Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
През 1550 г. италианският художник и биограф Джорджо Вазари написва в една от книгите си, че художникът Рафаело е започнал работа по две фигури във Ватикана, експериментирайки с маслени бои. Рафаело работи по украсата на личните покои на папа Юлий II и днес тези помещения са известни като Стаите на Рафаело. Знае се, че е обмислял да украси и четвъртата, най-голямата, стая в апартамента, известна като Залата на Константин, но доскоро не е имало никакви доказателства за това и се е смятало, че там са работили неговите ученици. Когато в края на 2017 г. започва почистване на стенописите в тази зала, реставраторите си изумление откриват творба, която е рисувана именно с маслени бои и отговаря на всички характеристики на стила на Рафаело. По-късно инфрачервените и ултравиолетови снимки, направени от изследователите доказва това предположение. Така са открити, може би, последните картини, нарисувани от Рафаело, малко преди ранната му смърт. Стените в Стаите на Рафаело Санцио са изрисувани от горе до долу със стенописи. В Залата на подписването, която служи за работен кабинет и лична библиотека на папата, Рафаело рисува едни от най-добрите си фрески. За основна тема художникът избира четирите основни направления на духовната дейност: философия, богословие, поезия и музика и правосъдие. Тук са творбите му „Диспут“, „Атинската школа“ „Парнас“ и „Добродетели“ – изобразени са благоразумието, умереността, мъжествеността. Наред с божествените фигури, откриваме и портрети на папи и съвременници на Рафаело – поети, художници, архитекти, обществени деятели, както и изображения на антични философи и творци. На тавана на тази зала е гербът на папа Юлий II, поддържан от множество ангелчета. Още за прочутите Стаи на Рафаело можете да научите от поредния епизод на „История на изкуството за деца“.