2018 година е юбилейна за Симфоничния оркестър на Унгарското национално радио. Музикантите честват с поредица изяви неговата 75-годишнина, а на тържествения концерт на 8 ноември в зала „Бела Барток“ на Двореца на изкуствата в Будапеща специални гости от чужбина бяха певците от Детския хор на БНР. Те участваха в изпълнението на грандиозния Te Deum, опус 22 от Ектор Берлиоз, заедно с още шест унгарски хора и Симфоничния оркестър на радиото под диригентството на Янош Ковач.
Концертът завърши с бурни аплаузи и предизвика възторжени оценки за огромния изпълнителски колектив с над 400 превъзходни музиканти. Всички дадоха най-доброто от себе си на сцената, която събра и трите състава на Унгарското радио: Смесеният хор с диригент Золтан Под, Детският хор, ръководен от Юдит Волтер, и Симфоничният оркестър с диригент Янош Ковач.
Унгарското национално радио има дългогодишни традиции по отношение на своите музикални състави. Специалният пратеник на БНР в Будапеща за честването на 75-годишнината на Симфоничния оркестър на Унгарското национално радио Мануела Манчева разговаря с Дьорд Игриц, артистичен мениджър на съставите на Унгарското национално радио.
Дьорд Игриц: Името ми е Дьорд Игриц и съм артистичен мениджър на съставите на Унгарското национално радио. По професия съм хоров диригент, но през последните почти 40 години работя като организатор на концерти. В продължение на почти четири десетилетия отговарях за организирането на концертите на Унгарската филхармония, която представлява дружество с нестопанска цел. От една година и половина съм в Радиото и се занимавам с настоящата дейност.
Унгарското национално радио има дългогодишни традиции по отношение на своите музикални състави. Симфоничният оркестър е основан от Ернст Дохнани преди 75 години. Тази година е юбилейна за нас с много изяви. Преди месец се състоя нашият празничен юбилеен концерт с изцяло унгарски репертоар, включващ творби на Дохнани, Кодай, Барток и Лист – великите унгарски композитори, а концертът на 8 ноември представи съвсем различна и специфична програма. Желанието ни беше да покажем уникалните възможности на трите ни състава и да организираме специална програма с две коренно различни творби – два Te Deum-a, създадени от френски композитори, живели в различни епохи. Мисля, че това беше трудна задача и за самите състави и гост изпълнителите, но считам, че е добър повод да покажем високото ниво на съставите на Унгарското радио.
Мануела Манчева: Какво друго планирате до края на този празничен сезон?
Дьорд Игриц: Имаме албуми на оркестъра и планираме няколко големи концерта в Двореца на изкуствата и на други ексклузивни концертни подиуми, като голямата зала на Музикалната академия. Главен ръководител на съставите е Тамаш Вашари, а Янош Ковач е диригент на оркестъра. Записахме специален компакт диск с религиозна музика в църквата „Матиас“, включващ барокови кантати – една много красива програма с участието на оркестъра, смесения и детския хор, която имаше голям успех.
Организираме също така камерни концерти, за да покажем нивото на оркестъра и хора като солисти и камерни музиканти. Това са специално организирани и селектирани програми, като първият концерт ще бъде на 3-ти декември, където ще представим малко познати творби на Игор Стравински.
Смесеният хор на Унгарското радио също има собствен албум, и по мое мнение е един от най-добрите в Европа, така че сме много горди и щастливи, че можем да организираме концерти на много високо ниво в различни църкви и концертни зали. Преди една седмица радиохорът имаше концерт с френски диригент (ръководител на Хора на катедралата „Нотр Дам“ в Париж) и с музика от „Нотр Дам“. Беше много интересно, тъй като творбите включваха два органа, а както в „Нотр Дам дьо Пари“ така и в църквата „Матиас“ имаме два големи органа и се получи фантастичен звук.
Мануела Манчева: Какви са музикалните вкусове на унгарската публика?
Дьорд Игриц: Унгарската публика, както и в други части на Европа, е до известна степен традиционна и застаряваща. Това означава, че сред любимите им композитори са Виенските класици и романтиците, но разбира се ние бихме искали да разширим репертоара от Барок до съвременна музика, като се надявам, че стъпка по стъпка можем да запознаем аудиторията с почти непознати композитори и творби, които са чудесни, но репертоарът е сравнително ограничен в цяла Европа. Това е причината ние да изпълняваме кантати на Телеман, които почти никой друг не изпълнява, а те са много красиви, както и творби на Букстехуде и Шютц, а от другата страна – камерната музика на Стравински или други композитори от XX-ти век и много други уникални творби.
Мануела Манчева: Записната или концертна дейност доминира при Вашите радио състави?
Дьорд Игриц: Редовно правим записи, най-вече на творби на водещи съвременни унгарски композитори, с цел да ги запазим за бъдещите поколения. Това е много важна част от нашата работа, не само за оркестъра, но и за двата хора, които редовно записват. Но разбира се, ние трябва да се покажем и пред публиката, така че мисля, че и трите състава на Унгарското радио са много активни в своя концертен живот в Унгария.
Мануела Манчева: Можете ли накратко да представите диригентите на трите състава на Унгарското национално радио – оркестъра, смесения и детския хор?
Дьорд Игриц: Почетният музикален ръководител на всички състави е Тамаш Вашари – той е известен пианист и диригент, над 80-сет годишен, но е много активен и много, много популярен сред унгарската публика. Дирижира множество концерти всяка година.
Главният диригент на смесения хор е Золтан Под – млад, но много добър професионалист. Той често е канен за гост-диригент в Европа на различни състави, както и за член на жури на различни конкурси. По мое мнение, той има голям принос за поддържане на хора на изключително високо ниво.
Що се отнася до детския хор, това лято ни напусна досегашният главен диригент на състава и сега нeгов заместник е помощник-диригентът Юдит Волтер, но само за кратко, тъй като сме поканили нов главен диригент за детския хор. Така че това ще се случи скоро.
Янош Ковач е фантастичен диригент, с над 40-годишна творческа дейност. Бил е музикален директор на Унгарската опера и сега дирижира често спектакли; има много богат репертоар и е голям любимец на публиката. Смятам, че той играе важна роля в живота на нашите музикални състави.
Бих искал да кажа колко сме горди, че успяхме да поканим този прекрасен състав на Българското национално радио, като за нас беше голямо удоволствие да пеем заедно с българските деца. Считам, че се получи много хубав концерт – и атмосферата, и звученето. Мисля, че беше много хубаво събитие и бих могъл само да ви предложа да го организирате и в България със също толкова великолепен състав, защото това се превръща в празник както за публиката, така и за самите изпълнители.
Мануела Манчева: Подобни мащабни концерти не се организират лесно, а музиката на Берлиоз е толкова въздействаща...
Дьорд Игриц: Ектор Берлиоз има прекрасни творби, не само „Те Деум“, но и неговия Реквием, който е по-грандиозен от „Те Деум“ и е невероятно и великолепно произведение, но мога да спомена също „Проклятието на Фауст“ и „Детството на Хрисос“, които са специални творби, или нещо по-популярно – „Фантастичната симфония”. Всички те са много интересни и красиви произведения и ние сме изключително горди, че Ференц Лист е обичал много Берлиоз и двамата много са си помагали в живота, тъй като Лист ясно е осъзнавал стойността на Берлиоз.
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..
Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..
Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..
Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..