Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Протестите срещу затварянето на „Илинден-Ексохи“ вървят към своята кулминация

Снимка: Радио Благоевград

Протестите на българския бизнес срещу затварянето на пункта „Илинден-Ексохи“ за товарни превози неотменимо вървят към своята кулминация - на 2 септември, сряда, десетчасова блокада на най-натоварената гранична връзка с южната ни съседка -„Кулата-Промахон“. 

Въпреки уверенията, че гръцките власти ще вдигнат забраната на 7 септември, фирмите, които понесоха тежки удари през последните два месеца, не вярват на това. Нещо повече – макар и неофициална, информацията от техните партньори в Гърция е, че ГКПП „Илинден-Ексохи“ ще остане затворен до 15 септември. Как се стигна до тук?

На 13  юли Гърция въведе първите по-сериозни ограничения и забрани по границата си с България като спря потока от туристи през "Илинден-Ексохи". Продължи с противоречива информация за сезонните работници и тежкотоварния трафик.

На 22 юли пунктът „Илинден-Ексохи“бе напълно затворен. Икономиката спря. Бизнес контактите, камионите и услугите от двата гранични района принудително се пренасочиха през "Кулата-Промахон", което удължи пътя с 300 километра, оскъпи доставките и принуди хората да чакат повече от половин ден по опашки.  

Бизнесът стисна зъби, защото забраната беше до 3 август. Последваха второ и трето удължаване на срока на ограничението. И тъй като българската държава остана сляпа за проблема, фирмите скочиха. Първият протест на 20 август беше мирен, пред бариерите на затворения пункт. С предупреждение, че ще последват ефективни блокади:

"Едно пътуване се оскъпява с около 200 евро за всеки камион".

"Тези неща, с които търгувам, са свързани с Гърция. В момента от 3 месеца е блокирано всичко, за всяка една сфера - транспорт, и промишленост, и земеделие. Мен най-много ме удари в това, че частите, които пазарувам, са изцяло в Гърция. Защото базата на Източна Европа за земеделската техника е в Гърция. През "Промахон" 5-6 часа няма как да се чака в това земеделско време".

"Нашите власти и гръцките власти са виновни. Пътувам навсякъде, никъде го няма това нещо, в най-големите пандемии, когато затваряха навсякъде".

"Нашата външна дипломация къде се намира, защо трябва ние да излизаме да решаваме въпросите на външната политика на тази държава? Ние се чувстваме като прокажени. В момента има една дискриминация, която няма аналог. Тази дискриминация трябва веднъж за винаги да спре. Ние не сме второ качество европейци".

Само след няколко часа външното ни министерство се задейства и поиска от Гърция да спазва решението на ЕС за осигуряване на "зелени коридори" за икономиката. Премиерът Борисов също подсети гръцкия си колега Мицотакис за това.   

Загубите за българската икономика продължиха да се трупат. Вторият протест блокира пътя за Гоце Делчев за около половин час. Въпреки опитите на депутати и евродепутати да разубедят хората от намеренията им. Там бизнесът чу първите реални обещания за реакция на европейско ниво - от евродепутата Андрей Новаков:

"Чужда държава, съседна на нас, си е затворила границите. В случая обаче в разрез с европейските правила. Въпросът беше поставен няколко пъти. Всичко, което българската държава може да направи, е направено. Това, което ще направя аз като член на комисията по транспорта в ЕП, е да повдигнем въпроса  пред комисаря по транспорта, защото това е рецидив, това се случва за пореден път да се затваря гръцката граница и вие търпите загуби. Ще пишем до европейския омбудсман. Още следващата седмица ЕК и ЕП ще се занимаят с вашия въпрос. Аз очаквам до края на месеца гръцката държава да си преразгледа позицията".

Бизнесът реагира на обещанията така:

"Защо нещата стават на 35-ия ден, а не на втория? Защото най-логично реакция трябваше да има на втория".

Новината, че гръцкото правителство е взело политическо решение да отвори за товарните превози ГКПП „Илинден-Ексохи“, не се прие като истина от бизнеса. Според тяхното проучване, макар и неофициално, това ще се случи най-рано на 16 септември.  Заради всичко, изтърпяно през годините по границите с Гърция, които са вътрешни за Европа, но само на книга, недоволните се готвят за блокада на граничния пункт „Кулата“ и вече имат официална подкрепа от Съюза за международни превози и Съюза на българските транспортни работници, потвърди един от организаторите на протеста Кръстю Веселинков, като уточни, че няма да допуснат политически манипулации, защото мотивите им са само икономически и социални:

"Да, разбира се, потвърждавам, ние сме уведомили Община Петрич за нашите намерения, протестът е обявен за 2 септември. Ние сме много, целият регион тук е засегнат от затварянето на този граничен пункт. Ние не намираме никаква истина в оправданието, че граничният пункт е затворен заради Covid пандемията. Няма как въпросните товарни автомобили, които са тръгнали от точка А, точка В от Гърция, те пристигат от Гърция, само че през КПП "Кулата-Промахон" на съвсем различна цена. За нас това товарене на "Илинден" е чисто икономически. Нас не ни грее това, че Гърция нарушава приетото решение от ЕС за осигуряване на "зелени коридори". Като са констатирали, да решат проблема. Ще санкционират ли Гърция, нас това не ни интересува. Ние искаме КПП "Илинден-Ексохи" да бъде отворено незабавно. Информацията, която се тиражира по медиите и оттук-оттам се прокарва 7-и, 10-и септември, че пунктът ще бъде отворен, е невярна. Слушали сме го и друг път това. Ние точно затова искаме и настояваме за незабавно отваряне на пункта "Илинден-Ексохи". По мои канали, по които съм проверил, официалната информация, която съществува в граничните пунктове, е отварянето на 16 септември, включително до 15 септември пунктът да бъде затворен. По този начин те няколко пъти търсят отлагане, а нас това ни убива. След всичките тези лъжи ние сме категорични - ще блокираме".

Целия репортаж на Кети Тренчева можете да чуете в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени