В това решение на КЗК имаме само наблюдение върху пазара на дребно, а нещата започват с отсъствието на държавен контрол и намеса във всички елементи по веригата на стойността – от вноса на суров петрол, през рафинерията, през цените на едро, акцизните складове, изобщо целият този механизъм.
Хората от КЗК винаги могат да кажат, че законодателството не им е достатъчно, за да могат да решат проблема, но дори и в рамките на това, което законодателството може да реши, не направиха нищо за тези години.
Проблемът за горивата е много отвъд онова, което КЗК има по правно-приложно поле за наблюдения. Тук влизаме в полето на несвършенакта работа на НАП от гледна точка на влизането на структурата на разходите и анализа на финансовите резултати на рафинерията, начинът, по който се заприходява суровият петрол, начинът, по който се отчитат инвестиционните и капиталови разходи. Изобщо това е една огромна територия, при която, ако сегашното правителство беше недоволно от предишния шеф на КЗК, то нямаше да го назначи на нова висша длъжност.
Василев, който е част от Инициативен комитет "Справедливи цени на горивата", заяви, че от комитета са подготвили жалба до ЕК с молба Комисията да разгледа проблема с доминантното положение на "притежателите на единствената българска рафинерия". Натискът е наложителен, тъй като пазарите в региона са взаимносвързани и "несправянето" на КЗК у нас се отразява върху пазарите в съседните ни страни. Експертен анализ е отбелязал, че трябва да се обърне особено внимание на акцизните складове.
Интервюто на Снежана Иванова с Илиян Василев можете са чуете от звуковия файл.