„Севилският бръснар”, опера в три действия от Джоакино Росини (съдържание)

Либрето: Чезаре Стербини – по едноименната комедия на Бомарше
Премиера: 20 февруари 1816 г. в театър „Арджентина”, Рим

Действащи лица:
• Розина, подопечна на доктор Бартоло – сопран
Доктор Бартоло – бас
Граф Алмавива, местен благородник, използва псевдонима Линдоро – тенор
Фигаро, Севилски бръснар – баритон
Фиорелло, слуга на графа – бас
Базилио, съучастник на Бартоло, музикален учител – бас
Берта, прислужница на доктор Бартоло – сопран
Амброжио, слуга на Бартоло
Нотариус

Първо действие
Пред дома на д-р Бартоло, настойник на Розина, се събират музиканти –влюбеният в Розина граф Алмавива се кани да прави серенада. Но тя остава нечута. Появява се ловкият и изобретателен бръснар Фигаро. Графът му разкрива защо е в Севиля и моли бръснаря да му помогне да влезе във връзка с хубавицата.
На балкона се появява самата тя, зад гърба й е Бартоло, който неотклонно я следва. Но девойката все пак успява тайно да пусне отгоре писъмце за ухажора си, като го моли да разкрие кой е, а той й се представя с измисленото име Линдор. След като Розина бива принудена до се прибере вътре, Алмавива се обръща към Фигаро и му обещава щедро възнаграждение, ако му съдейства да види отново възлюбената си. Фигаро веднага скроява план: графът да се преоблече като войник и да влезе в дома на Бартоло под претекст, че търси квартира.

Второ действие
В дома на Бартоло. Розина пише писмо на своя Линдор, а недоверчивият Бартоло разпитва слугите дали Фигаро не се е появявал. Но не успява да се добере до нищо – Фигаро е дал на слугата приспивателно, а на икономката – енфие.
Пристига учителят по музика на Розина – продажния и коварен Дон Базилио. Бартоло споделя с него намерението си още на следващия ден да се ожени за Розина. А Базилио му съобщава, че в Севиля се намира граф Алмавива и предлага на доктора да пуснат някоя клевета, за да се отърват от него.
Фигаро обаче е подслушал всичко и предупреждава Розина. Тя пък му връчва писмо за Линдор.
В къщата нахлува Алмавива, дегизиран като кавалерист: търси квартира. Не обръща никакво внимание на обясненията на Бартоло, че никой няма право да бъде настаняван в къщата му. И въпреки, че се прави на пиян и че предизвиква смут, графът все пак успява да връчи тайно писъмце на Розина. Междувременно се е вдигнал голям шум, идва градският караул, искат да арестуват пияния, но той показва някакъв документ и за всеобщо изумление офицерът почтително козирува и отстъпва.

Трето действие
Никакво спокойствие за д-р Бартоло. Граф Алмавива е отново в дома му – този път се представя като ученик на Дон Базилио, който е болен и затова е изпратил ученика си да даде урок по пеене на Розина. Която, разбира се, е възхитена от учителя си. Междувременно пристига Фигаро – за да даде възможност на графа и Розина да си поприказват на спокойствие, той предлага любезно на Бартоло да го обръсне. Най-неочаквано се появява Дон Базилио, който съвсем не е болен. Розина, Фигаро и Алмавива успяват да склонят старият интригант да се оттегли (с цената на кесия, разбира се!)
Бартоло сяда да го бръснат, но въпреки цялото старание на Фигаро да отклони вниманието му от урока по музика на Розина, усилията му остават напразни – Бартоло разбира измамата и разярен изгонва бръснаря и лъжливия учител.
Малка интермедия – песента на икономката Берта, влюбена е в господаря си и се утешава, с чаша вино в ръка.
Отново се появява Дон Базилио. Бартоло е решил повече да не се бави и още същата нощ да сключи брак с Розина, затова и изпраща Базилио да доведе нотариус. На самата Розина разказва, че нейния Линдоро въобще не я обича и че е таен агент на граф Алмавива. Розина е възмутена и разкрива плана, който са стъкмили, за да я отвлекат в полунощ. Уплашен, Бартоло се завтича да вика стражата.
Разразява се силна буря. Графът и Фигаро влизат в дома на Бартоло, но Розина неочаквано отказва да избяга с тях, като упреква „измамника” Линдор в невярност. Тогава Алмавива й разкрива името си, сдобряват се, тръгват да бягат, но на вратата се сблъскват с Дон Базилио, който води нотариус. Фигаро е бърз и съобразителен и брачният договор бива подписан веднага. И когато Бартоло се завръща със стражите, не му остава нищо друго, освен да се утеши със зестрата на Розина, която богатият Алмавива великодушно му оставя.
Още от категорията

"Милосърдието на Тит", опера сериа в две действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Музика: Волфганг Амадеус Моцарт. Либретото: Катерино Мадзола по Пиетро Метастазио. Премиера: 6 септември 1791 година в Държавния театър в Прага под диригентството на самия Моцарт. Действащи лица: • Тит – тенор • Вителия – сопран • Секст – мецосопран • Аний – мецосопран • Сервилия – сопран • Публий – бас Първо действие В покоите на..

публикувано на 28.03.24 в 10:25

"Снежанка", опера в пролог и четири действия от Николай Римски-Корсаков

Либрето: Николай Андреевич Римски-Корсаков, базирано върху едноименната пиеса на Александър Островски. Световна премиера: 29 януари (10 февруари) 1882, Санкт-Петербург, Мариински театър. Действащи лица: В Пролога: • Пролетта-Красавица – мецосопран • Дядо Мраз – бас • Девойка-Снежанка – сопран • Леший (Горски дух) – тенор • Масленица (сламено..

публикувано на 15.03.24 в 09:35

"Дама пика", опера в три действия, седем картини, от Пьотр Илич Чайковски

Музика: Пьотр Илич Чайковски Либрето на Модест Чайковски и с участието на композитора, изградено върху едноименната повест на Пушкин. Първа постановка: Петербург, Мариински театър Премиера: 7 декември 1890 г., диригент – Е. Направник. Действащи лица: • Герман – тенор • граф Томски – баритон • княз Елецки – баритон • Старата Графиня –..

публикувано на 23.02.24 в 14:29

"Кармен" от Жорж Бизе, опера в четири действия

Либрето: Анри Мейяк и Луи Халеви По едноименната новела на Проспер Мериме Световна премиера: 3 март 1875, Париж Българска премиера: 9 март 1912, София. Действащи лица: • Кармен, циганка – мецосопран • Дон Хозе, сержант – тенор • Ескамилио, тореадор – баритон • Данкайро, контрабандист – баритон • Ремендадо, контрабандист – тенор •..

публикувано на 26.01.24 в 09:10

"Пелеас и Мелизанда", опера от Клод Дебюси

Либрето: Морис Метерлинк Първо представление: 30 април 1902 година в Париж. Действащи лица: • Аркел, крал на Алемонда – бас • Женевиева, майка на Голо и Пелеас – алт • Голо, внук на Аркел – баритон или бас-баритон • Пелеас, по-малък внук на Аркел – тенор • Мелизанда, жена на Голо – сопран • Малкият Иньолд, син на Голо от първия брак –..

публикувано на 15.12.23 в 13:18

"Капулети и Монтеки" на Белини, опера в две действия, шест картини

Музика: Винченцо Белини Либрето: Феличе Романи Представена за първи път: 11 март 1830 година в Милано. Действащи лица: • Тебалдо – годеник на Жулиета (тенор) • Капелио – предводител на Капулети и баща на Жулиета (бас) • Лоренцо – лекар и васал на Капулети (тенор) • Ромео – предводител на Монтеки (мецосопран) • Жулиета – дъщеря на Капелио..

публикувано на 29.09.23 в 13:02
Корица на първата партитура за пиано/вокал, публикувана през 1892 г.

"Палячи" от Руджеро Леонкавало, музикална драма в две действия и пролог

Музика и либрето: Руджеро Леонкавало Световна премиера: 21 май 1892 г., Милано Действащи лица: • Канио, собственик на трупа пътуващи артисти (Палячо) – тенор • Неда, негова жена (Коломбина) – сопран • Тонио, артист от трупата (Тадео) – баритон • Бепо, артист от трупата (Арлекин) – тенор • Силвио, млад селянин – баритон • Селянин – бас..

публикувано на 26.08.23 в 07:50