Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ейбъл Ферара: Киното е едно от най-силните оръжия за масово поразяване, макар и в позитивен смисъл

Създателят на филмовите класики "Лошият лейтенант" и "Кралят на Ню Йорк" Ейбъл Ферара е гост на  22-ия "София филм фест". Провокативният режисьор, работил с актьори като Кристофър Уокън, Уилям Дефо и Харви Кайтел, получи наградата на София за приноса си към киноизкуството и ръководи два майсторски класа. В рамките на  филмовия форум публиката може да гледа няколко негови филма - документалните "Пиаца „Виторио" и "Ейбъл Ферара: Alive in France", както и „Разкази за стриптизьорки“, „Пазолини“ и „Кралят на Ню Йорк“. Ферара е прочут с провокативните, често противоречиви сюжети и неоноар образи във филмите си. 

Имах малко по-трудно детство. Израстнах в италианско католическо семейство в Ню Йорк и по-точно в Бронкс, където знаете, че има гето. Семейството ми се изнесе от града и на практика живеехме в покрайнините на Ню Йорк. А 60-те бяха години на голяма надежда в САЩ - времето на Джон Кенеди, хора летяха до Луната. Преди войната във Виетнам  Америка беше и доста оптимистично място, където можеше да мечтаеш за всичко. И всяка мечта можеше да се сбъдне. И това, че на 16 хванах за първи път камерата и реших да правя филми, не беше кой знае колко необикновено. Такъв беше духът на времето. Всичко беше възможно.

Това бяха ранните години на Бийтълс, Ролинг Стоунс - музика, която ми харесва. И някакси във въздуха имаше творчески заряд, който свърши със 60-те години.

Хубавото при мен беше, че рано осъзнах с какво искам да се занимавам и че ще бъда филмов режисьор и мога да го правя. И като всички останали и аз ходих първо на училище, после в университета. Трябваше да направя този огромен скок от завършването и започването на работа и да  се издържам от това, което правя.

В Ню Йорк в средата на 70-те на практика нямаше независимо кино. Ние трябваше да го измислим. Имахме, разбира се, възможността да отидем в Холивуд, да си намерим там работа и да снимаме филми, но избрахме другия път. Вдъхновявахме се от европейските режисьори, френската нова вълна. Тези филми изглеждаха така, все едно си хванал камерата със своите приятели и си започнал да снимаш. И в крайна сметка ситуацията не се е променила кой знае колко много. Да, сега има по-добри възможности да се финансират такива проекти. Но основното е, че вярваме в това, което правим и продължаваме да го отстояваме. Опитвам се да бъде искрен. Сега съм будист, но дъщеря ми е християнка. Мисля, че това е следващата стъпка към духовността. Все още развивам ума си и все още се уча. И се вълнувам винаги, когато започвам снимки.Снимка

На въпроса кои са най-интересните сюжети и истории, когато започва да снима и за какво иска да разказва най-много, Ейбъл Ферара отговори така:

В началото бяхме много философски настроени. Впоследствие станахме и много политически настроени. Просто защото войната във Виетнам започна. Наши близки загиваха някъде там. И нямаше как да не политизираме своята работа. Сега, като се замисля, филми като „Битката за Алжир“, филмите на Пазолини - ето още от тези връзки, някак си станаха една от причините да се прави такова кино.Всеки филм е политически. Ние живеем на този свят и правим филмите си. Така че просто няма как да избягаш от това. Киното е едно от най-силните оръжия за масово поразяване, макар и в позитивен смисъл.

Дали съм доволен от работата си? Доволен не е думата за филмов режисьор. Какво значи да си доволен, когато непрекъснато трябва да се справяш с проблема как точно да изразиш това, което носиш в себе си. Мистерия е да снимаш и след това да вземеш парчетата лента и да ги сглобиш в едно цяло. Понякога има моменти на удовлетворение. Но все пак човек се променя, светът и гледната му точка също.

Иначе музиката е много голямо вдъхновение за мен. Филмите до голяма степен съществуват и заради музиката. Музиката и изображенията са част от магията на киното. Почти няма такова нещо като нямо кино. Дори и тогава един човек сяда на едно пиано в кино салона и свири, докато филмът тече. Така че музиката винаги върви ръка за ръка с киното. И чрез нея аз се опитвам да намеря своя начин и своя път да се справя с това как да помиря музиката и изображението, така че като гледаш филма той да те докосне, да те грабне, да ти е яко. Всичко това на практика е необяснимо как се случва.

И в крайна сметка тази магия на киното, за която не ти стига цял живот да я разгадаеш, се свежда до един универсален език, на който всички ние общуваме. И когато един филм е направен добре, той е въздействащ и достига до всеки, също като музиката.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Какво е да отразяваш Европейското първенство по футбол?

Какво е да отразяваш Европейското първенство по футбол? Специалните пратеници на БНТ в Германия Десислава Францова и Бюлент Мюмюнов се заеха с тази нелека задача. Гост в предаването "Радиокафе" беше Десислава Францова. По думите й след завръщането все още свиква с това, че не движи с карта и GPS, а и още се адаптира към температурите тук...

публикувано на 11.07.24 в 15:14

Защо ДДС за пакетните туристически услуги трябва да е 9% до края на 2024 г.

Туроператорите настояват за удължаване и данък добавена стойност от 9% за пакетните услуги да остане до края на годината. Временната мярка за 9% ДДС беше приета в подкрепа на бизнеса по време на ковид кризата. Но от 1 юли ставката на ДДС върху туристическите пакети се върна на 20%. Това беше оповестено в края на миналата година, когато..

публикувано на 11.07.24 в 14:50

Драматизации по литературни творби на фестивала "София Моно" 2024

За радост на ценителите на театралното изкуство традицията на фестивала София Моно продължава, но тази година програмата се състои предимно от драматизации по литературни творби на бележити автори. Между 17 и 27 юли 2024 г. Организатор на "София Моно" 2024  е издателство "Колибри". Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Министерство на..

публикувано на 11.07.24 в 14:09

Гостуваща изложба отразява фалшификациите през времето

На 16 юли, вторник, 2024 г., от 18:00 ч., в Националния етнографски музей, ще бъде открита пътуващата изложба "Истина или лъжа? История на подправянията и фалшификациите". Събитието е по проект на Европейския парламент, реализиран от Дома на европейската история в Брюксел. Изложбата, чието оригинално заглавие е Fake (f)or Real, изследва именно..

публикувано на 11.07.24 в 13:07

Жени говорят за европейски футбол

Не се случва често жени да говорят за футбол, но когато го правят, то е с емоция и финес. Яна Спиридонова и Мария Бояджиева успяха да си поговорят с някои от най-големите ценителки, на този уж мъжки спорт . Разговорите неизменно поеха и в посока облеклата на съпругите на играчите, класациите за най-секси футболист на Евро 2024, костюмите на..

публикувано на 11.07.24 в 12:34

Евден Димитров с нов сингъл

Басистът Евден Димитров (a.k.a EVDN) беше гост в предаването "Радиокафе". Той разказа за чисто новия си лайф трак. В него участват много негови приятели като Петър Йотов (Peyotoff), който е представил авторска музика на фестивала A to jazz след американския басист Mononeon. Той каза за него: "Аз мисля, че той е абсолютно 2024, живее в..

публикувано на 11.07.24 в 11:42

Bandanna е новата група на Анна-Мария Въртовска

След дълго търсене Анна-Мария Въртовска създаде своя група , чийто песни вече можете да чуете в софийските клубове. Групата се казва Bandanna , по идея на приятел на вокалистката. "Много, много тежки критерии. Трябва да са ужасно красиви, невероятно талантливи...", разказва за подбора на музикантите, с които да свири Анна-Мария. В крайна сметка..

публикувано на 11.07.24 в 11:23