Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Надя Колчева: Децата не могат да развият социални и емоционални умения, седейки пред компютъра или телевизора

Снимка: Pixabay

В София се провежда международна конференция, посветена на емоционалното и социално развитие на децата в ранна и предучилищна възраст. На събитието присъстват психолози и учители от страната и чужбина. Организатори са Департаментът за „Когнитивна наука и психология“  към НБУ и 37 – ма детска градина „Вълшебство“.

Надя Колчева, която е ръководител на проекта , разказа пред БНР, че времената се променят и е необходимо да се помисли и за този аспект от детското развитие. „Живеем в дигитална революция. Отглеждаме децата си по по-различен начин. Различна е стимулацията, която получават“

Една среда, в която детето получава по-малко внимание и контакт, е рискова за социалното и емоционалното му развитие, обясни тя. „Комуникацията с възрастни в рамките на семейството или детската градина подпомагат развитието.“

Деца, които са с нормално ниво на интелигентност, могат да имат по-ниско социално и емоционално развитие, поясни Колчева. „Това е едно нарушение или  дефицит при тях. Когато детето няма умение да общува с другите или да проявява емпатия, това са дискретни маркери, но водят до множество последици. Едно дете, което умее да си сътрудничи и да работи в екип, ще се справи много по-добре в училище и ще расте като по-уверен юноша“.

В България има опит с развитието на социалната и емоционалната интелигентност при децата, но тази дейност се осъществява спорадично, например при желание от страна на учителя в детската градина, уточни Колчева. „Те учат децата да разпознават емоциите си. В програмите за предучилищна възраст има „Социален свят“, но там се набляга по-скоро на знанията, отколкото на уменията“.

Специалисти от Департамента за „Когнитивна наука и психология“  към НБУ са разработили платформа, предоставяща информация за развитието на социални и емоционални умения. „Налични са и инструменти за оценяване, както и наръчник за изграждането им“ 

Постоянно излизат нови програми, но за работата с тях са необходими подготвени специалисти, каза Колчева.

Децата не могат да развият социални и емоционални умения, седейки пред компютъра или телевизора, категорична е тя. „Те имат нужда от човешки контакт и общуване“.

Цялото интервю на Таня Милушева с Надя Колчева може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна