Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Пиратът“ от програмата на OperaVision

Операта на Белини не е поставяна досега на наша сцена

Снимка: OperaVision

Това предложение на европейската интернет платформа OperaVision, в която безплатно имаме възможност да гледаме избрани спектакли на 29 оперни театри и фестивали, е особено интересно, защото операта „Пиратът“ на Винченцо Белини никога не е поставяна на българска сцена. Всъщност тази творба рядко се играе по света. Причината е, че трудно се намират сопран и тенор с възможности, които отговарят на изискванията на композитора.

„Пиратът“ на Белини е също така много рядко записвана опера. Регистрациите  са само 6. Първата е от 1959 – с легендарната Мария Калас, има две с Монсерат Кабайе, по една с Лучия Алберти и с Рене Флеминг, а последната е от 2012 г. с испански певци. Не трябва да забравяме и българския  принос в интерпретацията на тази толкова трудна опера -участието на блестящата Соня Йончева в постановката на Миланската Скала преди две години. Все пак, трудността на партиите на главните герои може да бъде обяснена съвсем точно - за премиерата на операта в Миланската Скала са ангажирани най-големите певци от първата половина на 19 век. Това са Джовани Рубини, наричан “кралят на тенорите“, французойката Хенриет Мерик Лаланд и най-прочутия баритон от това време Антонио Тамбурини. Самият Белини е работил с певците на репетициите и е настоявал особено за изразителността на пеенето им и за актьорската игра. Премиерата на „Пиратът“ на 27 октомври 1827 г.  има грандиозен успех, а Рубини  покорява публиката не само с гласа си и виртуозната си техника, но и с проникновената си игра. Това е преломен момент в неговата кариера.

Записът, който се предлага в OperaVision, е концертно изпълнение на творбата от 23 януари тази година на сцената на Московския Нов оперен театър, който носи името на своя създател Евгений Колобов. Независимо, че това е най-младият оперен театър в Русия, създаден през 1991 г., той се ползва с много висока репутация - и заради певците си, много от които известни имена в руското изкуство, и заради богатия си репертоар, прекрасни хор и оркестър. Изкуството на театъра е вече оценено по достойнство от турнетата му в много страни по света.

Включването на операта на Белини  „Пиратът“ в репертоара на театъра е много престижна задача, с която трупата се справя достойно. Заради пандемията изпълнението е концертно - хорът е нареден в дъното на сцената, отпред са солистите, трите страни на сцената са екрани, на които се прожектират подходящи пейзажи за протичащото действие. Под диригентството на Андрей Лебедев спектакълът е строен, издържан във всяко отношение, оркестърът - прецизен. Впечатление прави хорът, който има доста голямо участие в действието - звучен, спят, точен. Амбицията на неговата ръководителка Юлия Сенюкова е да стане един от най-големите оперни хорове и е на път да го постигне. Внимание заслужават солистите,  включени в изпълнителския състав .Най-известната фигура сред тях е  тенорът Дмитрий Корчак в трудната роля на Гуалтиеро. Много красив лиричен глас, осанка, добра вокална техника - с тези си качества той е известен и по света. Гостува в най-големите оперни театри. Тази роля  за първи път пее в Театро Реал Мадрид. Интересна е историята на този певец - музикалното си образование получава в Московското  хорово училище, след това в Академията за хорово изкуство, където 5 години учи вокално изкуство и хорово дирижиране. През 2000 г. е включен в майсторските класове  в Москва, водени от видни вокална педагози от Метрополитън, Хюстънската опера  и Миланската Скала. Това му дава възможност да бъде забелязан и  да гостува в редица оперни театри в Европа и в САЩ. В същото време защитава аспирантура в Академията за хорово изкуство и е солист на Московския  нов оперен театър. Носител е на редица награди от международни вокални конкурси като „Глинка“, „Виняс“, “Опералия“. В последния получава награда и като най-добър изпълнител на сарсуели. Репертоарът му е голям. В него са включени много росиниеви роли, както и Хофман, Вертер, Ленски. В последните години живее във Виена и все повече се насочва към диригентската дейност. В момента е главен гост диригент на операта в Новосибирск.

Много ме впечатли изпълнителката на ролята на Имоджене - Ирина Костина. Тази трудна роля тя изпълни с лекота и точност, много музикално, с перфектна дикция, нюансиране, чистота на интонацията, точност. Родена е в Молдова, завършва Руския университет за театрално изкуство, факултет Музикален театър. Носителка е на много награди от местни конкурси, някои от които за естраден изпълнител. От 2011 г. е солистка на Московския Нов оперен театър, а от 2015 пее редовно и в Болшой театър. В репертоара й са роли като Виолета, Офелия, Людмила, Джилда, Лучия, Адина, Сузана. Канят я и в изпълнението на кантатно-ораториални творби – „Месия“ от Хендел, „Реквием“ от Моцарт. В последните години вече е гостувала в Япония, на фестивала „Пучини“ в Торе дел Лаго. Вярвам, че ще  направи значителна международна кариера.

И в останалите роли се представиха много добри певци. Баритонът Павел Янковски като Ернесто има красив глас с метален отблясък, малко суров като звук, но нали изпълнява партията на злодея! Великолепни гласово са и Виктория Шевцова като Аделе, и Витали Ефанов като Гофредо.

Записът на концертното изпълнение на операта "Пиратът" на Белини ще бъде наличен в платформата OperaVision до 23 юли тук. Препоръчвам това изпълнение -два часа и половина много красива музика в много добро изпълнение!


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени