Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Значението на храната в юдаизма

В тези пет дни в предаването “Радиоприемница” говорихме за храната като начин на живот и култура, храната в различните религии и общности. Днес се посвещаваме на вечните закони в юдаизма и прекрасните традиции в храненето на евреите.

Храненето, храната и кулинарията, са много важна част от еврейската култура и традиции. Почти няма празник или специален случай, в който да не се включва празнична трапеза и специфични за този ден ястия, разказва Максим Делчев, образователен директор на организацията на евреите в България “Шалом”. Според него правилата в кулинарията не са ѝ навредили, а са я направили по креативна.

Има две разклонения на еврейската традиция - едното течение са т.нар. ашкенази - евреи, които в един период са били съсредоточени в Германия, а след това се пренасят към Полша, Русия, Прибалтика. Вторият клон са т.нар. сефарадски евреи, които напускат Испания 1492 г. след Алхамбрайския декрет (на испански: Decreto de la Alhambra) или Едиктът от Гранада - указ на Фердинанд II Арагонски и Изабела I Кастилска за изгонването на евреите.
Тези два клона имат разлики в ритуалите и в начина на приготвяне на храната. Евреите в България са предимно сефарадски и кухнята ни е свързана с техния начин на хранене. Преобладават тестените и сладки неща. Патладжанът е много използван. При евреите, чрез песните кулинарията влиза и във фолклора.

Винаги оказва влияние и местната кухня. В нашата традиция има малки тестени соленки със сирене или картофи, наречени “борекас”. Ако се погледне името обаче - то много прилича на бюрек, а външният му вид е като на малка баничка. В Израел в момента тези “борекас” са много популярни. Това е българската следа в кулинарията на Израел.

На първа пролет евреите празнуват Пурим. Това е най-веселият ден в календара и включва множество сладки неща, които се подаряват главно на децата. Най-специалният, от кулинарна гледна точка, е празникът Песах, който ще се проведе след около месец. Това е празникът на изхода на евреите от Египет. По традиция тогава се яде специален хляб, наречен “маца”, който представлява много тънък безквасен хляб и в рамките на осем дни се приготвя по различен начин - на супа, пържен сладкиш “буроликос” и др.

Според еврейските религиозни закони има определени храни, които се избягват. Според един такъв закон месни и млечни храни не могат да консумират заедно. Рибата пък не се счита за месо. След създаването на държавата Израел, има развитие и на еврейска близкоизточна кухня. Така на еврейската трапеза се появява и хумусът, както и фалафелите.

В юдаизма много точно е описано какво може и какво не може да се яде. Могат да се консумират всички домашни птици, повечето риби и бозайници, които са чифтокопитни и преживят храната си. Всички знаят, че за евреите свинското месо е забранено, защото не отговаря на условията, но и заекът по този закон, не е кашерно животно. Камилата, която се среща често в Близкия изток и се консумира от другите етноси, също не е кашерна. Другите закони са свързани с това млечни продукти да не бъдат смесвани с месни продукти. Няма причина за тези принципи на хранене независимо, че някои от ограниченията съвпадат с разделното хранене.  

Според законите на юдаизма животните се колят от шухет - специална фигура във всяка еврейска общност. Това е, защото има специален начин за заколване на животното като целта е да не изпитва стрес и страдание. Шухет използва  много остър нож и с два прореза, на специално място, прекъсва сънната артерия и животното продължава да е живо, не усеща болка и заспива спокойно. През последните години има дори етичен кашер, касаещ начина на отглеждане на животните, като целта отново е уважение към живота на животните.

В края на всяко хранене, евреите обикновено пият кафе или чай. Като дори за напитките има правила, например кафето не може да бъде с мляко. При виното също има много правила. То е специално наблюдавано от духовен човек, за да отговаря на кашерните изисквания.
Мастиката е любима алкохолна напитка на евреите от Балканите. Дори се смята, че най-доброто узо в Солун се е правело в мазето на главния равин и е носело специален печат. Това е така, защото за обработката на анасона няма специални правила, както при обработката на гроздето и затова евреите не пият ракия.

Интересен факт е също, че евреите посрещат шабат винаги в компанията на гости. 

Хубавата, чиста храна, може да бъде полезна не само за тялото, но и за душата, казва Делчев. Самото ядене в еврейската традиция много често е и ритуален акт и обикновено започва и завършва с благословия. Това много често ни кара да се замислим за храната, която стои на масата ни и за всички хора, които са свързани с нея.

Последвайте Радио София и в Instagram. Харесайте и страницата ни във Facebook.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Захари Зограф

Историята оживява - Захари Зограф и тайнствената и явна Ралу Коциасоглу

Пренасяме се в света на Захарий Зограф - един от прочутите майстори иконописци от периода на Българското Възраждане. Личност, която полага основите на светското изобразително изкуство у нас. Прави го с безспорния си талант, проникновение, със смайващи изкусност и изразителност на образите.  Неговият характер и житейски събития обаче продължават да..

публикувано на 30.11.24 в 16:00

Софийски разкази - Стара София в спомени

Стара София в спомени от Златния фонд на БНР, записани от актьори. Както и записки на софиянци. Началото е с дошлата в столицата от Пазарджик г-жа Рада Киркович, след нея слушаме спомени на Христо Златарев. Разбира се, не пропускаме и тези на Михаил Тенев, Тодор Влайков, Иван Вазов и Елисавета Багряна.  Какво е мислел Дондуков за джамиите и какво е..

публикувано на 30.11.24 в 15:00
Анна-Мария и Никола Гюзелеви

Адресите на любовта - Анна-Мария и Никола Гюзелеви

Световният бас и дипломиран академичен художник се заглежда в Анна-Мария още когато е ученичка в балетното училище и танцува малки роли в операта. Но изчаква осем години да порасне, за да я покани на среща. Така започва любовната история между Никола Гюзелев и съпругата му. Не им достига по-малко от месец, за да отпразнуват 30-ата годишнина..

публикувано на 30.11.24 в 14:00
Радослава Карамихалева

Да оставим добри неща след нас

Колко често необвързаните българи излизат на реални срещи?  Проучване на българска мачмейкинг платформа, обхващащо над 5000 необвързани мъже и жени на възраст между 25 и 45 години, разкрива интересни, но и малко обезкуражаващи тенденции. Повече от Радослава Карамихалева, мачмейкър: "При нас срещите се случват на живо. Задаваме въпроси, от които..

публикувано на 30.11.24 в 11:05
Галена Ганчева и Димитър Костадинов

Доброто е заразно

Подари любов на българските баби и дядовци за Коледа с фондация " Дари храна, дари любов ". Как - разказват доброволците Галена Ганчева и Димитър Костадинов: "От самото начало познавам една от основателките на фондацията и нямаше как да устоя да не се включа. Учехме се в хода на случващото се. Доброто е заразно, цялото нещо ни сближи." (Галена) И..

публикувано на 30.11.24 в 10:58
Мартин Кадинов, Роб Седжбир и Стив Макнийл (отляво надясно)

Уроци по демокрация в Понг

Как България попадна в книгата на Гинес с нов рекорд, поставен в София Нов световен рекорд беше поставен в София преди броени дни. 440 човека играха едновременно през смартфоните си една от най-старите видео игри в историята на човечеството – играта Понг. Това се случи по време на гейминг събитието GAME ON на 24 ноември, в което се включиха някои от..

публикувано на 30.11.24 в 10:23

Деца спасяват Коледа

Националният военноисторически музей кани всеки уикенд на коледна образователна игра „Мисия разузнавач – Спаси Коледа“ за седма поредна година. Подробностите от Славея Сурчева, връзки с обществеността НВИМ: "Коледният дух завладя екипа на музея - играта е изключително любопитна. Тя е за групи ученици и за семейства. Продължава около час и половина,..

публикувано на 30.11.24 в 09:41