Неговата любов към небето, летенето и майсторенето на самолетни модели започва от ученическите години. Първоначално искал да се запише в курсове за корабомоделизъм, дори отишъл да попита. Но му казали, че е още малък и когато порасне, може да опита.
"В училище дойдоха хора от Пионерския дом, където се водеха курсовете. Те предложиха да посещаваме авиомоделизъм. Никой не постави условието първо да пораснем, пък след това. И се записах. Оказа се попадение - нито един от тези, които посещавахме курсовете днес не е гладен или беден", разказва Румен.
С авиомоделизма са свързани и най-сладките му спомени от дете - като например това, че с акордеон на гърба върти педалите на велосипеда не към уроци по инструмента, а към Пионерския дом в Стара Загора, където се учат как да правят самолетни модели.
"Разбира се, че нашите узнаха - тръгвам да се прибирам - колелото го няма, а те минали оттам, видели го и взели. Идвам си у дома, разплакан, а велосипедът - там. И татко ме пита - ти къде ходиш", спомня си с усмивка авиомоделистът.
Родителите не се разсърдили на момчето, а той пък от своя страна усвоил и акордеона до съвършенство. Ала сърцето го теглело към самолетите...
Първият модел на самолет, който направил бил още по време на курсовете като ученик - така наречената "чучулига", която се управлявала с дълъг канап и летяла, както сам Румен казва, колкото Господ позволи. А докато следял полета на самолетчето, Румен не видял канавката и паднал в нея. Счупил ключица, но и това не го отказало - възстановил се, записал да учи за техник на самолет в училището в Долна Митрополия.
А след това - и курсове за бордови техник на хеликоптер...
Дали съжалява, че не е станал пилот – "да", казва Румен, но допълва, че е постигнал на 90 процента целта си – летял е и на самолети, и на хеликоптери. А в аероклубовете дори е пилотирал сам. Сега отново пилотира, но от земята – управлява моделите, които той изработва. А те вече не са като в детството му, а умалени копия на безмоторни самолети за висш пилотаж.
"За да направиш модел на самолет са нужни години", разказва авиомоделистът. И обяснява: прецизността и точността на всеки детайл, всяка частичка, са от значение. С части се снабдява от сайтове и специализирани магазини. В последно време много помагат китайците – обикновено "скелетът" е вече готов, остава да се сглоби, всичко пристига в пакети с инструкции.
"Но на мен инструкции не ми трябват, защото в повечето случаи има какво да се пипне по конструкцията", казва Румен.
Авиомоделите, изработени от него са с двутактов двигател. Летят с най-обикновен бензин. Вдигат се на височина от 200-250 метра. Могат да достигнат и много повече, но не бива – защото и за авиомоделиста е важно броят на излитанията да е равен на броя на кацанията. А за да е сигурно че ще стане така, е важно през цялото време, докато самолетът е в небето, управляващият да има пряк визуален контакт с него. Изгуби ли го, може да се стигне до катастрофа.
Общо 6 са самолетните модели, които притежава Румен Тончев. Признава, че през годините са му предлагали добри пари, за да продаде някои от тях. Не го е направил и едва ли ще го стори. Защото това е хоби, страст, удоволствие, обяснява Румен Тончев. И допълва, че онова, което му тежи, е че днес няма интерес у младите към авиомоделирането.
За Румен Тончев и неговата любов към самолетите, летенето и небето разказва репортажът в звуковия файл.
Виниловите плочи са носител на звук без конкуренция в продължение на много години. Производството им започва да се развива от началото на 20 век. Първите са направени от глина и крехък материал шеллак и са събирали само няколко минути запис...
Нова година, ново Аз!, мислим си ние, правейки списък с нови начинания и обещания. Някои от най-популярните новогодишни обещания са тези, свързани с физическа активност. Фитнес залите и клубовете за групови тренировки са претъпкани през януари, но..
За четвърта поредна година платформата за грамотност и правопис "Как се пише?" търси думите, които да опишат изминалата 2024 г. Изборът на български думи на годината започва днес и завършва на 20-ти този месец. "В първия етап от..
През изминалата година станахме свидетели на завръщането на емблематичния египетски лешояд в страната ни . "Това е не просто голям успех, а на границата на чудото . Бяхме притеснени, че можем да го загубим завинаги от природата на България. Неговата..
Един от любимите моменти при посрещане на новата година е тегленето на късмети от новогодишната баница. Всеки се надява да изтегли късмет, който желае, и си обещава да насочи усилията си към неговото сбъдване. Развихряме въображението си в..
В деня на Богоявление, когато се навършват 177 г. от рождението на гениалния ни поет и революционер Христо Ботев, отбелязваме в началото на годината и 150 години от едно малко известно негово издание „Календарь за година 1875”. Тази рядка..
В тихото селце Малък дол, 82 годишната баба Пенка пази традициите и духа на българската новогодишна трапеза. С нейния опит и любов към традициите в семейството, тя споделя вкусни и лесни за приготвяне рецепти. " За новогодишната вечер..
Иван Агафинов заминава за Франция почти случайно, но с амбицията да готви в ресторантите на една от най-взискателните нации на света. И успява. Пътят от готвач в Стара Загора до шеф готвач на френски премиери и министри той нарича персоналния..
Ахмед, млад мъж от град Хомс, Сирия, е принуден да напусне родината си в края на 2011 г. заради гражданската война в държавата. Пред избора да воюва срещу своя народ или да загуби живота си, той избира България, където да продължи образованието си...
Те са трима, и почти на мускетарски принцип решават да следват пътя на какаото. Разказваме ви историята на Антон Кринчев, Мария Христова и Анна Желязкова, които са от Ямбол, живеят в София, но страстта им към пътуването ги отвежда до сбъдването на..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net