Операта „Дон Паскуале” от Гаетано Доницети (съдържание)

Премиера на „Дон Паскуале“ в Театър Италиен, Франция, 1843 (гравюра)Либрето: Джовани Руфини

Премиера: на 4 януари 1843 г. в парижкия Театър Италиен

В България е поставена за пръв път в Софийската народна опера през 1932 г.

Действащи лица:
Дон Паскуале - бас
Ернесто - тенор
Д-р Малатеста – баритон
Норина - сопрано

Първо действие
Сцена 1: Стаята на дон Паскуале
Дон Паскуале е решил да се ожени. Тази новина не е добра за неговия единствен наследник племенника му Ернесто. Доктор Малатеста пристига. Той е намерил жена за щастливеца Паскуале, която е красива като ангел (Bella siccome un angelo). Това е сестрата на Малатеста. Паскуале е нетърпелив, той нарежда на доктора да доведе сестра си веднага, въпреки че докторът го предупреждава да не бърза. Малатеста си тръгва, оставяйки дон Паскуале да се смее самодоволно, представяйки си, че ще бъде баща на шест деца.
На вратата се появява Ернесто и чичо му бързо го информира, че иска да го ожени за богата жена от римското общество. Ернесто обаче обича Норина, той търпеливо изслушва чичо си и отхвърля офертата му. Дон Паскуале е ядосан и го сплашва да го изключи от завещанието си, като освен това му разкрива плана си да се ожени. Ернесто е нещастен, а дон Паскуале се радва на положението. Племенникът настоява чичо му да говори с доктор Малатеста за всичко това. Дон Паскуале отговаря, че вече е говорил и Малатеста му е предложил ръката на сестра си. По-унил от всякога Ернесто разбира, че единственият му съюзник доктор Малатеста се е обърнал срещу него.

Сцена 2: Стаята на Норина
Красивата Норина пее за любовта и романтиката в новелата, която току-що е прочела (quel guardo, il cavliere).
Пристига писмо от Ернесто. Пристига и доктор Малатеста - тъкмо когато Норина прочита писмото. Докторът

ѝ разкрива плана си да събере младата двойка, но Норина му показва отчаяното съобщение на Ернесто. Младият мъж ще бъде лишен от наследство, което ще отложи техните планове за женитба завинаги. Ернесто дори възнамерява да напусне Европа. Малатеста смята, че това са младежки глупости. Неговият план да събере младите е сигурен успех. Според плана Норина ще бъде представена на дон Паскуале като потенциална съпруга на име Софрония (като истинската Софрония е в манастир). Братовчедът Карлота, нотариус, ще извърши фалшива сватбена церемония и по този начин Норина ще осигури на Паскуале един наистина нещастен брачен живот в резултат на което той ще иска анулиране на брака.


Второ действие
Квартирата на Ернесто
Ернесто се заклева да замине за далечни земи и да изживее живота си в безкрайна тъга и самота (Cerchero Iontana terra). Пристига дон Паскуале, който се възхищава на своята елегантна фигура. Не е зле за седемдесетгодишен - доволен е той. Малатеста довежда своята срамежлива сестра Софрония, допълнително покрита от воал. Докато двамата мъже се възхищават на нейният женствен чар, тя симулира световъртеж и се прави, че ще припадне. Дон Паскуале е впечатлен от нейната прекрасна фигура и се надява, че лицето ѝ ще бъде също толкова красиво като изказва впечатленията си на глас. Когато Норина разкрива лицето си, Паскуале е изключително доволен. Той веднага ѝ прави предложение и иска сватбата да се състои на място. Малатеста услужливо тръгва да търси нотариус и фалшивият брак е набързо сключен. Ернесто е извикан за свидетел. Без да подозира за плана на Малатеста, той е обиден. Затова докторът дръпва младежа встрани и му обяснява каква е ситуацията. Тогава Ернесто се съгласява да участва в този не много убедителен сценарий.
След сватбената церемония настъпва хаос. Стеснителната преди Софрония (Норина) командва Паскуале и се държи като господарка. След това се залавя да харчи, така че да го докара до банкрут. Тя иска нова карета, нови мебели, млади и по-привлекателни слуги. Докато говорят за слугите, тя изисква да им се удвоят заплатите. Тя не може да изхарчи всичките му пари достатъчно бързо, но работи по въпроса. Ернесто и Малатеста са доволни от развитието на нещата, докато дон Паскуале оплаква бъдещето си с новата си съпруга.

Трето действие
Сцена 1
Дон Паскуале се тревожи за своя близък финансов крах заради прииждащите всеки ден доставки от дрехи, накити и мебели. Норина се появява и му заявява, че отива на опера. Паскуале не е поканен под предлог че старите хора трябва да си лягат рано.
Норина уж случайно изтърва бележка на пода, която дон Паскуале прочита след нейното излизане. Бележката съдържа текст, който кани Норина на романтична среща с неназован любовник в градината. Паскуале почти припада от гняв. Слугите вървят насам-натам, правейки се на заети и клюкарстват весело за харченето на пари в семейството. Когато си тръгват, Малатеста и Ернесто идват за да обсъдят срещата на Норина. Те се съгласяват, че щом Паскуале влезе в градината Ернесто трябва да изчезне незабелязан. Паскуале се връща в стаята и показва на Малатеста писмото изпуснато от Норина, обяснявайки му колко много би желал да е оставил Ернесто да се ожени за която си поиска, за да може по този начин да избегне собствения си банкрут.
Малатеста се прави на потресен от обрата на събитията. Той съветва Паскуале да хване невярната си съпруга заедно с любовника й и по този начин да разкрие нейната изневяра. Малатеста предлага да настояват тя да остави този мъж. Паскуале протестира, че това е прекалено малко и прекалено добро отношение към, нея имайки предвид събитията. Малатеста казва, че ще действат съобразно ситуацията.

Сцена 2
Пролетна вечер е в градината. Ернесто пее за любовта си към Норина (Com’ e gentil).
Когато Паскуале и Малатеста се приближават, Ернесто бързо изчезва. Норина се преструва на изплашена да не я хванат с любовника ѝ, но отговаря на Паскуале, че тя е в собствената си градина. Малатеста убеждава поразения Паскуале да го остави той да се справи с жена му. Той я информира, че вдовицата Норина е на път да се омъжи за Ернесто, ако Паскуале одобри -  което той вече е направил. Ернесто чува чудесната новина. Когато Норина протестира срещу появяването на друга жена в дома и Паскуале настоява, дори изисква сватбата да се състои веднага. Той иска да види новата невеста. Тя, разбира се, е вече там, и Малатеста обяснява на Паскуале положението. Обърканият старец осъжда двойката и те падат на колене пред него молейки го да им прости. Най-накрая той им прощава и ги благославя.
Още от категорията
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

"Милосърдието на Тит", опера сериа в две действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Музика: Волфганг Амадеус Моцарт. Либретото: Катерино Мадзола по Пиетро Метастазио. Премиера: 6 септември 1791 година в Държавния театър в Прага под диригентството на самия Моцарт. Действащи лица: • Тит – тенор • Вителия – сопран • Секст – мецосопран • Аний – мецосопран • Сервилия – сопран • Публий – бас Първо действие В покоите на..

публикувано на 28.03.24 в 10:25

"Снежанка", опера в пролог и четири действия от Николай Римски-Корсаков

Либрето: Николай Андреевич Римски-Корсаков, базирано върху едноименната пиеса на Александър Островски. Световна премиера: 29 януари (10 февруари) 1882, Санкт-Петербург, Мариински театър. Действащи лица: В Пролога: • Пролетта-Красавица – мецосопран • Дядо Мраз – бас • Девойка-Снежанка – сопран • Леший (Горски дух) – тенор • Масленица (сламено..

публикувано на 15.03.24 в 09:35

"Дама пика", опера в три действия, седем картини, от Пьотр Илич Чайковски

Музика: Пьотр Илич Чайковски Либрето на Модест Чайковски и с участието на композитора, изградено върху едноименната повест на Пушкин. Първа постановка: Петербург, Мариински театър Премиера: 7 декември 1890 г., диригент – Е. Направник. Действащи лица: • Герман – тенор • граф Томски – баритон • княз Елецки – баритон • Старата Графиня –..

публикувано на 23.02.24 в 14:29

"Кармен" от Жорж Бизе, опера в четири действия

Либрето: Анри Мейяк и Луи Халеви По едноименната новела на Проспер Мериме Световна премиера: 3 март 1875, Париж Българска премиера: 9 март 1912, София. Действащи лица: • Кармен, циганка – мецосопран • Дон Хозе, сержант – тенор • Ескамилио, тореадор – баритон • Данкайро, контрабандист – баритон • Ремендадо, контрабандист – тенор •..

публикувано на 26.01.24 в 09:10

"Пелеас и Мелизанда", опера от Клод Дебюси

Либрето: Морис Метерлинк Първо представление: 30 април 1902 година в Париж. Действащи лица: • Аркел, крал на Алемонда – бас • Женевиева, майка на Голо и Пелеас – алт • Голо, внук на Аркел – баритон или бас-баритон • Пелеас, по-малък внук на Аркел – тенор • Мелизанда, жена на Голо – сопран • Малкият Иньолд, син на Голо от първия брак –..

публикувано на 15.12.23 в 13:18

"Капулети и Монтеки" на Белини, опера в две действия, шест картини

Музика: Винченцо Белини Либрето: Феличе Романи Представена за първи път: 11 март 1830 година в Милано. Действащи лица: • Тебалдо – годеник на Жулиета (тенор) • Капелио – предводител на Капулети и баща на Жулиета (бас) • Лоренцо – лекар и васал на Капулети (тенор) • Ромео – предводител на Монтеки (мецосопран) • Жулиета – дъщеря на Капелио..

публикувано на 29.09.23 в 13:02