Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Масово производителите на стъклопакети не декларират качеството на продуктите

Снимка: БГНЕС

В края на миналата седмица Държавната агенция за метрологичен и технически надзор започна проверка на строителни продукти, стъклопакети и дограми. Само през първия ден на проверката от проверени 284 броя от 24 вида стъклопакети при 9 производители в страната, при нито един продукт не е открита задължителната маркировка, че продуктът съответства на изискванията.

Директивите от нов подход изискват самият производител да поеме отговорността за декларирането на качеството на продукта, който пуска на пазара, и да го упомене в съответната декларация. За съжаление в България тези декларации не се разбират от повечето производители. Приемат се за един формален документ. Издават се такива декларации, които нямат никаква връзка със съответния продукт, като изцяло нарушават регламента. Това каза в предаването "Преди всички“ по "Хоризонт“ Стефан Цанков - председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

За да бъде пуснат на пазара един стъклопакет, той трябва да бъде изпитан в акредитирана лаборатория, която да удостовери колко е например коефициентът на проводимост или колко топлина минава през него. Съответно потребителят да знае. В момента издадените документи в никакъв случай не кореспондират с реалните технически параметри.

Държавната агенция няма да прави изпитвания вместо производителите, тъй като това е техен ангажимент, подчерта Стефан Цанков:

Санкциите за производителите са от 5000 до 15 000 лева. Всички производители, които сме установили, че не изпълняват изискванията, ще бъдат глобени. Най-важното е да разберат, че декларациите не са формални документи, а документ, който защитава потребителя.

По данни на Сдружение "Български врати, прозорци и фасади" България има около 120 производители на стъклопакети и не повече от 20 от тях са преминали изпитания на първоначалните образци, заяви председателят на Управителния съвет на Сдружението Христо Щерев:

Според мен има два вида производители – едните, които не знаят какво трябва да направят, и другите, които злонамерено не ги изпълняват и са в позиция, която конкурират неправомерно тези, които са минали през тези изпитания. Предполагам, че някои го правят, за да спестят средства.

Интервютата чуйте от звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна