Фирмата, която разработва сателитно приложение за мобилните телефони, беше глобена с общо 100 хиляди лева за нелоялна конкуренция на редовните таксиметрови превозвачи в София. Жалбата срещу американците дойде от една от най-големите таксиметрови фирми в столицата и сигнал от Общината. "Юбер" твърди, че не е таксиметрова фирма, няма наети шофьори, а е само посредник чрез онлайн приложение между пътниците и водачите на автомобили:
Решението на КЗК е изключително странно. Те реално ни обявиха за таксиметров превозвач, който ние не сме. Това е решение на първа инстанция, което ние обжалваме, релевантната инстанция, пред която се обжалва, е Върховният административен съд, и ние вярваме в безпристрастността на българския съд и че това решение на КЗК ще бъде отменено.
80 процента от платеното за превоза остава за шофьора, а останалото прибира фирмата – като цената на километър е доста по-ниска от редовните таксита. Ръководството на компанията крие колко коли работят за нея на територията на София с мотива, че това е търговска тайна и предстои продажба на акции на компанията в Ню Йорк.
Ще остане ли да развива бизнеса си в България след наложената глоба и дали услугата превоз чрез поръчка по мобилно приложение е безопасна за клиентите – на тези въпроси отговори генералният мениджър на "Юбер" за България Димитър Радуков в разговор с Никола Миладинов.
Всеки има право да обжалва нашите решения пред съда. Основния спор е дали това е таксиметрова услуга за споделено пътуване, като категоричното становище на КЗК, подкрепено, след много задълбочен и обстоен анализ, че това е пар екселанс таксиметрова услуга. Има на българския пазар редица сайтове за споделено пътуване, които категорично се различават като търговска практика от "Юбер" – уговорките стават между шофьор и пътник. Докато тук имаме една таксиметрова услуга – маршрутът се задава от пътника, онлайн платформата определя цена ("Юбер") и съответният шофьор изпълнява поръчката на пътника. Има и други онлайн платформи, които са технологично по същия начин като "Юбер", но с една съществена разлика – те наемат за шофьори единствено и само лицензирани таксиметрови водачи и там се прилагат тарифите на съответната компания, коментира в интервю за "Преди всички" Марио Гаврилов – говорител на КЗК.
Осъществяването на услугата на "Юбер" на българска територия не отговаря на нормативните изисквания за българския пазар. Това им дава необосновано конкурентно предимство пред останалите, които изпълняват изискванията и правят разходи, за да изпълнят тези изисквания, уточни той.
Фирмата ще продължава да работи, докато няма окончателно произнасяне първо на Тричленка на ВАС, след това, почти сигурно е, на 5-членен съдебен състав, решението на КЗК не е в сила.
Интервютата на Никола Миладинов с Димитър Радуков и на Силвия Великова с Марио Гаврилов можете да чуете в звуковите файлове.