Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Що е то елитно образование?

Александър Чакмаков: Ученикът трябва да излезе от училище функционално грамотен – да разбира какво му се говори и какво чете

Снимка: Pixabay

Що е то елитно образование? В технологичното време, в което растат децата, имайки достъп от най-ранна възраст до различни езици, екрани и медии, как се преподава в едно престижно българско училище – разговор в "Нашият ден" с Александър Чакмаков, директор на Първа английска езикова гимназия.

По думите на Чакмаков учителството е вътрешно усещане и потребност. Гостът споделя, че още в най-ранна детска възраст започва да мечтае за учителската професия. Чакмаков завършва право, по съвет на своите родители, и днес не съжалява за това житейско отклонение. Желанието да преподава все пак се оказва по-силно и младият учител преминава през различни етапи на професионалното си развитие, като вече от една година е директор на Първа английска гимназия.  

"Смятам, че всяко едно училище може да бъде елитно – това зависи от учителите и от родителите, които да подкрепят процеса и да покажат на децата, че знанието е най-ценно в живота", заявява Чакмаков и дава за пример възрожденската епоха, когато заможните семейства насърчават образованието на своите деца, като ги изпращат в чужбина. Тези деца се завръщат като образовани и завършени личности, които оставят своя културен и обществен отпечатък в България.

Образованието води към прогрес, но в днешно време идеалите са променени –  не е модерно да си знаещ и можещ, по думите на Чакмаков. Учителят изтъква, че съвременните деца имат голям потенциал и нови перспективи пред себе си. Много подрастващи още в предучилищна възраст овладяват чужд език, заради достъпа си до игри и филми.

Като директор на елитно училище Чакмаков наблюдава учениците от различни възрасти всеки ден. В предгимназиалните класове децата са по-прилежни и ентусиазирани в образователния процес, смята Чакмаов. За съжаление в гимназията сякаш духът от бутилката бива изпуснат и поведението и мотивацията на учениците се влошават – добрите стават свръхдобри, но по-слабите драстично изостават, по думите на госта.  

Според Чакмаков българската образователна система обръща детайлно внимание на безсмислени неща. "Ученикът трябва да излезе от училище функционално грамотен, да разбира какво му се говори и какво чете", заявява учителят и акцентира върху необходимостта от реални реформи в тази посока. Чакмаков изразява мнението, че в сферата на образованието прибавената стойност и резултатите от реформите се проличават след години, затова трябва да се действа с по-голям размах, а не на парче. Минало е достатъчно време от въвеждането на образователните реформи през 2016 година и хората, работили на терен в институциите и училищата, виждат слабите места и грешките в системата, смята Чакмаков. Според госта не е задължително винаги да се съизмерваме със свръхразвитите страни от Западна Европа. По-добре е да взимаме добри примери и практики от съседните балкански страни и от тези в Централна Европа, където манталитетът, ценностите и начините на възприятие са сходни с нашите. Чакмаков обръща внимание, че ниските резултати на страната ни от тестовете PISA се дължат именно на факта, че въпросите са базирани на чужда образователна система и метод на оценяване.

Александър Чакмаков завършва разговора с думите: "Утре е 24 май. Винаги се организира шествие на училищата, което тръгва от Президентството и стига до Народната библиотека. Нека всеки, който има време и желание да дойде, да доведе децата си, защото това е най-красивият български празник, с който трябва да сме изключително горди. Да не забравяме на димите на Вазов, че и ние сме дали нещо на света."

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 
По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна