В последното издание на рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден" гост е Асен Ненов, съпредседател на "Институт Кръгова Икономика" (ИКИ). Той разглежда значението на потребителските битки в контекста на ценностите, които обществото ни приема.
Ненов поставя под въпрос концепцията за потреблението като ценност, подчертавайки, че този подход води до "задънена улица". Според него, когато потреблението се превръща в ценност, това изключва възможността нашите действия да бъдат в хармония с природните цикли, водейки до отдалечаване от природата и "умъртвяване" на заобикалящата ни среда.
В предаването Ненов изразява загриженост за свръхконсумативната среда, в която живеем, особено с оглед на рекордните температурни изменения и тяхното влияние върху глобалния БВП.
"В каква среда живеем тук, се определя от всичко онова, което се случва в планетата като процеси. Един градус нарастване на средната температура на атмосферата означава 12% спад във вътрешния продукт (БВП). А ние в момента сме на 1,5 градуса и вървим стремглаво напред. Ако погледнем 11 месеца поред назад, всичките са рекордни спрямо всички исторически данни, които имаме. Това означава, че ние не само не сме вникнали в това, което уж сме разбрали за нашето въздействие върху климатичната система и нейното въздействие върху нас, ами просто сме ускорили това си въздействие“, посочва той.
По думите му е важно е да се разбере, че нашите действия имат пряко въздействие върху климатичните подсистеми и че всеки месец установява нови рекорди в климатичните данни. Ненов подчертава, че нуждата от стимулиране на икономиката трябва да отстъпи място на стимулиране на живота и удължаване на времето, в което можем активно да участваме в обществото.
"Ние маршируваме в старите доспехи на вехтото, на колониализма, на овехтелия патриархат и всъщност това ни пречи да се отърсим от търсенето на комфорт. Пречи ни да се върнем към нещо, което сме позабравили, че можем да живеем заедно, че целта не е да спечелиш сам, а може би да преживееш повече добри моменти с повече хора", казва той.
В заключение той настоява за необходимост от промяна в нашите потребителски навици и ценности, призовавайки за съзнателно и устойчиво потребление, което подкрепя живота, а не само икономическия растеж.
Чуйте разговора в звуковия файл.