"Според нашето изследване, като отбелязвам, че аз съм работил в частта лекарства, те формират едни от немалките разходи на лечебните заведения.
Лекарства, особено тези за злокачествени заболявания, са основен фокус на тези злоупотреби. Но злоупотреби не като медикаменти с по-лошо качество, а преференциално третиране на едни или друг производител с цел финансова злоупотреба.
Другото, което трябва да отличим, е как се проследяват общинските и държавни лечебни заведения. Проблемът на всяка една проверка е, че част от тях се извършват едва подаден сигнал, дали през медиите, или от другаде, тогава се търси анализ за преодоляване на дадени злоупотреби.
По-доброто управление на сектора сега е, например чрез електронния търг на лекарства, което осигурява публичност и прозрачност и този търг трябва да се разшири", каза още Шарков.
По думите му тези нарушения при обществените поръчки създават проблем по отношение на парите, които изразходва това лечебно заведение и след това по отношение на дълговете на тези болници, защото това са пари или от общинските бюджети или от централния бюджет.
"Във всяка болница с публична собственост може да бъде направена злоупотреба с обществена поръчка. При големите болници проблемът е, че трудно може да се забележи подобен тип злоупотреба. А когато една власт се задържи по 10 години, тогава всичко става все по скрити и само малки вътрешни конфликти могат да срутят подобен тип злоупотреби, а също и когато става смяна на политическата власт", даде за пример Аркади Шарков.
Според макроикономиста възпиращият ефект е публичността.
Още по темата в звуковия файл.