след като Византия вече не съществува.




Другото песнопение е „Ангел вопияше“ Еленски напев. През средата на 19. век град Елена е бил културно средище, особено за църковната музика. Певците, които са практикували в региона, били обучавани в стила и традицията на Цариградската певческа школа, пренесли са я на църковно-славянски език, пречупвайки я през нашата душевност.




Независимо от напрегнатото ежедневие на съвременен човек със семейни и професионални отговорности, Никола от години посвещава много време на пеенето. Поддържа професионални връзки с изтъкнати музиколози и майстори на византийската едногласна църковна музика в Гърция и често пътува дотам, за да пее с тях. От края на миналата година е постоянен член на Византийския гръцки хор „Доместики“ – гр. Драма, ръководен от Григорий Папаемануил. Заедно с него наскоро гостува в град Измир, Турция, предстои пътуване до Александрия, Египет. Какво му дава пеенето в храма?

С гръцкия византийски хор „Доместики“ от Драма, ръководен от Григорий Папаемануил, в храма „Св. Вукол“, Измир, Турция. В средата – митрополитът на Смирна Вартоломей.
Не искам отговорът ми да изглежда като форма на проповед или на самоизтъкване, но музиката е моят начин да спася душата си, това е основният мотив да я изпълнявам и разпространявам доколкото мога. Това осмисля живота ми. Ние сме толкова несъвършени и почти нищо не можем да докараме докрай. Какво друго ни остава, освен да разпознаем талантите, които Бог ни е дал и да се опитаме да ги развием. Това е богатство, което не изгнива и молците не могат да го изядат. След този продължителен период на Великия пост и Страстната седмица, през която макар и символично преживяваме целия път и страданията, които Спасителят е приел заради нас, църквата ни дава послание, което не бива да забравяме никога. Съвсем простичко е, съдържа се в първото изречение, с което започва пасхалното богослужение след изпяването на тропара „Христос Воскресе“: „Ден на Възкресение, да се просветим ( т. е. да греем, да светим)…“ Това е Господня пасха (пасха означава преминаване) „от смъртта към живота и от земята към небето“. Ако успеем да съхраним това послание в себе си и никога да не го забравяме, дори в най-трудните моменти то да стои пред нас, това означава, че църквата е изпълнила своята мисия сред хората.

Снимки: личен архив



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петьо Костадинов: „Гайдата е непрекъсващ извор на идеи и на нови музикални открития“

Това също прилагам и в „Булгара“. В тази група се чувствам свободен когато свиря, заедно с колегите там много се забавляваме. Музиката на „Булгара“ е съчетание   на българския фолклор с рок, джаз и други стилове. Свирим предимно по клубове и на фестивали в България и Европа. През 2003-2004 г. имахме удоволствието да свирим заедно в зала..

публикувано на 13.12.18 в 11:36
Стойо Крушкин (вторият от ляво, седнал ) и неговият оркестър. Стилтън, Пенсилвания, САЩ, 1915 г.

Стойо Крушкин и неговият Bulgarian Balkan Band

Стойо Крушкин e сред първите български гвардейски музиканти след Освобождението. Известно е, че през 1878 г., скоро след възстановяването на Българската армия, е взето решение за създаване на военен духов оркестър. Правителството сключва договор с 20-ина чешки музиканти, които поставят началото. Крушкин е роден на 25 декември 1882 г. в село..

публикувано на 11.12.18 в 14:40

Да свириш с цигуларя Петър Делчев – неземно преживяване

Преди половин век българският цигулар Петър Делчев печели за втори път четвърта награда на престижния международен конкурс за цигулари „Николо Паганини“ в Генуа – Италия. Предишното отличие на същия конкурс е само година по-рано, когато Петър е на 17 г. и е необходимо специално разрешение, за да бъде допуснат до състезателните турове. Нека..

публикувано на 07.12.18 в 12:05

Много усмивки и празничен дух

За малките певци от Детски хор „Бодра песен“-Шумен декември е изпълнен със събития. Основан преди 55 години от проф. Венета Вичева, съставът е приел за своя рождена дата 5 декември. Тогава е първата репетиция, на която идват 110 деца. Денят винаги е повод за поклон пред делото на първия диригент, както и за весел детски празник. От 2011 г. на..

публикувано на 06.12.18 в 14:04
Награждаването на Майкъл Бътън, Йоан Димчовски и Самуел Соломон

Пъстра палитра от професионални срещи и конкурсни вълнения

Преди дни в Плевен завърши четвъртото издание на Международния фестивал на китарата. Основател и художествен директор е Николай Михайлов – млад преподавател по класическа китара, изпълнител, автор на филмова музика. Той е главният организатор, заедно със сдружение “Изкуството до мен” и читалище „ЛИК- 1959“. Събитието подкрепят и община Плевен,..

публикувано на 05.12.18 в 14:29

Богата история и многобройни изяви

Тази година женският народен хор „Елица“ отбелязва 30 години от основаването си. В своята богата история съставът е записал многобройни концерти и участия на различни фестивали. Има издадени два компактдиска, в процес на подготовка е следващият албум, който ще бъде записан през 2019 г. От две години диригент на „Елица“ е Димитър Стоянов,..

публикувано на 05.12.18 в 08:10

„Вайшнав Джан То“ обикаля света в почит към Махатма Ганди

Добър човек е този, който чувства болката на другите, помага на живеещите в бедност и не позволява гордостта да завладее съзнанието му… Езикът му никога няма да изрече лъжа… В неговото съзнание съжителстват всички религии… Това е част от българския текст на„Вайшнав Джан То“ – известен химн, написан през XV век от поета Нарсимха Мехта. В случая..

публикувано на 04.12.18 в 13:00