„Исках „да вградя“ Тоска в себе си“ – Александрина Пендачанска след успешната си премиера

БНР Новини
Снимка: личен архив

Не е тайна, че всяко появяване на българска сцена на Александрина Пендачанска се превръща в изключително събитие. Така беше преди пет години, когато отбеляза четвърт век от своя дебют с незабравим концерт в столицата. Така е и след артистичната ѝ премиера в ролята на Тоска от едноименната опера на Пучини. Първите две представления с нейно участие бяха на 8 и 10 декември пред препълнената зала на Софийската опера. Поради големия интерес, преди края на годината предстои още едно – на 20 декември. Диригент на спектакъла е Григор Паликаров, режисьор Пламен Карталов. В ролята на Каварадоси на 8 и 10 декември чухме Камен Чанев, а в последния спектакъл тази роля ще изпълни Мартин Илиев.

Както е известно, Александрина живее в Париж от години. Ангажиментите ѝ в оперните театри по света са толкова много, че трудно намира време за обикновените неща от живота. Джиджи, както я наричат близки и приятели, неведнъж е споделяла, че изключително много държи на семейството си. Доказала е също, че България си остава за нея „у дома“ – място, наситено със спомени, с очарованието на младостта и първите стъпки във всичко. Затова и нейната първа „Тоска“ е на софийска сцена.




Тоска е една от ролите, заради които станах певица – споделя Александрина. – Но не исках да избързвам, трябваше да съм сигурна, че е дошъл моментът, че не рискувам с тази роля. Мисля, че сега беше точното време. Майка ми учеше „Тоска“ когато бях на 13-14 години. Това е втората опера след „Манон Леско“, която предопредели съдбата ми. Толкова много обичам тази музика, толкова много харесвам тези две произведения. До голяма степен наистина „Тоска“ ме накара да осъзная, че за мен няма друг път. Слушайки как майка ми работеше над нея, слушайки записите на творбата, разбрах, че няма друг път за мен. Съвършеното изпълнение на Тоска е това на Мария Калас. Не се е родила певица, която „да я надскочи“. Няма друг модел, ако някой ви каже нещо различно, просто ще излъже. Това е и най-голямата трудност – да пресъздадеш нещо, което хем да не противоречи на този идеал, хем да не бъде имитация. Такъв беше и моят подход. Най-трудната задача беше „да я вградя“ в себе си по такъв начин, че тя да бъде моя. Първоначалната идея за спектакъла дойде от маестро Михаил Ангелов, когото за съжаление загубихме това лято. Разговорът ни с него беше през февруари. Казах му, че имам време през ноември и той предложи да научим „Тоска“, както и да говорим за този спектакъл  с г-н Карталов, директор на Софийската опера. Аз се надявах, исках, мечтаех да науча „Тоска“ с маестро Ангелов. Така, както майка ми подготви същата роля заедно с него преди толкова години. Но когато дойде моментът, него вече го нямаше. Много пъти имах нужда от съвет, от подкрепа и тогава си представях какво би казал той.

Третото представление на „Тоска“ с участието на Александрина Пендачанска съвпада с Игнажден един от най-големите от поредицата традиционни български коледни празници. Според фолклорните представи, този ден до голяма степен определя бъдещата година.

Много е хубаво, че третото представление е на Игнажден. Шегувахме се със съпруга ми, че цяла година ще ми върви да пея „Тоска“. Нали се вярва, че каквото правиш на този ден, ще правиш цялата следваща година. На Игнажден съм на работа, да видим как ще бъде… Мисля, че оттук-нататък тепърва ще пея тази опера. Радвам се, че за Коледа ще бъдем със семейството ми у дома. Нямаме никакви специални ритуали около празниците, единствено се опитваме да бъдем заедно когато и колкото е възможно. Според мен е трудно човек  винаги да остава добър. Много по-лесно е да се „подхлъзне“ и да отиде в мрака. Затова в тези истински светли дни пожелавам на най-близките си, на себе си, а и на всички хора да се заредим с любов и светлина. Да се борим ежедневно и постоянно да пребиваваме в любов и светлина.




Дали игнажденският спектакъл на „Тоска“ ще се окаже някакво предзнаменование за бъдещето, предстои да видим. Но това, което със сигурност е записано в календара на Александрина за следващите месеци са няколко ангажимента. Сред тях е ролята на Сантуца от „Селска чест“ (на Маскани) в Брюксел, концерти-спектакли, посветени на 30-годишнината от началото на кариерата ѝ (започнала на 16-годишна възраст), както и първата ѝ роля на Елизабет в „Дон Карлос“ (от Верди), която също очаква с нетърпение.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петьо Костадинов: „Гайдата е непрекъсващ извор на идеи и на нови музикални открития“

Това също прилагам и в „Булгара“. В тази група се чувствам свободен когато свиря, заедно с колегите там много се забавляваме. Музиката на „Булгара“ е съчетание   на българския фолклор с рок, джаз и други стилове. Свирим предимно по клубове и на фестивали в България и Европа. През 2003-2004 г. имахме удоволствието да свирим заедно в зала..

публикувано на 13.12.18 в 11:36
Стойо Крушкин (вторият от ляво, седнал ) и неговият оркестър. Стилтън, Пенсилвания, САЩ, 1915 г.

Стойо Крушкин и неговият Bulgarian Balkan Band

Стойо Крушкин e сред първите български гвардейски музиканти след Освобождението. Известно е, че през 1878 г., скоро след възстановяването на Българската армия, е взето решение за създаване на военен духов оркестър. Правителството сключва договор с 20-ина чешки музиканти, които поставят началото. Крушкин е роден на 25 декември 1882 г. в село..

публикувано на 11.12.18 в 14:40

Да свириш с цигуларя Петър Делчев – неземно преживяване

Преди половин век българският цигулар Петър Делчев печели за втори път четвърта награда на престижния международен конкурс за цигулари „Николо Паганини“ в Генуа – Италия. Предишното отличие на същия конкурс е само година по-рано, когато Петър е на 17 г. и е необходимо специално разрешение, за да бъде допуснат до състезателните турове. Нека..

публикувано на 07.12.18 в 12:05

Много усмивки и празничен дух

За малките певци от Детски хор „Бодра песен“-Шумен декември е изпълнен със събития. Основан преди 55 години от проф. Венета Вичева, съставът е приел за своя рождена дата 5 декември. Тогава е първата репетиция, на която идват 110 деца. Денят винаги е повод за поклон пред делото на първия диригент, както и за весел детски празник. От 2011 г. на..

публикувано на 06.12.18 в 14:04
Награждаването на Майкъл Бътън, Йоан Димчовски и Самуел Соломон

Пъстра палитра от професионални срещи и конкурсни вълнения

Преди дни в Плевен завърши четвъртото издание на Международния фестивал на китарата. Основател и художествен директор е Николай Михайлов – млад преподавател по класическа китара, изпълнител, автор на филмова музика. Той е главният организатор, заедно със сдружение “Изкуството до мен” и читалище „ЛИК- 1959“. Събитието подкрепят и община Плевен,..

публикувано на 05.12.18 в 14:29

Богата история и многобройни изяви

Тази година женският народен хор „Елица“ отбелязва 30 години от основаването си. В своята богата история съставът е записал многобройни концерти и участия на различни фестивали. Има издадени два компактдиска, в процес на подготовка е следващият албум, който ще бъде записан през 2019 г. От две години диригент на „Елица“ е Димитър Стоянов,..

публикувано на 05.12.18 в 08:10

„Вайшнав Джан То“ обикаля света в почит към Махатма Ганди

Добър човек е този, който чувства болката на другите, помага на живеещите в бедност и не позволява гордостта да завладее съзнанието му… Езикът му никога няма да изрече лъжа… В неговото съзнание съжителстват всички религии… Това е част от българския текст на„Вайшнав Джан То“ – известен химн, написан през XV век от поета Нарсимха Мехта. В случая..

публикувано на 04.12.18 в 13:00