Три са основните стълбове на образованието – учителите, родителите и средата, каза пред Радио София председателят на Съюза на архитектите в България арх. Петър Диков.
„Ние продължаваме да изграждаме нашите училище тип казарма – един коридор и стаи, което в развития свят вече не е пространство за придобиване на знания и умения. Средата, която трябва да се предостави на децата, не само да придобиват знания, да придобиват умения, да развиват колективна работа, да се учат на самостоятелност и креативност, е далече от класическата класна стая…Средата, в която се обучават децата има много голямо значение“, коментира арх. Диков.
Според него, напоследък възлагането на строителството се извършва по т.нар. инженеринг.
„Т.е. казват възложителите – общини или държавата, ние имаме едни пари, искаме срещу тези пари да ни построите едно училище. Строителят кандидатства за обществена поръчка, печели и след това прави, както обикновено при инженеринга, най-бързо, най-лесно и най-евтино, но и най-некачествено. Тук качеството на самото строителство не е толкова важно, колкото качеството на средата, която се създава“, обясни председателят на САБ.
По думите му, това е мотивът за днешната конференция, а именно средата, която се създава да отговаря на новите тенденции в образованието. Друга тема, която обсъждат експертите е изоставените училищни сгради.
„Има светлина в тунела, защото вече има не малко училища, които са изоставени като общински и държавни, но е проявен интерес от частни инвеститори и те ги възстановяват, някъде като училищни центрове за специфично образование“, обясни арх. Диков.
Той добави, че конференцията се провежда именно в 145-то ОУ „Симеон Радев“, тъй като преди 8 години училището придобива строително разрешение на база проект за разширение и цялостна реконструкция по най-модерните изисквания, на базата на финландския опит. Това обновяване така и не се е случило до момента, обясни арх. Петър Диков.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.