Често говорим за будителството в приповдигнат тон, предполагайки, че будителите биват посрещани с разтворени обятия. Всъщност, за да научиш някого на нещо, той трябва да ти повярва, изисква се огромна работа, защото преди да просвещаваш, трябва да събудиш доверието на общността, а това става с много упорство и постоянство.
С това се занимава Магдалина Ръжева от Детска архитектурна работилница и двигател на проект "Мобилно училище Столипиново" на Детска архитектурна работилница в партньорство със сдружение "Открити пространства".
Ръжева и екипът ѝ отиват на място и започват занимания на открито с децата, преодолявайки недоверието и съпротивата и у тях, и у родителите им и постепенно с изграждането на доверие убеждават семействата, че образованието е важно и трябва да водят децата си на училище.
"След като семействата се притесняват да пуснат децата на училище, по най-различни причини, защо да не отиде училището при тях? Родителите много се притесняват за децата си, винаги гледат да са около къщите, не смеят да ги пускат по-надалече. Когато ние отидем при тях, те имат възможност да се включат, да видят какво представлява и че не е нещо страшно, разказва Ръжева.
Целта на заниманията е да дадат на децата опит и способности за общуване извън непосредствената им общност, увереност в себе си и културен и социален капитал, които да им помогнат в бъдеще да преодолеят бариерите на изключване. Отвореният формат на неформално образование директно в общностите, където децата живеят, ангажирането на родителите и други заинтересовани членове на местната общност, както и училища от квартала, гарантират постигане на целите ни.
Проектът разполата с мобилна работилница, артбус и постоянната работа на теренен екип антрополози. Това позволява достигане и поддържане на контакт с деца и родители, които имат най-голяма нужда.
Роси Златева, учител по математика в ОУ „Пенчо Славейков“ в "Столипиново", вижда ползата от мобилното училище и възможността чрез занимания на място да се достигне до онези, които имат най-голяма нужда от образование и най-малка възможност да се включат.
Чуйте повече за този интересен проект, който възниква в рамките на "Пловдив – Европейска столица на културата 2019", но продължава и след края на проекта, въпреки трудностите и големите предизвикателства, които дистанционното обучение поставя.