В ситуацията въпросът за българските задължения се свежда до това не дали ще има съвестни полети, а дали страната ни изобщо ще има изтребители, с които да ги изпълнява. България няма пари за нови западни самолети. Няма и договор за ремонт на руските с Полша. Съдбата на подписания меморандум за ремонт не е ясна, след заплахата на руската фирма-производител, че поляците ще бъдат санкционирани, ако подпишат с България. Според депутата на ГЕРБ от отбранителната комисия Валентин Радев:
Бави се. Прави се възможност, това е договор между правителства и трябва да се уточнят подробностите. И в момента имаме самолети, битката е на всички и продължава. Ние можем да възстановим летателната годност и на останалите самолети с договор с Полша. Другата опция е, започваме да мислим да купим ескадрила, осем или десет самолета, които да са съвместими с нашите съюзници, а да не са МИГ-29.
Според депутата на ДПС Янко Янков България трябва да гарантира суверенитета на българското въздушно пространство:
Ако ние не можем сами да си го охраняваме, трябва наши партньори да го охраняват, защото това е част от Натовското въздушно пространство, освен това е гранично. Така, както в момента я караме, няма да има какво да се вдига по тревога, защото на нашите изтребители ще им изтече летателният ресурс и ако не се ремонтират своевременно, трябва да намерим начин да го преодолеем, защото става въпрос за националната сигурност на българските граждани.
Красимир Янков от БСП настоя на заседание на КСНС при президента въпросът за чуждите изтребители да бъде обсъден:
Информацията, която получаваме, включително и за невъзможността за ремонт на нашите самолети от полската страна е изключително притеснително. Абсурдно е да сме в ситуация, в която ние да не можем да охраняваме въздушното си пространство. Днес предложението е за въздушното пространство, утре може да е за охрана на сухопътната ни граница. Ние граничим и със страни-членки на НАТО.