Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Визионерство по и под улиците и улуците

Снимка: Иван Нотев

Най-новият стенопис на София все още не е кроснат. Разбирайте, надраскан от твърде смел графитаджия. Наскоро белгийският художник Хейс Ванхее осъществи първия си проект в Източна Европа като избра софийската централна уличка "Хан Аспарух № 23". Вписа се отлично в съвременната ни улична сцена.


Любимците на Хейс са хората птици. Нямат криле, но изглеждат наистина свободни и готови за полет. Рисува ги къде ли не по света. А вече и у нас.

Илюстратор с изтънчен, графичен, черно-бял афинитет към уличното изкуство от тийнейджърските години, Хейс има разпознаваем почерк и деликатни послания за мястото на човека сред себеподобните и останалите живинки в природата.


В своята столична интерпретация те са почистили, изпрали са блузката на малкия Боян, приготвили са нещо дребно за хапване и пийване, сричат буквара за отмора или просто съзерцават из облаците. Домът им изплува над локвите и колите за скрап, а служителите на компанията Хан Аспарух & Sons International Transport вероятно с радост биха ги отвели към обекта на наблюдение. Или пък не – за да останат метафора на живата природа в собствения си Parked Life.


"Изотопия" се паркира около Хейс в продължение на седмица и проследи сътворението на няколкометровото автогнездо. Случвало ни се е и друг път, особено щом става дума за впечатляващи градски стенописи.

Хейс гостува на София покрай Белгийските дни и творческата програма на фондация Visionary.


Същите графити герои, които ни спретнаха второто подлезно издание на Graff Express през пролетта. Първото ни се случи преди цели две години.


С второто подлезът в близост до централната ЖП и автогара засия в синьо, розово, лилаво, зелено, жълто и оранжево. Е, да, има още много други цветове.




Куратор на графити изложбата под земята беше Николай Петров GLOW, който рисува наред с останалите. Списъкът е дълъг: ARSEK & ERASE, BRUS, BILOS, EPIK, FELON, GANA, JAH1, KOTK, MAZEONE, MOUSE, STEN, XPOME, ANDREY PALVAL.


GLOW не определи тема, а цветова гама, и така разпредели наличното тухлено пространство. Целта – да даде възможно най-голяма художествена свобода, като в същото време постигне хармония и цялост на визуалното послание.


Сред авторите има както българи, така и чужденци.


Някои са особено популярни на родната графити сцена.



Други имат абсолютно култов статут в уличните и подземните среди, макар част от минувачите да сравняват делото им с шевица.


Единствената дама в компанията е Виктория Георгиева MOUSE и това не изненадва много, тъй като художничките на графити у нас все още са по-скоро рядкост.




Сред авторите на подлезните изображения е и Андрей Палвал, украински орнитолог и художник, избягал в България от войната в родината му заедно със съпругата си и трите им малки деца.


Андрей попада случайно сред останалите предварително подбрани артисти. Но харесват стила му и му обособяват специална стена. Днес Андрей може да се гордее и с първата си самостоятелна изложба в София. Разбира се, "Изотопия" я отрази подобаващо.

В среда, подходяща и за орнитолози, и за непрофесионални любители на птиците и другите летящи твари, огласени от разговорите на лястовиците – така тазгодишната визионерска реколта даде плодове.



Можете да им се насладите, особено ако търсите сянка насред августовската жега или скривалище от ненадейна лятна буря.



Можете и да ги снимате, но по-добре вникнете в тях.

Право напред срещу стената без да сте Фатих Акин! Успешен визионерски фокусиран графити лов от "Изотопия" – предаването, което обича графити още от първия ефир!

Снимки: Иван Нотев


По публикацията работи: Лора Търколева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна