Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. д-р Александър Христов: Българите са разумни потребители

Александър Христов
Снимка: Ани Петрова
На свръхконсуматорството и идеите за отговорно потребление е посветено предаването “Радиоприемница” тази седмица.
Началото на предпразничното пазаруване е вече факт. С реални и не чак толкова реални намаления. Действително ли имаме нужда от всичко, което купуваме в тези дни, а и през останалото време от годината. Какви са икономическите, маркетинговите, екологичните, психологичните аспекти на консуматорството и свръконсуматорството, от една страна, и отговорното потребление и устойчивото развитие, от друга страна?  

“Потреблението в съвременния свят е от една страна средство, за да задоволяваме потребностите си, от друга страна, е и признак за социален статус. Предметите, които си купуваме ни обозначават по някакъв начин. Потреблението и продуктите, които купуваме са свързани и с начина, по който искаме да изглеждаме”, казва доц. д-р Александър Христов - експерт по маркетинг и комуникации, преподавател в УНСС и Нов български университет. Съвсем скоро той представи и книгата си „42 закона на ПР“. Той е един от тримата създатели на Центъра за анализи и кризисни комуникации заедно с Любомир Аламанов и Даниел Киряков.

“Говорим за свръхпотребление, защото имаме възможност да потребяваме много. Когато нямахме възможност преди 30 г., никой не говореше за свръхпотребление. От друга страна, обаче заедно с това свръхпотребление се зараждат и движения за отговорно потребление. То не е свързано само с отношение към околната среда, а с отношенията между хората. Дали и доколко отношенията между тях могат и трябва да бъдат опосредствени през някакъв продукт. Отговорното потребление е свързано с това да правиш сметка на средствата си, което е някакъв вид финансова култура, да потребяваш продукти, които удовлетворяват някакви твои потребности, но не прекаляваш с това”.

Потреблението има отношение към развитието на икономиката и нарастването на доходите, но благосъстоянието се увеличава и по други причини. Интересен факт е, че отговорното потребление е възможно при развитите общества, а в по-бедните е възможно, но когато се увеличи благосъстоянието, защото няма как да обясниш на човек, който няма пари за лекарства, че трябва да купува по-скъпа опаковка, която обаче е биоразградима. 

“Българинът потребява все по-разумно и хубавото е, че потребява все по-отговорно към себе си и към околните. Освен това е все по-критичен, което е хубаво, защото оказва натиск върху производителите да поддържат достатъчно добро ниво на качество и обслужване”, казва Александър Христов.

От друга страна, според него, българите пазаруват кампанийно, както сега по Коледа. Същото се случва и по време на абитуриентските балове или пък за сватба. Тогава те харчат повече, отколкото могат да си позволят, и взимат заеми. Това е признак, че все още има какво да се отработва във финансовата култура на българите. Същото показват и данните на фирмите за бързи кредити - повечето хора теглят заем за ремонт, абитуриентски бал, сватба. Това е национална характеристика.

Като цяло обаче повечето българи потребяват обмислено. Освен всичко друго, повечето българи нямат пари за всичко, което искат и това допълнително ги стимулира да пазаруват разумно.

Маркетинговият експерт стана част и от кампанията “Щедрият вторник”, чиято идея е виртуалните общности да помогнат на хората да даряват и да се стимулира дарителството, като кампанията тази година е посветена на дарителството в училище.

Потребителската култура се възпитава и ако родителите имат финансова култура и потребяват умерено, децата ще възприемат същия модел на поведение. Друго наблюдение на маркетолозите е, че хората предпочитат да купуват стоки от социално отговорни компании.

За книгата си „42 закона на ПР“, Александър Христов казва, че е ироничен и близък до истината поглед върху комуникационната действителност.
“През тези закони прозират много важни истини като това, че добър ПР не можеш да правиш, ако имаш калпав продукт или калпав политик. Добрият ПР няма как да се случи, ако се опитваш да лъжеш открито и директно. Това са изстрадани истини, поднесени с ирония и самоирония”.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ивайло Илиев и Тодор Терзиев

"Форум", 10.01.25: Мълчанието на партийните лидери не е непременно нещо лошо

В края на седмицата анализатори във "Форум" продължават да коментират последните стъпки на български политици в търсене на изход от кризата. Освен продължаващите преговори за редовно правителство, те се спряха на новината за официално полученото от Кирил Петков обвинение на прокуратурата за арестите на Борисов, Горанов и Арнаудова, можем ли..

публикувано на 10.01.25 в 18:10
Силвия Георгиева

Предизвикателствата пред общините: проектите, системата за отпадъци, преходът към еврозоната

През започналата 2025 г. общините са изправени пред три големи предизвикателства : 1. Изпълнението на проекти . Те са финансирани по три линии – от Инвестиционната програма, от Плана за възстановяване и устойчивост и от оперативните програми на ЕС. Предстои стартиране на програмата за селските райони; 2. Реформата в системата..

публикувано на 10.01.25 в 17:06

Как производители и купувачи посрещат повишаването на цените на хляба?

С настъпването на новата 2025 година една от основните храни на българската трапеза - хлябът, отчете ръст в цената си между 20 и 30 на сто. Като причина за ценовия скок се изтъква връщането на 20-те процента ДДС ставка, а според разчетите на Министерство на финансите става ясно, че завишаването на цената е с цел попълването на дупките в новият..

публикувано на 10.01.25 в 16:53
Посланикът на Република Полша в България Н. Пр. Мачей Шимански

Сигурността в Европа ще е основният приоритет на полското председателството на Съвета на ЕС

На 1 януари 2025 г. Полша пое председателството на Съвета на ЕС. Основен приоритет пред полското председателство ще е сигурността в Европа, каза пред Радио София посланикът на Република Полша в България Н. Пр. Мачей Шимански. "Хората искат да са сигурни от всякакви заплахи и искат да живеят добре“, посочи той. Н. Пр. Мачей Шимански..

публикувано на 10.01.25 в 16:11
Елена Телбис б БНР-Радио София

Насилието над жени в моноспектакъла "Prima Facie" на актрисата Елена Телбис

Тя е на световно ниво във всичко, което прави – по талант, по перо, справя се добре и като драматуррг, тя е Елена Телбис – мултифункионален плеймейкър в изкуството. В нейната скромност тя не желае да я наричат драматург, редом с големите имена като Константин Илиев и Стефан Цанев, но дебютът й за спектакъла “Боклук“ печели награда в..

публикувано на 10.01.25 в 15:45

Защо държавата трябва спешно да компенсира небитовите потребители на електроенергия?

Липсата на приет бюджет и удължителен закон създава сериозни проблеми за небитовите потребители на електроенергия. Няма регламентиран механизъм за компенсиране на свръхвисоките цени, което води до значително напрежение сред предприятията, стана ясно на среща с медиите на работодателските организации и представители на синдикатите...

публикувано на 10.01.25 в 15:20
Георги Киряков

Георги Киряков: А върху каква проектоуправленска програма преговарят партиите?

Трите партии ГЕРБ-СДС, БСП и ИТН не са достатъчни, за да се стигне до редовно правителство. Нужна е подкрепа от четвърта политическа сила , но тук се отваря поле за спекулациите. Това коментира пред БНР-Радио София политологът Георги Киряков . "Досега най-добре щеше да е, ако всяка страна от преговорите направи отстъпка. Но това не..

публикувано на 10.01.25 в 14:54